Girona ha posat en marxa un xatbot impulsat per intel·ligència artificial per facilitar als turistes l’accés a informació sobre la ciutat. Mitjançant WhatsApp i sense necessitat de registrar-se, els visitants poden consultar horaris de monuments, rutes, transports públics o recomanacions gastronòmiques i d’allotjament en qualsevol idioma. L’eina, que respon "pràcticament a l’instant", forma part del projecte Menja’t Girona, cofinançat amb fons europeus i amb una inversió de 17.538 euros.
El sistema funciona escanejant un dels vint codis QR ubicats en pals turístics, oficines d’informació o estacions de transport. Aleshores s’obre una conversa al WhatsApp amb l’assistent. La IA, alimentada amb dades de l’ajuntament, resol consultes des d'horaris fins a enllaços webs oficials. En el cas de restaurants o hotels, les recomanacions es mostren "de manera aleatòria" per evitar biaixos.
Gemma Geis, vicealcaldessa i regidora de Promoció Econòmica de Girona destaca que la plataforma no només és una "guia intel·ligent adaptada al turista digital", sinó que també proporcionarà dades anònimes sobre les preferències dels visitants. "Sabrem què demanen més i podrem ajustar-nos per millorar la seva experiència", assenyala. Les estadístiques ajudaran a optimitzar serveis i prendre decisions en col·laboració amb el sector.
Tot i que els cartells amb els QR inclouen quatre idiomes (català, castellà, anglès i francès), el xatbot accepta preguntes en qualsevol llengua. L’objectiu, segons Geis, és "oferir un servei àgil i inclusiu, coherent amb l’era del mòbil".
Amb aquesta iniciativa, Girona reafirma la seva aposta per la innovació turística, combinant tecnologia i atenció personalitzada per consolidar-se com a "destinació intel·ligent". A finals de juny, l’Associació d'Hostaleria de Girona i Girona Eix Comercial van crear una campanya per obrir un diàleg amb la ciutadania i debatre plegats un model turístic.
Les entitats promotores volen lluitar contra els moviments de turismofòbia que hi ha a la ciutat i per això aposten per debatre conjuntament quin model cal treballar plegats. Malgrat tot, els impulsors remarquen la importància que té el turisme a la ciutat.
Els hotelers i comerciants remarquen que els visitants generen un impacte de 75 milions d'euros anuals a la capital gironina i suposen la contractació de 14.000 persones. Per això consideren que cal preservar el turisme, tot i que s'obren a buscar un model on ciutadania i empresaris puguin anar de bracet.
La plataforma compta amb el suport de la Cambra de Comerç de Girona, la Federació d'Organitzacions Empresarials de Girona, Pimec, el Patronat de Turisme Costa Brava Pirineu, l'Associació Turística d'Apartaments, la Federació d'Hostaleria de les comarques gironines i la Taula Gironina de Turisme. Sense deixar l’àmbit de la gestió del turisme, al mes de maig, l’Ajuntament de Girona va tirar endavant una nova normativa que regula els grups turístics a la ciutat.
L'ordenança estableix que les visites guiades seran de màxim 25 persones i no es podran emprar ni megàfons ni altaveus. Si s'incompleix alguna de les condicions, es considerarà una infracció greu, amb multes que poden arribar fins als 300 euros. La sanció recau en l'organitzador de la visita. L'objectiu de la mesura és millorar la convivència entre els veïns i els visitants, especialment en zones com el Barri Vell, on hi ha carrers estrets i una alta afluència de persones.