Des de l'encesa nadalenca el passat 19 de novembre a la plaça de Porta do Sol de Vigo sembla que s'ha iniciat el compte enrere de Nadal i amb això el consum associat a aquestes dates. Com a preàmbul i escalfament, l'estímul promocional i de descomptes del Black Friday ha concentrat entre una tercera i una quarta part de les vendes nadalenques del comerç segons ANGED (Associació de Grans Empreses de Distribució). Un Black Friday que en els seus inicis va ser 100% digital, però que s'ha consolidat també per part del comerç minorista. Però aquest serà el Nadal del ressorgir de les compres en botigues físiques, ja que es preveu que el 75% de les compres nadalenques es realitzaran offline (retailers). Encara que el procés de cerca i comparació es farà prèviament per internet (Webrooming) en contrast amb compres d'altres moments de l'any que es realitza visitant botigues físiques per conèixer el producte i comparar preus i finalment realitzar la transacció econòmica pel mòbil o l'ordinador (Showrooming).

Aquesta campanya nadalenca anuncia una certa tornada a la normalitat després de la covid, però arriba en una conjuntura d'alta incertesa a causa de la guerra d'Ucraïna i les seves conseqüències sobre l'alça generalitzada dels preus. Més enllà de la crisi energètica provocada per aquest conflicte bèl·lic ens trobem amb una taxa de variació anual de l'IPC del 6,8% que, encara que inferior a la majoria dels països europeus, erosiona la renda disponible de les llars transformant preferències i hàbits de consum. Encara que segons les dades de l'últim baròmetre Shopperview realitzat per AECOC, el 70% dels consumidors preveu gastar aquest Nadal igual o més que l'any passat. Aquesta dada s'ha de reinterpretar, ja que el 40% de les llars reflecteixen una contenció en la despesa nadalenca en assegurar que el seu pressupost serà inferior al que tenien el 2019, últim any abans de la pandèmia, i encara que no renunciarà a la qualitat dels productes alimentaris en aquestes festes comprarà menys volum.

D'acord amb la tendència dels últims anys és previsible que moltes famílies hagin avançat les seves compres de joguines i regals amb el Black Friday, sent aquest esdeveniment promocional l'autèntica arrencada de les compres nadalenques. Aquesta tendència sembla confirmar-se, ja que el 52% dels consumidors afirmen que anticiparan més les seves compres de Nadal per tal d'aprofitar ofertes.

L'estudi de consum nadalenc 2022 elaborat per Deloitte estima que cada llar es gastarà una mitjana de 634 €, pràcticament igual que el 2021. La distribució de l'esmentada despesa es concentra en regals (270 €), menjar i beguda (165 €), Lleure i restauració (140 €) i viatges (59 €). La disminució de la preocupació per una nova onada de COVID-19 sembla ser un factor per incrementar la despesa fora de casa (lleure i restauració creixen un 29% en la intenció de despesa). Els regals augmentaran un 12%, concentrant-se en els tradicionals de roba i calçat, cosmètica i perfums o llibres i hobbies.

D'altra banda, sembla que els viatges i desplaçaments fora del lloc de residència es veuran afectats, ja que el 32% dels qui aprofitaven aquestes dates per visitar altres llocs, aquest any es quedaran a casa.

El comerç local sembla ser el preferit per comprar, exceptuant productes de luxe i dispositius electrònics, que els comprarem als grans magatzems

Tot ens sembla confirmar que aquesta tendència pot ser celebrada pels comerços locals, ja que serà el canal preferit per comprar exceptuant que vulguem productes de luxe i dispositius electrònics que els comprarem als grans magatzems.

Potser aquest Nadal és un bon moment per plantejar-se si som compradors i consumidors socialment responsables. Una enquesta de Yougov estableix que un 32% de la població adulta declara estar d'acord amb l'afirmació "Intento comprar només en empreses socialment responsables". En aquest sentit, i més enllà de les dades concretes, crec que s'anirà consolidant una planificació més important del consum, motivat per dos factors: el propi i entorn inflacionista; i una consciència més gran sobre el consum sostenible.

De l'arbre de Nadal d'aquest any penja la incertesa, la inflació, una postpandèmia, el descrèdit polític, una guerra a Europa, la crisi energètica, el canvi climàtic, però també la il·lusió, la definició de nous propòsits, el retrobament familiar, la sostenibilitat i els bons desitjos. I és que, encara que dura poc ens fa sentir millors persones, una cosa que podríem aprofitar per ser més sostenibles i consumir de forma més responsable. Al cap i a la fi, nosaltres decidim on va cada euro que gastem.