La vida de Twitter ha canviat amb l'entrada d'Elon Musk. El que fa no molt era l'home més ric del planeta, va planejar la seva incursió a la xarxa social fa just un any. De fet, el 25 d'abril de 2022 es va acordar la compra de Twitter pel també president de Tesla per 44.000 milions de dòlars. Malgrat que aquest no va ser el moment en què el magnat d'origen sud-africà va entrar en la direcció de l'empresa de l'ocell blau, sí que va ser el punt d'inflexió del que, a l'octubre, seria una de les adquisicions més cares mai dutes a terme en l'entorn financer.

Encara que, després de l'acord d'abril, Musk anunciaria la seva retirada de la compra de Twitter, les autoritats nord-americanes le 'van obligar' a dur a terme la transacció a l'octubre. I és que, els múltiples anuncis de l'empresari, unit a totes les promeses que va llançar en les dates prèvies a oficialitzar l'oferta per l'empresa, van fer que Twitter agafés vol al mercat de valors per a, després, amb la seva retirada de la compra, caure estrepitosament. Sigui com fos, la compra de la xarxa social, finalment, es va dur a terme, deixant Musk com el màxim mandatari de l'empresa.

La gestió d'Elon Musk a Twitter, en dubte

Malgrat que, fins a l'octubre, l'avui manaia de l'empresa no va poder portar a cap totes les accions que va anunciar prèviament, l'ambient a les oficines de Twitter es va voletejar l'abril de 2022. En aquestes, i davant de tots els anuncis, canvis i, el que, per a Musk, eren correccions que necessitava la companyia, els inversors i usuaris de Twitter van començar a mostrar el seu entusiasme i el seu temor a parts iguals. Ara, havent passat 12 mesos, sembla que el sentiment negatiu és el que predomina en l'entorn de la xarxa social. Des d'abans que Musk desembarcarà a Twitter, diversos usuaris van criticar les decisions que, més tard, ha anat duent a terme el magnat. Els canvis de la interfície, la monetització pel Blue Check per elevar els ingressos, la devolució de comptes a personalitats 'polèmiques' ...

A 12 mesos vista des que es va acordar la venda de la xarxa social, aquesta ha tingut diversos canvis que afecten directament els usuaris. Com en tot, hi ha qui està d'acord amb les esmentades variacions i amb la presència de Musk en la direcció de la companyia, com que hi ha qui ha fet pública la seva opinió negativa cap a la gestió del magnat en l'empresa, la qual compta amb més ombres que llums.

Twitter Blue, el gran canvi

Per obrir la llauna, Musk va anunciar el Twitter Blue. A través d'aquesta eina (la qual no va funcionar en un inici), els qui pagaran una subscripció d'entre 8 i 11 dòlars, podrien accedir a altres serveis i funcions, com l'edició de tweets, guanyar visibilitat i tenir menys publicitat al seu mur. Aquesta iniciativa confina amb la que ha passat a un primeríssim pla en els últims dies. Twitter ha començat a retirar els Blue Checks de diverses personalitats rellevants i d'empreses de gran mida.

Tal com va anunciar Musk en el seu pla d'obtenir més ingressos, qui vulgui tenir la verificació, haurà de subscriure's a Twitter Blue. Per al magnat, és una manera d'acabar amb les subscripcions heretades. Així, els qui no s'han subscrit a l'esmentada eina, han perdut la seva verificació 'blava'. Malgrat que els usuaris rellevants estan recuperant el Blue Check, en les primeres hores d'aquest canvi, personalitats com Kim Kardashian, Bill Gates, Barack Obama o Hilary Clinton van perdre la seva verificació.

La verificació de comptes pot ser blava, daurada i platejada

A més de la retirada de la verificació 'clàssica' de Twitter, el Blue Check comparteix espai amb la verificació daurada, la qual està destinada per a empreses i institucions. Aquesta també funciona a partir d'una subscripció a Twitter Blue, encara que en el cas de les empreses que vulguin estar reconegudes a la xarxa social, aquestes hauran de pagar prop de 1.150 dòlars al mes, en el cas d'Espanya. A més de la verificació blava i daurada, també existeix un check platejat, el qual sembla estar concedit per a presidents de països. Joe Biden, Rashi Sunak o Pedro Sánchez són alguns dels quals gaudeixen d'aquesta verificació en els seus comptes.

Sigui com fos, el fet que el distintiu 'clàssic' s'hagi convertit en un producte en lloc d'un 'assoliment', com semblava ser-ho abans de l'arribada de Musk, ha aixecat les crítiques de diverses personalitats. A més d'això, els experts alerten que poden elevar-se les suplantacions d'identitat en aquells comptes que són transcendentals, però que no volen pagar per tenir la verificació.

