Iryo viu el seu segon dia de vaga. Una vaga que ja ha afectat 8 trens a Barcelona. Les protestes van arrencar el dimarts 25, s'estan produint també aquest dimecres 26 i seguiran el dijous 27 de novembre. Però en total seran set dies, ja que es reprenen la setmana vinent, durant el pont de desembre. En concret els dies 5, 6, 7 i 8 des de les 00.00 fins a les 23.00 hores.
Els serveis mínims pactats amb el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible durant la vaga s'han fixat en el 73%, però tot i així són molts els trens que no han pogut realitzar els seus viatges. A Barcelona, quatre cada dia, segons expliquen des d'Iryo. Però en total hi ha hagut 32 trajectes afectats en els dos dies pertanyents a les rutes: Madrid – Barcelona, Madrid – València, Madrid - Sevilla i Madrid – Màlaga.
Des d'iryo, no obstant això, asseguren que el seguiment de la vaga en aquesta segona jornada és del 14% i que dimarts va ser del 15%. Per això, l'empresa defensa que els serveis s'han produït "amb normalitat i sense incidents". I que tots els passatgers estan arribant a destí gràcies a la reubicació planificada amb antelació.
Es la segona vegada en els seus tres anys de vida a Espanya que Iryo s'enfronta a una vaga dels seus treballadors. El sindicat CGT ja va convocar sis dies de vaga el Nadal del 2024, en concret del 23 de desembre a l'1 de gener, però uns dies abans va avançar en la negociació del conveni col·lectiu amb l'empresa i va desconvocar la vaga. Cosa que aquesta vegada no ha succeït.
Iryo va aconseguir frenar la vaga de Nadal del 2024
Des d'Iryo defensen que ja han presentat quatre propostes econòmiques des de l'inici de la negociació el juny de 2024, que inclouen millores "significatives" en salari base i la retribució variable, nous plusos, una reducció de jornades i la introducció de noves classificacions professionals. Per la seva banda, el sindicat al·lega que l'empresa no s'ha mogut del seu plantejament inicial. "No existeix una voluntat real de negociar".
La CGT reclama que els salaris estiguin congelats des del 2022 malgrat l'increment de les càrregues de treball i l'encariment de la vida. “Si Iryo presumeix d'estabilitat i creixement, és gràcies al treball dels qui avui es veuen obligades i obligats a anar a la vaga per exigir unes condicions bàsiques de dignitat", destaquen.
El conveni que es negocia és principalment per al personal de tripulació i de manteniment, i exclou el col·lectiu de maquinistes amb els quals l'operador ja va signar l'any passat un Conveni Franja.
A Iryo reafirmen la seva "voluntat" de diàleg i negociació amb les organitzacions sindicals. I lamenten la convocatòria de vaga. "Continuem treballant per assolir un conveni col·lectiu just, equilibrat i sostenible, que protegeixi els interessos de la plantilla i garanteixi la viabilitat futura de la companyia", conclouen.
