Ignacio García Magarzo és director general de l'Associació Espanyola de Distribuïdors, Autoserveis i Supermercats (Asedas), organització empresarial que agrupa a cadenes com Mercadona, Lidl, Dia, Aldi, Consum o Ahorramás, entre altres. Llicenciat en Dret, va ser membre del Cos Superior d'Administradors Civils de l'Estat, en el qual està en excedència, i es va incorporar a Asedas el 2003. Actualment també és vicepresident de la patronal Eurocommerce, de la CEOE i del consell de direcció de l'Aesan (Agència Espanyola de Seguretat Alimentaria i Nutrició). Després de diversos anys marcats per la inflació alimentària, Magarzo creu que ens encaminem a una normalització de preus, mentre el sector de la distribució mira d'adaptar-se a la regulació mediambiental europea i espanyola.

La cistella bàsica de la compra s'ha encarit un 47% en els últims quatre anys, segons dades de Kantar. Quin paper han jugat les distribuïdores en aquest escenari inflacionista? Han aprofitat els supermercats per inflar els preus?
En primer lloc, el que cal tenir és una perspectiva més àmplia i mirar els últims 20 anys de l'alimentació a Espanya. Si veiem l'evolució de l'IPC de l'alimentació en aquest període, crida l'atenció l'extraordinària estabilitat que han tingut els preus dels aliments. Aquest indicador s'ha mantingut sempre entre un 1% i un 3% a tot estirar, malgrat la crisi de pujades de preus com la del 2008, amb un origen molt semblant, encara que menys greu, que la viscuda en aquests últims dos anys. Després va venir la crisi de consum i entre 2008 i 2014 hi va haver gairebé deu mesos de preus d'alimentació que descendien, amb IPC negatius, i més tard hi va haver una pujada de preus quan es va incrementar l'IVA el 2012. Si fem el balanç total, el principal tret és l'estabilitat de preus que ha beneficiat el consumidor. Això el que ens porta a pensar és que el que està passant des de mitjans del 2021 és una cosa extraordinària, històrica.

Ens hem enfrontat a una crisi de costos que va començar primer amb els carburants el 2021 —amb la recuperació de l'economia després del covid—, després amb les matèries primeres, l'energia elèctrica i un accelerador enorme que va ser la guerra d'Ucraïna. El que va fer que coneguéssim índexs d'alimentació que mai no havíem conegut, entorn del 15%. Per tant, la distribució no se n'ha aprofitat, sinó que ha servit de dic de contenció d'aquestes pujades, perquè a Espanya la distribució és especialment competitiva, més que en altres països de la Unió Europea. Això què suposa? Que els distribuïdors tracten d'apujar els preus el menys possible o pujar-los l'últim per intentar no perdre clients.

Hi ha informes oficials que el ratifiquen, com l'estudi de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) sobre si s'havia aplicat bé la baixada de l'IVA o el mateix Ministeri d'Economia quan ha explicat a Europa com ha estat l'evolució de preus i marges, així com les dades del nou Observatori de Marges. Tots confirmen que la distribució comercial d'aliments a Espanya és de les més eficients d'Europa, que s'ha vist superada pels esdeveniments en relació amb els costos i no ha tingut més remei que traslladar aquestes pujades, però amb contenció. Afortunadament, actualment estem assistint a la normalització d'aquests preus d'alimentació.

"A Espanya falta una visió de país en molts dels grans debats de la cadena agroalimentària"

El Ministeri de Consum ha anunciat una investigació per comprovar si s'ha aplicat bé la rebaixa de l'IVA i organitzacions de consumidors com Facua denuncien que, malgrat la rebaixa, hi ha aliments bàsics que han experimentat pujades abusives. Com ho valora?
Que existeixi inquietud i fins i tot que s'hagi transformat en una denúncia en concret per part d'una organització de consumidors no té res de particular, perquè en aquests moments la situació és ben coneguda. Existeixen informes d'organismes de l'Administració de l'Estat que han ratificat el comportament i, en tot cas, des de la perspectiva de la distribució és important recalcar que les condicions de competència obliguen a aplicar de manera eficient aquestes pujades de costos per tractar de traslladar-los el menys possible al consumidor. Aquesta és la situació que hem viscut durant els últims anys i, ara mateix, si analitzem aquesta evolució, s'explica amb tota rotunditat que el paper de la distribució comercial ha estat totalment responsable.

