L'experiència i la trajectòria de les empreses familiars Vèrtix i Morillas Brand Consultants s'ha presentat aquest divendres a la Trobada Empresarial al Pirineu com un exemple de dos models de gestió que han facilitat el relleu generacional i la supervivència d'ambdós negocis. Els presidents i consellers delegats de les dues companyies han compartit escenari per exposar com l'empresa familiar té un important rol en el teixit empresarial català.

Més enllà de la història que hi ha darrere de Vèrtix, amb Felip i Elena Massot, president i consellera delegada de Vèrtix, respectivament; i de Morillas Brand, amb Lluís i Marc Morillas, president i conseller delegat, respectivament, hi ha el pas de la primera a la segona generació en el cas de la promotora de projectes immobiliaris; i de la segona a la tercera a Morillas, una de les principals consultores de disseny i creativitat per a marques de tots els sectors industrials i del sector serveis.

De forma esquemàtica, Elena Massot ha relatat els quatre eixos principals per garantir el creixement i futur de la promotora que fa fundar el seu pare, fa més de 45 anys quan es va instal·lar a Barcelona. La consellera delegada ha exposat que el secret ha estat fer una transició generacional lenta i planificada. "No recordo la data exacta en què vaig assumir el càrrec perquè les meves responsabilitats a l'empresa les vaig assumir abans i després d'aquella data i el traspàs de responsabilitat encara no s’ha acabat", ha dit somrient en explicar que és un privilegi que el seu pare vagi cada dia al despatx, encara ara amb 80 anys.

Felip i Elena Massot, president i consellera delegada de Vèrtix, respectivament. Foto Genaro Massot
Felip i Elena Massot, president i consellera delegada de Vèrtix, respectivament. Foto Genaro Massot

També ha esmentat la importància de respectar l’autoritat, de poder assumir els lideratges sense intromissions i fent que la transició sigui de la família i també dels equips directius. Això en un marc de convivència. "Per a mi ha estat un luxe compartir la gestió amb el meu pare i aprofitar l’experiència per resoldre problemes, sempre des del respecte al marc d'actuació de cadascú".

Elena Massot ha defensat i recomanat a un auditori d'empresaris que cal tenir un protocol familiar. "Fa 20 anys que el tenim i l'hem anat actualitzant, perquè és una eina molt necessària que regula la governança i, per tant, garanteix la supervivència de l’empresa". En aquest sentit, sí que ha parlat d'un "possible error" en la trajectòria empresarial de Vèrtix: "em vaig incorporar a l'empresa just acabats els meus estudis i ara crec que per a la tercera generació el més aconsellable és que els joves tinguin experiències en altres sectors i altres països abans d'incorporar-se a l'empresa". A més, ha dit que la incorporació a l'empresa familiar per fer carrera professional no ha de ser l'única alternativa per a la tercera generació. "Ha de ser una opció més, però no l'única", ha sentenciat.

Lluís i Marc Morillas, amb el periodista Josep Puigbó. Foto: Genaro Massot
Lluís i Marc Morillas, president i conseller delegat de Morillas Brand, amb el periodista Josep Puigbó. Foto: Genaro Massot

De pilot a MBA

En el cas de la consultora Morillas Brand, la companyia ja està en mans de Marc Morillas, de la tercera generació familiar. En el seu cas, "ara és el meu jefe", ha dit el pare Lluís Morillas. Va ser justament aquest últim qui el va convèncer de dedicar-se al negoci familiar quan Marc volia ser pilot d'aviació. Un cop es va convèncer, Marc va crear la seva pròpia companyia Red Code Marketing, que tenia com a client principal Morillas Brand, amb la qual cosa "va arribar un moment en què va ser tan important per a nosaltres que la vam absorbir", ha explicat Lluís Morillas.

Marc Morillas ha posat en relleu que "no tinc capacitats creatives i vinc del món financer". Però va ser ell que va proposar transformar l'agència de creativitat en una consultora global, "amb la sort de tenir un equip de 75 professionals repartits arreu del món, i portem 14.000 projectes a l'esquena, la qual cosa ens dona una visió molt àmplia per respondre a les necessitats de les grans marques".

I aquest va ser el detonant perquè s'iniciés el relleu generacional, d'una companyia que el 1962 va fundar el seu avi Antoni Morillas "un dels set principals impulsors del disseny i la creativitat a Catalunya". Actualment, Marc és el conseller delegat i la cara més visible de la consultora que defineix com "la casa de les marques". De fet, ha estat nomenat recentment president de Netmentora Catalunya, una comunitat de més de 350 líders empresarials que impulsen l’emprenedoria i la innovació per generar més valor per a l’economia catalana. 

Un vessant que ha quedat evidenciat amb la defensa que Marc Morillas ha fet de la necessitat d'incorporar la intel·ligència artificial al disseny i a creativitat de les marques. Ha exposat el llançament de Myoutfits.ai, una plataforma d'IA generativa per crear visuals de moda en pocs minuts. Marc Morillas ha explicat que es tracta d'un nou producte capaç de generar en segons imatges consistents i enfocades des del producte, reduint fins a un 70% el temps dedicat a la creació de materials gràfics. "Un pas gegant per superar una de les barreres principals en l'adopció d'aquesta tecnologia als sectors de la moda i el comerç", ha concretat.