Tristament, però sí. No va ser fins al 5 de gener de 2022 que Espanya legislava en favor que gossos, gats i altres mascotes tinguessin un tractament diferent del de qualsevol objecte inanimat. Per fi, i després d’anys de massives reivindicacions, els animals de companyia passaven a ser considerats "éssers vius dotats de sensibilitat" i deixaven de ser considerats com a coses.

Aquest significatiu avenç normatiu no tan sols suposava una actuació ferma contra el maltractament i la crueltat animal, sinó que posava de manifest el paper cada vegada més rellevant de les mascotes com a membres reconeguts de la unitat familiar.

Igual que ha succeït amb l'economia, la política, els sectors i formes de producció, el model tradicional de família ha sofert al llarg dels temps modificacions i transformacions. Avui hem normalitzat noves estructures familiars (famílies nuclears, monoparentals, homoparentals, etc.) i, alhora, hem amplificat la concepció del terme “família” amb l’addició a les nostres llars de membres no humans, com gossos, gats, rèptils, ocells, entre d’altres.

Cal afegir, a més, una tendència palmària. El darrer cens disponible de l'Associació Nacional de Fabricants d'Aliments per a Animals de Companyia (ANFAAC) quantificava en més de 9,3 milions els gossos censats a Espanya, una xifra substancialment superior al nombre de nens de fins a 12 anys, que se situava en els 5,4 milions. Per la seva banda, segons fonts de l'Institut Nacional d'Estadística (INE) i el Consell de Col·legis de Veterinaris de Catalunya, a finals del 2022 la capital catalana registrava un total de 172.971 gossos, en oposició als 165.482 nens d'entre 0 i 12 anys. Barcelona, doncs, i Catalunya per extensió, se sumaven a aquesta tendència generalitzada a la gran majoria de països econòmicament avançats: cada dia es tenen menys fills i creix el nombre de mascotes a les llars.

En el marc espanyol, un fet rellevant que explicaria aquest fenomen és la baixa natalitat, agreujada per les successives crisis econòmiques que ha patit el país des de la Gran Recessió del 2008. La dificultat de molts joves d’independitzar-se i també la creixent i desbocada inflació dels darrers temps han llastat els recursos efectius d’aquestes noves generacions. Com a resultat de tot això, moltes llars avui han bescanviat fills per animals.

La baixa natalitat i les successives crisis econòmiques han fet que moltes llars hagin bescanviat fills per animals

Però més enllà de les xifres, aquest ascens significatiu del nombre de mascotes també ve motivat per l’afecte i la companyia que ens aporten. Diversos estudis internacionals, entre els quals podríem destacar el de la Universitat de Harvard en un article publicat a The Harvard Gazette, o l’estudi realitzat per Tiffany Braley, del Centre Mèdic de la Universitat de Michigan a Ann Arbor i membre de l'Acadèmia Americana de Neurologia, constaten que tenir gossos, gats o altres mascotes impacta positivament en la salut i en el benestar de les persones. De fet, més del 96% dels propietaris de gossos i el 91% dels de gats manifesten que la seva companyia els ajuda a sentir-se més relaxats, a practicar més exercici físic i a gaudir d’una millor qualitat de vida.

I, on ens porta tot això? Els animals de companyia han passat de ser “el nostre millor amic” a ser un membre més de la família, i com a tals, ens preocupem pel seu benestar i hi dediquem temps i recursos. Aquesta realitat ha permès l’expansió notòria d’activitats econòmiques focalitzades en les mascotes i en les seves necessitats, siguin reals o creades per la pròpia societat. I tot i que podem conviure amb una gran diversitat d’animals, aquests negocis en auge s’enfoquen principalment en gossos i gats, per aquest mateix ordre.

El negoci de les mascotes factura avui a Espanya més de 2.500 milions d’euros l’any. L'interès constant per la salut i el benestar dels nostres animals ha posicionat tres verticals com a pilars d’aquest creixement: l’alimentació, la salut i l’estètica i/o higiene, sense oblidar una no gens menyspreable vertical dedicada a l’oci.

El negoci de les mascotes factura avui a Espanya més de 2.500 milions d'euros l'any. El segment que més és el de l'alimentació, seguit de la salut

El segment que més factura és, sens dubte, el de l'alimentació. Més enllà del pinso de qualitat, amb marques de país com Amykus (els Hostalets de Balenyà), La Trufa (Caldes de Montbui), Gosbi (Vilamalla), Picart (Sant Pere de Vilamajor), Affinity Petcare (la Bisbal del Penedès) o Tramps (Figueres), comença a adquirir un destacat protagonisme l’anomenat “real food”, la darrera tendència en alimentació saludable i sostenible per a mascotes. Es tracta, en definitiva, d’un moviment o estil de vida centrat en una alimentació crua o natural cuinada, i sempre lliure d’elements ultraprocessats.

Sota aquesta premissa han sorgit a Catalunya empreses que avui ja s’han guanyat un lloc privilegiat en els millors rànquings de qualitat: Guau&Cat (Sant Celoni), que cinc anys després del seu naixement tancarà aquest any 2023 amb més de 2,5 milions d'euros de facturació i una producció d’uns 4.000 quilos de menjar al dia. "No fem més publicitat perquè estem a la capacitat màxima en aquesta nau", assegura Jaume Gomis, CEO de Guau&Cat. Dogfy Diet (Terrassa), que amb una trajectòria de tan sols quatre anys, preveu ingressar aquest mateix exercici 25 milions d'euros, i créixer fins als 50 i 80 milions d’euros els anys 2024 i 2025, respectivament. La companyia alimenta diàriament més de 55.000 gossos, que equival a una producció de 30 tones al dia. Food for Joe (Barcelona), que, tot i ser la més jove de les tres alternatives, consolida la seva posició en el mercat amb la recent adquisició del seu competidor Frankie the King, ampliant d’aquesta manera la seva pròpia presència al mercat nacional. I en darrer lloc, no voldria deixar de citar l’emergent Kibus Petcare (Sant Cugat del Vallès), que ha creat un robot de cuina que proporciona menjar saludable i còmode per a mascotes i compta amb el suport d’ESADE, Purina i Lanzadera.

La salut és l'altre gran negoci per excel·lència que augmenta any rere any els seus beneficis. No tan sols ha ampliat la seva cartera de serveis, amb la incorporació de la medicina alternativa (acupuntura), l'odontologia, la psicologia, l’etologia i l’educador, sinó que ha integrat la millor tecnologia per donar lloc a propostes com Dindog Tech, una start-up nascuda a Barcelona l’any 2016 que avui ja exporta els seus serveis de telemedicina i monitoratge als Estats Units, Alemanya, el Regne Unit, França, Noruega, Itàlia, Tailàndia, Singapur i Hong Kong.  

És indiscutible, doncs, que ens trobem davant un nínxol de mercat amb unes expectatives de creixement il·limitades, i que aquí, a casa, tenim potents exemples d’emprenedoria que ja han premut l’accelerador liderant les primeres posicions del rànquing.