L'organització europea de consumidors BEUC i 22 de les seves associacions membre de 18 països, tres a Espanya, han presentat una denúncia davant de la Comissió Europea i la xarxa d'autoritats de protecció dels consumidors (CPC) contra 17 aerolínies per afirmacions enganyoses sobre el clima o 'greenwashing', com es denomina l'acte de fer passar per sostenibles actes que no ho són.

El comunicat conjunt, compartit per la Federació de Consumidors i Usuaris CECU, destaca que les companyies aèries realitzen al·legacions de màrqueting relacionades amb el clima en les quals demanen als consumidors que compensin o neutralitzin les emissions de CO₂ dels seus vols. "Creiem que aquestes pràctiques indueixen a error i són enganyoses per als consumidors segons les normes de la UE sobre pràctiques comercials deslleials (Directiva 2005/29/CE), i equivalen a un rentat verd", ha explicat BEUC.

En concret, les 17 aerolínies denunciades són Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, SWISS, TAP, Volotea, Vueling i Wizz Air. A Espanya, les tres associacions de consumidors Asufin, CECU i OCU han participat en aquesta acció conjunta juntament amb altres membres europeus de BEUC.

Demanen que les companyies "deixin d'enganyar"

A més, les associacions de forma conjunta insten les autoritats que enviïn un senyal "clar i contundent" a les aerolínies i a tot el sector de l'aviació per "deixar d'enganyar els consumidors amb reclams comercials relacionats amb el clima". "Les aerolínies han de ser transparents quant al fet que volar no és sostenible i que no ho serà en un futur pròxim", afegeix el comunicat.

En els casos en els quals les aerolínies hagin proposat als consumidors de pagar taxes verdes addicionals basant-se en tals afirmacions enganyoses, les autoritats de la CPC haurien de demanar a les aerolínies que reemborsin l'import als seus clients, ha exigit BEUC.

Quant als exemples de "declaracions enganyoses", les associacions d'organitzacions han citat les afirmacions que sostenen que "el pagament de crèdits addicionals pot compensar o neutralitzar les emissions de CO₂ d'un vol", ja que, segons el seu parer, són "objectivament enganyoses", perquè "els beneficis climàtics de les activitats de compensació són molt incerts".

A més, BEUC ha denunciat que les companyies aèries enganyen els consumidors en "cobrar-los més" per contribuir al desenvolupament de combustibles d'aviació sostenibles (SAF). "Aquests combustibles no estan a punt per al mercat i la legislació de la UE recentment adoptada estableix objectius molt baixos quant a la proporció que han de representar a la barreja de combustibles de les aeronaus", ha explicat.

D'altra banda, les organitzacions de consumidors han criticat que "donar a entendre que el transport aeri pot ser sostenible, responsable i ecològic és enganyós", afirmant que "cap de les estratègies desplegades pel sector de l'aviació no pot actualment evitar les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle". A més, l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha presentat una denúncia davant del Ministeri de Consum per la publicitat enganyosa sobre la sostenibilitat dels viatges aeris.

"Desinformació i confusió"

Per a OCU, és "incorrecte" afirmar que les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle generades per l'aviació s'estan compensant o neutralitzant, "sense aportar informació fiable que ho demostri". Per aquesta raó, ha sol·licitat a la Sotsdirecció General d'Inspecció i Procediment sancionador que valori la legalitat d'aquesta publicitat i imposi en el seu cas la corresponent sanció, segons un comunicat.

Així mateix, en declaracions a Europa Press, des de CECU han criticat que denuncien ja en l'àmbit nacional l'impediment que suposa per a les persones consumidores el rentat verd i la urgència de prendre mesures per part de les autoritats. "La investigació que publiquem avui amb la resta d'organitzacions europees és un cas greu de rentat verd, ja que estem parlant d'un sector que és molt lluny de la sostenibilitat," ha lamentat.

En aquest sentit, ha recordat la "urgència" d'implementar una regulació de la publicitat verda i un Observatori que controli aquests reclams, com ja va demanar fa uns mesos Consum conjuntament des de CECU i més 20 organitzacions. Per la seva part, la directora d'Asufin, Patricia Suárez, ha criticat que el 'greenwashing' és un concepte que "implica desinformació i confusió per al consumidor i, per tant, falta de transparència". "És el contrari a una pràctica comercial responsable i que no atempta contra els drets dels consumidors", ha afegit.