La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha pogut corroborar que les distribuïdores d'alimentació, com supermercats i hipermercats, han traslladat la rebaixa de l'IVA dels aliments als preus finals. La mesura va entrar en vigor el gener de 2023 per fer front a la pujada de preus arran de l'augment de la inflació per les conseqüències de la pandèmia i de la guerra d'Ucraïna.

Es pot destacar que la vicepresidenta i ministra d'Economia i Transformació Digital, Nadia Calviño, va anunciar el desembre de 2022 que hi hauria sancions econòmiques per a aquelles empreses que no traslladessin la rebaixa de l'IVA als preus dels aliments. Es tracta d'una rebaixa que consta de la supressió de l'IVA als aliments de primera necessitat (com a pa, llet, formatge, ous, fruites, verdures i patates, entre d'altres) i una reducció que va del 10% fins al 5% en el mateix impost per als olis i les pastes.

D'aquesta manera, l'estudi realitzat per l'organisme acaba que, de l'anàlisi conjunta de les dades disponibles, es desprèn que "de forma indiciària, els distribuïdors minoristes, en general, van reduir els preus finals dels productes afectats després de la rebaixa de l'IVA introduïda el gener de 2023". En aquest sentit, l'informe constata que no s'han detectat indicis que aquestes empreses no hagin traslladat la rebaixa fiscal al preu dels aliments finals.

La concentració no ha afectat la reducció de preus

Així mateix, la CNMC també determina, de forma indiciària, que no ha observat que els diferents nivells de concentració entre províncies o municipis hagin afectat el grau de reducció dels preus al consumidor. A través d'aquesta anàlisi, el regulador observa que, en general, s'ha produït una translació elevada de la rebaixa de l'IVA, i que aquesta ha estat independent del nivell de competència a les províncies i municipis.

D'altra banda, l'estudi destaca que la rebaixa dels preus és lleugerament superior a l'esperada en algunes províncies, una cosa que s'explica per l'existència de variacions positives extremes registrades per alguns productes hortofructícoles en aquestes províncies, que esbiaixen a l'alça la mitjana.

En aquest sentit, si s'exclouen els tres productes que han registrat més variacions (carxofes, plàtans i taronges), la variació mitjana dels preus dels productes rebaixats a les províncies espanyoles ha estat compresa entre el -3,6% i el -4,8%, amb independència de la concentració del mercat provincial.

Elaboració de l'estudi

La CNMC ha realitzat l'estudi per donar resposta a una sol·licitud rebuda per la CNMC des de la Secretaria d'Estat d'Economia i Suport a l'Empresa d'elaboració d'una anàlisi sobre l'impacte de la rebaixa de l'IVA de determinats aliments operada en el Reial decret llei 20/2022, de 27 de desembre. L'organisme ha tingut en compte informació de nombroses fonts, entre les quals destaquen 23.995 dades de superfície d'establiments de la distribució detallista de béns de consum diari.

També ha utilitzat sis bases de dades estadístiques diferents de preus procedents de l'INE, el MAPA o Eurostat i, a més, més de 60.000 dades de preus obtingudes per la CNMC per a distribuïdors minoristes i establiments de totes les províncies d'Espanya en diferents dates des de desembre de 2022 fins al maig de 2023. Aquestes dades obtingudes i utilitzades inclouen províncies on la mesura no va tenir aplicació per mancar d'IVA i productes no afectats de característiques pròximes a altres productes sí afectats, a fi de realitzar comparatives geogràfiques i entre productes.

En general, s'ha optat per recollir informació d'establiments situats a les capitals de província atès l'important component local de la dinàmica de competència en aquesta activitat i, a més, d'aquesta forma es procura que les dades de cada província procedeixin d'entorns amb condicions de competència similars per dotar d'una homogeneïtat més gran a la informació. Els grups requerits han estat els deu grups de distribució minorista més grans a escala nacional de l'any 2021: Alcampo, Aldi, Bon Preu, Carrefour, Consum, DIA, El Corte Inglés, Eroski, Lidl i Mercadona.

Es pot assenyalar que el govern d'Espanya va prolongar aquestes rebaixes de l'IVA dels aliments fins al 31 de desembre de 2023, sempre que la taxa interanual de la inflació subjacent sigui per sobre del 5,5%. En el cas que la taxa caigui per sota d'aquest nivell el mes de setembre, la dada del qual es coneixerà el mes d'octubre, es recuperaria el tipus impositiu habitual d'IVA als aliments a què s'ha aplicat els dos últims mesos previstos per a l'aplicació de la mesura. Per tant, deixaria d'aplicar-se des de l'1 de novembre.