El govern veneçolà ha reaccionat amb contundència davant la suspensió massiva d'operacions per part de diverses companyies aèries internacionals. La mesura de força contemplada és la retirada dels drets de trànsit aeri, és a dir, la revocació dels permisos que concedeixen les posicions per enlairar-se i aterrar als aeroports nacionals, si les aerolínies no reprenen les seves rutes de manera immediata. Aquesta forta reacció es produeix després que un nombre creixent de companyies decidís suspendre els seus vols cap a Veneçuela.

La causa rau en una advertència formal de risc per a la seguretat aèria emesa per l'Autoritat Federal d'Aviació dels Estats Units (FAA). L'Institut Nacional d'Aeronàutica Civil  de Veneçuela ha llançat un ultimàtum de 48 hores, que ja està en marxa, dirigit específicament a les companyies espanyoles Iberia, Air Europa i Plus Ultra. No obstant això, la llista d'empreses que han deixat de volar o sobrevolar el país és molt més àmplia, i inclou noms de pes com la xilena Latam, la brasilera Gol, la portuguesa TAP o la turca Turkish Airlines.

El detonant d'aquesta crisi va ser l'avís públic emès per les autoritats dels Estats Units el passat divendres, en què es posava en dubte la seguretat operacional a l'espai aeri veneçolà. Aquesta alerta va ser presa molt seriosament per les aerolínies, que van començar a suspendre operacions de manera preventiva. L'advertència va ser recolzada i feta seva aquest dilluns per Enaire, que va publicar el seu propi comunicat en el mateix sentit. El fons de la qüestió, segons la FAA, rau en el creixent desplegament militar nord-americà a la mar Carib.

L'administració Trump ha justificat aquesta presència militar com a part de la lluita contra el narcotràfic i les organitzacions terroristes. Aquest context d'activitat militar més elevada, segons les autoritats nord-americanes, amenaça les operacions aèries a qualsevol altitud dins la regió, que cobreix no només l'espai aeri veneçolà sinó també la zona sud del mar Carib.

La indústria aèria demana diàleg 

Enmig d'aquesta tensa situació, l'Associació Internacional de Transport Aeri (IATA), que agrupa la majoria de les aerolínies del món, ha fet una crida al diàleg entre totes les autoritats implicades. Des de IATA s'insta a una cooperació més estreta i a què es brindi "més claredat" a les companyies que operen a la regió afectada. L'associació ha volgut deixar clar que les suspensions de vol no són decisions arbitràries, sinó que responen a les precaucions exigides pels organismes reguladors. A més, ha emfatitzat el caràcter temporal d'aquestes cancel·lacions, que s'han adoptat després de "rigoroses anàlisis de risc" per garantir la seguretat de passatgers, tripulacions i aeronaus, seguint els estàndards internacionals més estrictes.

Des de IATA també s'ha advertit que, si es materialitza l'amenaça de l'Institut Nacional d'Aeronàutica Civil de retirar els drets d'operació, el principal perjudicat seria la mateixa Veneçuela. El país veuria reduïda la seva ja danyada connectivitat aèria internacional, un cop més per a una economia i una societat ja molt castigades. La indústria assegura que manté el "compromís de restablir les operacions tan aviat com les condicions ho permetin". Les conseqüències pràctiques de la crisi ja són evidents.

Iberia va suspendre dissabte la seva ruta diària Madrid-Caracas. Air Europa es va sumar aquest dilluns, cancel·lant les seves cinc freqüències setmanals entre Espanya i Veneçuela. La companyia ja ha renunciat als vols prevists per a aquest dimarts, tant el de sortida de Madrid com el de retorn des de Caracas, sense haver indicat una data provisional de represa. Per la seva banda, Plus Ultra també ha cancel·lat el seu vol d'avui i està avaluant les mesures a prendre en els pròxims dies. L'escenari és d'incertesa total, amb milers de passatgers afectats i una relació entre el govern veneçolà i les aerolínies internacionals més tensa que mai.