Tal dia com avui del 2022 es va anunciar l'adquisició de Twitter per part d'Elon Musk que, després de mesos de temptatives amb fer-se enrere i desacords amb els accionistes de la companyia, va acabar materialitzant per un import de 44.000 milions de dòlars. Des que el multimilionari propietari de Tesla va anunciar la compra de la famosa xarxa social de l'ocellet, no hi ha hagut setmana en què no hagi estat al centre de la polèmica.

Acomiadaments massius, canvis constants en el seu funcionament o la implantació del controvertit check blau només per a usuaris prèmium que paguin 8 dòlars han marcat la trajectòria de l'empresari en els pocs mesos al capdavant de la direcció de Twitter. Encara és aviat per valorar si l'acompliment executiu del magnat d'origen sud-africà està servint per fer rendible una companyia que arrossegava xifres negatives.

Els últims comptes públics de la xarxa social són els corresponents al segon trimestre de 2022, abans que Musk l'exclogués de borsa després d'oficialitzar la seva compra a finals d'octubre del mateix any. Les dades no eren bones, sens dubte, i la xarxa social estava mostrant un desgast cada vegada major. En aquest sentit, les dades de Twitter reflectien una pèrdua d'ingressos i de beneficis notable, amb uns números vermells de 270 milions de dòlars.

Una cosa que des de la mateixa empresa atribuïen a la incertesa per l'operació de Musk i com estava afectant el mercat publicitari. No obstant això, la xifra d'usuaris actius monetitzables sí que va experimentar un increment significatiu, concretament del 16,6%, fins a assolir la xifra de 237,8 milions a finals del juny passat. Una situació que va fer un gir posteriorment, després de mesos de vaivens en les funcions de la xarxa social i polèmiques de l'empresari.

La rendibilitat: la gran obsessió de Musk amb què justifica tots els seus ajustaments

Tanmateix, Musk assegura haver portat Twitter gairebé a la rendibilitat, gràcies a la tornada de la majoria dels centenars de grans anunciants que se'n van anar pel rumb que havia pres la companyia des que va agafar les regnes de la direcció. Les afirmacions de l'empresari semblen indicar que la firma ha tornat al camí de la normalitat, encara que, sense l'obligació d'haver de rendir comptes al mercat en no cotitzar a la borsa, no es coneixen dades oficials sobre la situació actual del negoci.

"Musk està lluitant perquè les empreses que se'n van anar al seu dia tornin i per garantir que les accions tècniques que han fet generin l'efecte esperat", explica a ON ECONOMIA Jordi Damià, professor d'estratègia d'EADA Business School i conseller delegat de la consultora Setesca. Entre aquestes funcions, està l'obsessió del també propietari de SpaceX per portar la tecnològica cap a la rendibilitat, una cosa que li ha fet justificar la reducció del 80% de la seva plantilla, entre acomiadaments i dimissions.

Dels prop de 8.000 treballadors amb qui comptava la xarxa social a nivell global, ha passat a tenir el 1.500 en l'actualitat, segons la versió del mateix empresari. "La part de rendibilització sembla que l'està aconseguint, és evident que Twitter continua funcionant amb menys gent i el seu pla és sanejar els comptes amb aquesta agressiva reducció de costos", indica Damià.

Així mateix, una altra de les potes del seu pla estratègic passa per la potenciació del negoci de la captació de dades. "En aquest punt, la intenció de Musk és obtenir més informació per després posar noves funcionalitats partint de les dades dels clients i així poder realitzar una acció comercial més afinada. Capturar tendències de funcionament per vendre als anunciants", destaca el professor, qui creu que l'objectiu sembla estar duent-se a terme.

Twitter no aconsegueix retenir usuaris

Si bé és cert que, a mesura que ha anat prescindint de part del seu equip, nombroses errors a la plataforma s'han fet evidents en l'ús diari. Errors que de no reparar o prolongar-se en el temps poden ser nocius per a la contenció d'usuaris, la gran tasca d'Elon Musk al capdavant de Twitter. I és que el mercat de les xarxes socials és un entorn cada vegada més competitiu, on mantenir l'atenció de les persones que s'endinsen a les plataformes s'ha tornat una carrera sense línia de meta cap a la qual avancen les grans tecnològiques molt de pressa.

Si bé xarxes com Instagram, YouTube i, sobretot, TikTok, dominen el contingut audiovisual mundial i el seu model de monetització els permet obtenir grans rendibilitats, Twitter compta amb el lideratge en el segment de microblogging i continua sent única en aquest sentit. Les alternatives com Mastodon no han acabat de calar entre els usuaris i Bluesky, la gran aposta del fundador de Twitter, Jack Dorsey, encara es troba en fase beta. Per la qual cosa Twitter encara compta amb avantatge per no perdre el guanyat en l'última dècada.

Tanmateix, la plataforma comptava amb un valor de marca i una identitat pròpia que per a molts usuaris i crítics ha anat perdent en els últims mesos. "La part que no està aconseguint és la de retenir usuaris, aconseguir que els que se'n van anar tornin i atreure nous usuaris a la plataforma. El que ha intentat és retenir gent famosa amb les subscripcions prèmium, però ha estat un gran error. El que hauria de fer és donar motius a aquest tipus de gent perquè es quedi, no anar per darrere i pagar perquè es mantinguin a la xarxa social en contra de la seva voluntat," assegura Damià.

Potser per això Elon Musk ha pres la decisió de fusionar Twitter amb la nova companyia X Corp, la promesa del magnat de Silicon Valley per convertir la xarxa de l'ocellet en una "aplicació per a tot", imitant el model de l'aplicació xinesa WeChat. Així mateix, un altre dels debats que sempre han rondat sobre el model de negoci de l'empresa és la monetització del contingut que generen els usuaris.

"Instagram ho té de fa molt temps i TikTok està arrasant. Twitter té la part del xat i text, que continua sent líder en aquest sentit, però la manera de monetitzar és indirecta. La meva opinió és que el mercat n'acabarà posant cadascú al seu lloc i Musk haurà d'acontentar els seus inversors. Si veu que per arribar a aconseguir els números que estan buscant ha de pagar als creadors de contingut ho farà, però de moment no està en aquella fase", conclou l'expert.