D'una forma o una altra, i malgrat les crítiques, Elon Musk ha dut a terme la seva gran obra a Twitter. La xarxa social ara disposa d'un nou mètode de facturació, que, a escassos dies de la seva posada en escena, sembla que funcionarà. I és que les personalitats famoses no estan disposades a perdre el Blue Check i arriscar-se que un altre usuari els suplanti la identitat.

Twitter perd publicitat

Twitter Blue també ha generat una esquerda que, fins abans de l'arribada de Musk, no existia. I és que, els usuaris que estiguin donats d'alta amb aquest servei, tenen menys publicitat als seus murs, la qual cosa ha provocat que els anunciants rebaixin el seu pressupost publicitari. Segons Bloomberg, els principals anunciants han reduït la seva despesa en publicitat en un 90%. Fins abans de l'arribada de l'empresari a la direcció de la xarxa social, marques com Coca-Cola, HBO, Amazon o IBM es deixaven fins a 71 milions de dòlars, que, en els últims mesos, s'han convertit en 7,6 milions de dòlars, segons informen els analistes de Senso Tower.

A més de Twitter Blue, hi ha experts que determinen que les praxis de Musk que, de cara a la ciutadania, són negatives, són un altre dels elements que han portat les companyies a reduir la seva despesa en publicitat.

Les previsions apunten que la xarxa social perdrà 15 milions d'usuaris el 2023

D'altra banda, aquestes pràctiques que, per a gran part de les persones, són negatives, han fet que Twitter perdi usuaris actius. Al cap de poc temps de produir-se l'entrada d'Elon Musk a la direcció de la xarxa social, Bot Sentinel, un portal de verificació d'informació i dades, va determinar que més d'un milió de comptes havien estat suspesos o desactivats en tot just cinc dies.

L'esmentada tendència sembla pot repetir-se el 2023. I és que, segons les previsions de Statista, Twitter acabarà el present curs amb 15 milions d'usuaris menys que al tancament de 2022, fins als prop de 354 milions de comptes. Sembla que l'entrada de Musk no acaba de convèncer tothom.

Musk activa i desactiva comptes al seu aire

I és que, entre les múltiples decisions que ha pres Musk, algunes d'elles han estat la devolució del compte de Donald Trump, la qual va ser suspesa per emetre missatges que van fomentar l'assalt al Capitoli el 2021; la de Kayne West, el qual va ser suspès sota el mandat de Musk, però tornat al cap de poc temps. En el seu cas, el raper va emetre missatges antisemites. O també la devolució del compte d'Andrew Tate, que va ser acusat de tràfic de persones.

D'altra banda, i a la inversa, a finals de 2022, el magnat va decidir suspendre els comptes de diversos periodistes dels principals mitjans de comunicació dels Estats Units a causa que això informaven sobre l'empresari. Aquestes accions van ser criticades durament pels usuaris, que van clamar la llibertat d'expressió per a tothom, una cosa que el mateix Musk va prometre que tornaria a la xarxa social en considerar que els anteriors amos no permetien als usuaris parlar de tot.

La CE 'va renyar' Twitter per la seva escassa contribució a la lluita contra les fake news

La Comissió Europea també ha carregat contra Twitter en els últims mesos en considerar que la xarxa social s'està quedant enrere en la lluita contra la desinformació. Com va informar ON ECONOMIA el passat 9 de febrer, Brussel·les va lamentar que l'empresa de l'ocell blau s'estigués quedant "retardada" de la resta d'empreses tecnològiques en la lluita contra les fake news. La CE va emetre un missatge a Twitter, esperant un "compromís més seriós amb les seves obligacions derivades del codi europeu de bones pràctiques".

L'apreciació de l'organisme europeu va arribar als pocs dies que la xarxa social liderada per Elon Musk limités el seu accés al seu API, el que va posar en dubte la credibilitat i la transparència de l'empresa.

I com aquestes accions, el segon home més ric del món ha fet d'altres tantes que afecten directament l'usuari i que, per a molts, no han tingut cap efecte. Destaca la incorporació del mur de 'notícies per a tu' o 'més recents', les quals adapten els tweets en funció de les preferències de l'usuari. D'altra banda, altres comptes s'han queixat que els apareixen els posts dels qui estan subscrivint a Twitter Blue, deixant de banda les publicacions dels comptes que segueix. Sigui com fos, la vida de Twitter ha canviat des de l'arribada de Musk.