L’empresa ControlCat i el centre tecnològic Eurecat han llançat IdenTools, una nova plataforma de programari que integra tecnologies avançades d’intel·ligència artificial per analitzar el trànsit urbà en temps real. La solució permet detectar patrons de mobilitat, predir fluxos i emetre alertes intel·ligents orientades a optimitzar la seguretat ciutadana i l’eficiència urbana.

El projecte ha donat lloc a la creació d’una nova spinoff sota el mateix nom, IdenTools, impulsada per ControlCat. Segons el CEO de totes dues empreses, Albert Cortada, la plataforma “transforma les dades recollides en informació estratègica per a una millor gestió de la mobilitat i reforça el desenvolupament de ciutats intel·ligents”. Cortada destaca que “la col·laboració amb Eurecat ha permès incorporar tecnologia d’intel·ligència artificial puntera, dissenyada específicament per a aquest projecte”.

Per la seva banda, Cirus Iniesta, director de la Unitat de Big Data & Data Science d’Eurecat, explica que el sistema “permet conèixer amb precisió la quantitat i tipologia de vehicles en circulació, detectar anomalies en el flux i registrar incidents mitjançant tecnologia blockchain, tot garantint l’anonimat de les dades sensibles”.

Una solució modular i respectuosa amb la privacitat

IdenTools es presenta com un model de software únicament, que no requereix hardware específic per a la seva instal·lació. La seva arquitectura modular facilita la integració amb les infraestructures existents i assegura el compliment dels més alts estàndards en matèria de protecció de dades.

La plataforma es posiciona com una alternativa moderna als sistemes tradicionals, “més rígids i dependents del hardware”, segons apunta Cortada. L’objectiu és consolidar-se com una solució de referència per a ciutats que aposten per una gestió basada en dades, amb criteris de seguretat, agilitat i sostenibilitat.

“La missió principal d’IdenTools és contribuir a generar entorns urbans més segurs i eficients, mitjançant una solució tecnològica avançada que doni suport als professionals de la seguretat, millori la mobilitat i redueixi l’impacte mediambiental”, afegeix Cortada.

Barcelona, una de les ciutats més denses d’Europa

Un dels principals reptes és la congestió viària. Segons dades del govern espanyol (2023), Barcelona és la quarta ciutat de l’Estat amb més trànsit, i els conductors poden arribar a perdre fins a 92 hores l’any en embussos, especialment durant les hores punta. Això no només suposa una pèrdua de temps i productivitat, sinó també un augment del consum de carburants i de la contaminació.

La contaminació atmosfèrica derivada del trànsit rodat és una altra preocupació destacada. Segons l'Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB), la contaminació per NO₂ (principalment causada pels vehicles dièsel) supera sovint els límits recomanats per l’Organització Mundial de la Salut. Cada any, es calcula que a Barcelona es produeixen prop de 1.000 morts prematures atribuïbles a la contaminació.

La ciutat també pateix problemes derivats de la convivència entre diversos modes de transport: vehicles privats, autobusos, bicicletes, patinets elèctrics i vianants. L’augment de l’ús de VMP (vehicles de mobilitat personal) ha provocat un increment dels accidents. L’any 2023, la Guàrdia Urbana va registrar més de 1.200 accidents on estaven implicats patinets elèctrics, alguns amb conseqüències greus.

Pel que fa al transport públic, tot i que Barcelona compta amb una xarxa àmplia (amb 12 línies de metro, més de 100 línies d’autobús i diverses línies de tramvia i Rodalies), encara hi ha zones mal connectades, com alguns barris de muntanya (el Carmel, Vall d’Hebron, Torre Baró) on els temps d’espera i els transbordaments dificulten els desplaçaments diaris. Segons l’Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner (EMEF), prop del 25% dels barcelonins utilitzen el vehicle privat com a mitjà habitual de transport, malgrat les polítiques de promoció del transport col·lectiu.