Moltes famílies pensaran que com és possible que en aquest exercici de contenció aliments com l'oli d'oliva segueixin amb preus elevats en els lineals.
En una situació com l'actual és molt important distingir la cadena de valor i la formació de preus en uns productes i en altres. En general, tots s'han vist afectats per la pujada de costos de l'energia, del transport o de les matèries primeres. En el cas de l'oli d'oliva es dona una circumstància cíclica que és fàcil d'explicar. El nostre país és el primer productor mundial, però alhora és un grandíssim exportador. Mai no s'han conegut tres anys de collites tan curts com els que hem viscut els tres darrers anys. La formació de preus en l'oli d'oliva és una mica peculiar perquè es formen a l'inici de les campanyes respecte a les perspectives d'aquestes collites. Llavors, el que ens diuen tant els experts del Ministeri d'Economia com des del mateix sector és que la baixada de producció tan important que hi ha hagut fa que la previsió de preus s'hagi mantingut durant aquests tres anys en uns nivells històrics. Precisament, els preus en origen són tan alts perquè els marges en la resta de les baules de la cadena s'estrenyen, per la qual cosa no es pot atribuir als marges de la distribució aquestes pujades de l'oli d'oliva, depèn molt de les previsions de collites. Si es confirma que la d'aquest any és favorable, es traslladarà assegurança als preus del consumidor.

Entrevista a Ignacio Garcia Magarzo, director Asedas / Foto: Ana Beltrán
Entrevista a Ignacio García Magarzo, director Asedas / Foto: Ana Beltrán

 

Tornant a la rebaixa de l'IVA, la mesura fa gairebé un any i mig que està aplicada i cal veure si es prorrogarà a partir del 30 de juny. Quina és la valoració d'Asedas sobre l'impacte que ha tingut en els preus? Ha de continuar i ampliar-se a altres aliments?
L'IVA és un impost que té una tarifa fixa sobre els preus i, per tant, com més grans siguin els preus del producte, més alt és l'IVA suportat i més alts són els ingressos de l'Estat per aquest producte. La rebaixa és una mesura correcta a què nosaltres vam donar suport en el seu moment, però que es va quedar una mica escassa i havia d'estendre's a altres productes. De tota manera, insisteixo en la idea que l'IVA és un impost inflacionista i com més alts són els preus, més alt és l'IVA que s'aplica i, per tant, més es recapta. Que part d'aquesta recaptació extraordinària que rep l'Estat es torni a la societat en forma de rebaixa, ens sembla exactament el que calia fer en el moment que hem viscut. No obstant això, encara és aviat per relaxar-la i tornar als tipus anteriors, perquè la situació de preus d'aliments no s'ha normalitzat del tot. En el moment en què calgui prendre la decisió, esperem que s'actuï amb la mateixa prudència i el mateix interès de no gravar els consumidors.

"Moltes vegades venen solucions d'Europa que valen per a Amsterdam, però no per a Tarragona"

Què opina de les protestes del camp i del paper de les distribuïdores en aquesta crisi, especialment amb el referit a la llei de la cadena? Les organitzacions agràries denuncien que no s'està aplicant correctament i hi ha poques sancions.
El que hem viscut en els últims mesos a Espanya i a tot Europa és una manera de posar de manifest els problemes del sector productor, sobretot per la burocràcia i la càrrega reguladora europea i nacional en matèria mediambiental. No és un malestar pels preus o la rendibilitat de les explotacions, sinó per altres qüestions. Nosaltres compartim una part molt important d'aquesta visió, el que es qüestiona és si el Pacte Verd Europeu ha tingut uns objectius realistes i uns terminis raonables perquè la cadena agroalimentària de tot Europa suporti la necessitat de competir davant altres països fora de la Unió Europea. Hi ha normes mediambientals que probablement s'han projectat sobre el sector d'una manera poc meditada i amb un calendari poc realista.

Sobre els preus en origen, sempre estan en qüestió, però durant els últims dos anys han estat extraordinàriament alts en comparació amb els períodes anteriors. Tots els estudis de marges expliquen que el sector productor no s'ha vist perjudicat en aquest aspecte, precisament perquè existeix una regulació que permet garantir els preus de producció en el cas que s'aplica correctament. Avui dia tenim instruments que permeten que quan hi hagi una crisi de costos, el sector productor, tradicionalment considerat la baula més feble de la cadena, no ha de suportar-lo amb la seva rendibilitat i amb la sostenibilitat. Això ja està implantat i ho tenim assumit.

