L'auge del directe, sobretot després de la pandèmia, ha afavorit que la digitalització dels darrers anys abanderi l'èxit igual que un concert en directe. Els segells discogràfics s'han quedat al bell mig d'aquest nou model i han reformulat els antics formats de disc, però el que no ha quedat obsolet és el que es coneix com la màgia del directe.

Per això, la societat s'ha acostumat a pagar xifres abans impensables. A tall d'exemple, el preu de pista més econòmic per veure Coldplay des de l'Estadi Lluís Companys de Barcelona és de 107 euros. I cantants com Rosalía, amb un preu de sortida en el seu darrer Palau Sant Jordi a partir dels 70 euros, sembla cada vegada més impossible d'oferir.

Beyoncé, la que més guanya

La indústria ha disparat els beneficis dels cantants en aquesta faceta. Un darrer exemple és el que avança la revista Forbes. Beyoncé arribarà a ingressar prop de 2.100 milions de dòlars de la seva gira mundial "Renaissance", que també farà parada a Barcelona. Aquesta dada és de les que toquen màxims, ja que, fins i tot, supera la gira de Taylor Swift amb Eras que se situa en els 1.600 milions de dòlars, 500 menys que la cantant de Texas.

Segons la mateixa Forbes, aquestes estimacions sorprenents es basen en els supòsits més optimistes del nombre de fans que compren entrades als seus concerts i els alts preus mitjans de les entrades, sobretot en el mercat nord-americà, ja se situa entre els 200 i els 700 dòlars. De tots aquests guanys absoluts, l'artista s'emporta, de mitjana, el 80%, però troba altres maneres d'apujar el preu final amb els patrocinis directes que tanca.

Les gires d'abans de la covid

Si fem la comparativa amb les gires prèvies a la pandèmia, constatem com els beneficis s'han multiplicat de forma inimaginable. Per fer-nos una idea, la gira del grup irlandès U2 del 2018 va ser la més ben pagada i tan sols representava el 5% dels beneficis totals que s'emportarà Beyoncé aquest 2023. En concret, U2 va recaptar 118 milions de dòlars per la gira mundial Joshua Tree de l'1 de juny del 2017 fins a la mateixa data del 2018.

Els beneficis de Coldplay

I si anem al detall de la banda britànica de Coldplay, segon de la llista d'aleshores, va emportar-se 115,5 milions de dòlars amb la gira A head full of dreams. Ara, amb la iniciada l'any 2022 sota el nom The Music of the Spheres World Tour, la xifra final pot arribar a multiplicar-se per deu vegades. L'estratègia de tots ells és similar: persegueixen la diferenciació, és a dir, cobren preus superiors per un producte de major qualitat que pot costar més de produir. I una altra estratègia comercial comuna, segons subratlla l'analista Peter Cohan, és el lideratge de costos: vendre un bon producte al preu més baix amb costos més baixos, és probablement poc freqüent entre els intèrprets i pot ser contraproduent.