“Set de cada deu empreses tenen una vacant pendent de cobrir a les seves organitzacions perquè tenen dificultats per trobar el perfil professional que necessiten”. Així de contundent és Marta de Llauder, directora de la consultora de recursos humans Talent Point HR i promotora i organitzadora de JOBarcelona. Aquest esdeveniment, que fa 12 anys que se celebra a Barcelona, és el punt de trobada per al talent júnior i tecnològic -que busca una primera oportunitat al mercat de treball- amb el teixit econòmic nacional i internacional.

L’experta en el mercat laboral exposa que no només es detecta aquesta “imperiosa” necessitat de localitzar les persones idònies per als llocs de treball desocupats, sinó que “el problema més important és que el 45% d’aquesta oferta queda deserta pràcticament a perpetuïtat perquè és impossible trobar personal amb les competències adequades”.

Aquesta bretxa entre oferta i demanda laboral s’ha convertit en un dels principals reptes per a les àrees de recursos humans de les empreses, “però no ens pensem que és un problema de les pimes; les grans corporacions tampoc tenen resolt aquest tema”, remarca De Llauder. D’aquí l’èxit que acumula, segons aquesta executiva, la trobada JOBarcelona.

1.200 ofertes de 120 empreses i 8.000 aspirants

Enguany està confirmada la participació de més de 120 empreses i s’espera l’assistència de 8.000 aspirants per a més de 1.200 llocs de treball vacants. “A part dels candidats que apliquen per contactar amb les empreses però no poden assistir a la trobada, però amb els quals les empreses es posen en contacte a posteriori, assegura De Llauder. Amb l’experiència acumulada en aquests 12 anys, De Llauder assevera que tres de cada deu aspirants troba feina a JOBarcelona, “potser a vegades no de manera immediata, però l’acaben contractant”, ratifica. La trobada per a l’ocupació i l’orientació professional de 2024 es durà a terme el pròxim dimarts 7 de maig, al Palau Blaugrana del recinte de l’Spotify Camp Nou, a Barcelona.

Es tracta de talent molt jove que busca la seva primera feina o pràctiques remunerades. Són estudiants universitaris o de graus superiors de Formació Professional, alumnes que acaben d’aconseguir la seva graduació tant universitària com d'FP o que fa uns quatre anys que s’han graduat. “El perfil és el d’un jove d’entre 24 i 25 anys que busca la primera feina” i la fira està oberta “a totes les disciplines acadèmiques i nacionalitats, per això ens arriben sol·licituds de més de 250 universitats i centres d’estudis d’arreu”. De Llauder acostuma a dir que “JOBarcelona és el segon esglaó per als joves que volen orientar la seva carrera professional, per darrere de l’experiència que poden tenir en el Saló de l’Ensenyament”.

Entre els perfils més buscats per les empreses en aquesta edició, hi ha les enginyeries industrials i civils, els perfils IT, ciències de la salut, empresarials, màrqueting, ciències, arquitectura i turisme, entre altres. “Les empreses busquen llicenciats o estudiants d’ADE, economia, màrqueting, vendes, enginyers industrials i civils, informàtics, tècnics aeronàutics, tecnòlegs de la informació i totes i cadascuna de les competències STEM”, recorda Marta de Llauder. Explica que, si bé es pot pensar que hi ha un nombre important d’estudiants d’aquestes disciplines, “el problema és que l’economia i la tecnologia avança de tal manera que les empreses demanen unes competències molt concretes de present, i altres de futur, que ara mateix són difícils de cobrir”. La raó i la causa: “hi ha un decalatge important entre l’ensenyament que s’imparteix a les universitats i centres educatius i el que el mercat reclama”.

Per exemple, “aquest any veien com hi ha molta demanda en el sector de la salut, des dels professionals sanitaris, però especialment personal que assumeixi tasques en la gestió d’aquestes organitzacions; en els grans hospitals catalans”, concreta.

Algunes de les entitats i empreses nacionals i internacionals participants que busquen i aposten pel talent junior són Aena, Ametller Origen, Austrian Business Agency (ABA), Banco Sabadell, Banco Mediolanum, Business Upper Austria, Cargill, CEAC FP, Citanias, Culturale Care, Damm, Danone, Digi, Doga, Doctoralia, Draxton, El Corte Inglés, Engie, Eurocontrol, Fischer, Fundación Esplai, 42 Barcelona - Fundación Telefónica, Fundación Intermedia, Fundación Teófilo Hernando, Hermanas Hospitalarias, Gi Group, Moritz, Grupo Hotusa, Grupo Vall Companys, Grupo Sesé, HCLTech, Hospital Sant Joan de Déu, Ineco, Inserta - Fundación Once, ISS world, Grupo J.Juan, Jordan MT Group, Kaplan, Kiabi, Lincoln Electric, Logicalis, Logista, Mesoestetic, Multiply sales, Navantia, Nestlé, Nippon Gases, Nissan, Norauto, Optima grupo, Penguin Random House, Pimec, OPMobility, Qsafety, Delegation Generale du Quebec a Paris, , Marlex, Sigma, SII Group, Talento Ephos, TD Synnex, Technica electronics, Tekman education, Tous, Unilever, Valoriza, Wesser, Wisto, Zurich, entre moltes.

Diversos joves demanant informació sobre ofertes de treball al JOBarcelona 2023
Diversos joves demanant informació sobre ofertes de treball al JOBarcelona 2023

Atracció, formació i fidelització del talent

La consultora Talent Point HR posa en relleu els reptes a què s’afronten els departaments de recursos humans de pimes i grans empreses. A més de la manca de formació i habilitats que detecten en molts dels aspirants al mercat laboral, per la diferència entre el que demana el teixit empresarial i les habilitats socials (skills), per a multitud de sectors, s’hi suma les característiques de les noves generacions. En aquest sentit, apunta que els joves són més exigents quan han de triar una feina i una empresa per desenvolupar la seva carrera professional. “Volen que treballar en companyies que els garanteixin que podran enriquir els seus coneixements, que es podran formar encara més, que tindran mobilitat interna, que la seva labor podrà incorporar innovació, reptes, objectius...”.

Per tant, les corporacions empresarials han de respondre a aquests desafiaments “amb noves polítiques de recursos humans perquè han d’evitar la rotació del personal”, manifesta De Llauder i aporta una dada: actualment un treballador competitiu no està més de dos anys en un mateix lloc de treball si l’empresa no respon de manera gratificant a les seves exigències. D’aquí que, des de la consultora Talent Point HR es recomani que les empreses dissenyin i apliquin plans interns per a les carreres professionals dels seus empleats, graduate programs, perquè si no ho fan “la competència per atraure talent entre empreses locals i internacionals els robarà els treballadors més excel·lents”.

A la jornada de dimarts vinent, els joves podran assistir a 90 conferències, masterclass, taules rodones i workshops. JOBarcelona també permetrà als candidats rebre orientació per llançar la carrera professional i realitzar tallers diversos sobre l'elaboració d'un currículum, potenciar la marca personal, espais de realitat virtual immersiva, orientació per a la redacció de cover letters, practicar els elevator pitch, com trobar feina avui: a les xarxes socials o Linkedin, assaig d'entrevistes de treball, com potenciar el Networking, learnhability, com utilitzar la IA per accedir al mercat laboral, consells per afrontar entrevistes.