A partir d'allà, cal reflexionar si, davant d'un problema d'estructuració de la producció, la solució són més lleis. No és cert que no s'estigui aplicant la regulació i no és cert que la distribució comercial no l'apliqui. Sincerament, crec que no s'ha de barrejar una cosa amb l'altra, el que cal fer és conèixer quins són els problemes i afrontar junts una visió de país. Potser el que ens està faltant davant altres països de la UE, és que tota la cadena agroalimentària a Espanya, liderada també pel govern, tingui una visió davant aquests reptes que venen d'Europa.

Llavors, Espanya no té una visió de país davant els reptes agroalimentaris?
Crec que altres països probablement tenen una visió molt més coherent entre les necessitats de les diferents baules i dels seus sectors, l'actuació de les empreses, l'actuació dels governs, dels eurodiputats que ara s'elegiran... Detectem que a Espanya falta una visió de país en molts dels grans debats de la cadena agroalimentària.

Què reclama Asedas als eurodiputats que surtin elegits en les pròximes eleccions?
El primer que reclamem és atenció i interès. Ara mateix no hi ha eurodiputats en les llistes que tinguin un coneixement suficient i que tinguin com a missió defensar els interessos del sector de la distribució i el conjunt de la cadena agroalimentària, o almenys no els suficients. Crec que tots els grups, juntament amb el govern i els sectors econòmics, hem de ser conscients que a Europa ens hi juguem molt. Una part importantíssima, gairebé el 70% de la regulació, prové d'allà i, davant dels grans debats de la regulació mediambiental, hem de tenir una visió de país. Moltes vegades venen solucions d'Europa que valen per a Amsterdam, però no per a Tarragona. Si no tenim aquesta visió, ens les imposen altres països que treballen d'una manera més coordinada entre els sectors econòmics i polítics.

Seguint amb el tema de la regulació europea, què opina de les normatives sobre plàstics i envasos d'Espanya i Europa?
El nou marc europeu suposa una gran revolució perquè implica obligacions de complir objectius en l'horitzó 2030 que suposaran grans canvis en la gestió d'envasos. Nosaltres com a sector no només els assumim, sinó que estem disposats a liderar-los, sempre que s'estableixin els objectius clars, el calendari sigui realista i no s'interfereixi en els millors mitjans per assolir aquests objectius. Són els sectors els que més bé saben com es poden organitzar en temes com la logística, el disseny de productes o els materials per assolir els objectius que marca Europa, sense necessitat que s'imposi la manera de fer-ho, perquè el nostre país és molt divers, tenim models de producció i de consum diferents.

Davant la regulació europea, a Espanya l'any 2022 es van anticipar determinats objectius i es van imposar canvis que, vistos ara amb perspectiva, són clarament precipitats. Sobretot en qüestions com la prohibició de l'ús d'envasos per a fruita i hortalisses en determinats formats o la imposició de referències d'envasos reutilitzables als establiments el 2025, quan el 2030 hem de tenir ben establert un sistema de devolució i retorn. El que indica el sentit comú és que aquesta regulació espanyola que es va anticipar es revisi ara per adaptar-se al reglament comunitari.

"El més assenyat és que siguin els distribuïdors els que elegeixin el seu assortiment, les altres coses són voler intervenir d'una manera artificial al mercat"

Quant al reglament europeu sobre la morositat per reduir el pagament a proveïdors a 30 dies, com afecta els supermercats?
Ens ha semblat molt mala iniciativa de la Unió Europea que una qüestió que estava regulada per una directiva des de l'any 2000, que es va modificar el 2010 i al nostre país era pacífica en l'alimentació i el gran consum, no existeix ara mateix un problema de tensió entre proveïdors i distribuïdors en relació amb els terminis de pagament. La Unió Europea va voler tramitar aquesta iniciativa per reglament, la qual cosa no permet adaptar-lo a la regulació dels estats membres. Establir un termini de 30 dies per a tots els productes sense distinció és una cosa incoherent amb l'estabilitat de les relacions comercials en sectors com el nostre, on normalment s'estableixen contractes anuals i després es van generant comandes que generen al seu torn terminis de pagament a partir del lliurament.

Afortunadament, el Parlament Europeu ha rebutjat aquesta iniciativa de la comissió i recentment hem conegut una nova iniciativa de la presidència belga per transformar-lo en una directiva en comptes de reglament. Aquesta estableix un termini de referència, però amb excepcions que permetin adaptar-lo a la regulació de cada país. En aquest debat en el qual hem comparegut, i hem tingut l'ocasió de traslladar-lo a la comissió, la regulació espanyola s'ha posat sempre com a model. Tot és millorable, però el que no es pot és trencar amb aquest equilibri que s'havia aconseguit amb els proveïdors.

Un altre dels temes que ha generat controvèrsia és el de l'auge de la marca blanca, que ha provocat tensions amb grans empreses com ara Pascual o Pepsi, els productes del qual han estat retirats de cadenes com Mercadona i Carrefour. Des del sector dels fabricants han acusat els supermercats de discriminació i competència deslleial. Què hi ha de cert?
En primer lloc, no puc fer referència a empreses concretes ni a marques. A Asedas agrupem empreses que tenen models d'elaboració molts diferents del seu assortiment i de presència de marques de fabricant o de distribuïdor. A nivell general, ens sembla que aquesta és una polèmica un pèl falsa, perquè no es tracta d'un enfrontament entre fabricants i distribuïdors, sinó de diferents fabricants amb diferents models d'aproximació al consumidor o fidelització. La majoria dels grans fabricants espanyols elaboren marques per a ambdues parts, per tant, cada un és lliure de buscar la millor manera de presentar els seus productes al consumidor. D'altra banda, entre les marques del distribuïdor que promouen les empreses de distribució com un instrument per fidelitzar els seus clients també hi ha models diferents. No es pot parlar de "la marca blanca" o "la marca del distribuïdor", hi ha gairebé tantes diferències entre unes i altres com entre les mateixes marques de fabricant.

Dit això, ens sorgeix una reflexió: si la polèmica es vol crear entorn de determinades marques de fabricant que haurien de tenir un estatus diferent dins de la distribució, el dubte és, quines són aquestes marques i quantes? perquè a Espanya hi ha 26.000 indústries alimentàries. Sota quin argument unes han de tenir un tractament davant les altres? El més assenyat és que siguin els distribuïdors els que elegeixin el seu assortiment, una altra cosa és voler intervenir d'una manera artificial al mercat. Sens dubte, si la solució que es pretén és regulatòria, no entenem com hi pot haver uns fabricants que hagin de tenir una situació de privilegi respecte d'altres.

Parlava abans que és un sector amb molta competència i últimament estem veient una guerra de promocions entre supermercats. Creu que és una tendència temporal arran de la situació econòmica dels últims anys o que serà una cosa permanent al sector?
A Espanya hi ha més empreses de distribució que en altres mercats europeus, més diversitat de formats, més repartiment de la quota de mercat, un pes important de cadenes regionals que no hi ha en altres països... El consumidor en gaudeix, però ha d'estar tranquil i segur dels avantatges que suposa el nostre mercat. Partint d'aquesta realitat, jo nego l'expressió guerra de preus, perquè prova de traslladar una certa idea que els distribuïdors, de forma poc responsable, competeixen entre ells per arrencar-se quota de mercat i això perjudica altres baules de la cadena. No és cert, el que hi ha és una fortíssima competència, en uns casos mitjançant promocions i en altres mitjançant una lluita per l'eficiència diària perquè el consumidor percebi això com una realitat. Hem vist un comportament molt responsable de la distribució, amb l'èmfasi posat en no perdre clients i que els consumidors continuïn confiant en cada una de les cadenes. Quan els costos són més alts i el client és més sensible al preu, és quan el distribuïdor s'ha d'ajustar el màxim possible. Cal confiar en el funcionament del mercat i en la capacitat d'elecció dels consumidors.

Tenint en compte els factors macroeconòmics i geopolítics, com creu que evolucionaran els preus el 2024?
Aquests tres últims anys ens han sorprès tots per la violència de la pujada dels costos, per factors d'acceleració com la guerra d'Ucraïna que no esperàvem i, desgraciadament, continuem tenint circumstàncies geopolítiques que fan que existeixi una gran incertesa. Veient les dades, podríem dir que estem assistint a una normalització de preus a Espanya. Em remeto al que vaig dir al principi: com més s'assembli la situació que visquem als últims 20 anys, més estarem en aquell moment de normalització.