L'operador ferroviari Iryo preveu uns serveis mínims del 73% per minimitzar l'impacte de la vaga de personal d'oficines i manteniment, convocada pel sindicat CGT, durant 7 dies i en ple pont de desembre. La protesta, que arrenca el dimarts d'aquesta setmana, està prevista per als dies 25, 26 i 27 de novembre, així com 5, 6, 7 i 8 de desembre, des de les 00.00 fins a les 23.00 hores, en protesta pel bloqueig en la negociació del primer conveni col·lectiu de la companyia.
La companyia, que dirigeix Simone Gorini, ha comunicat aquest diumenge que ja està treballant en la reubicació dels viatgers afectats, que rebran alternativa de viatge a partir de demà 24 de novembre a les 6.00 hores.
Iryo va destacar que la convocatòria de vaga no afecta els maquinistes, que compten amb un conveni franja ja signat."L'empresa manté la seva total disponibilitat per reprendre com més aviat millor la taula de negociació i donar resposta conjunta als reptes presents i futurs", va traslladar. "Lamentem la convocatòria de vaga i continuem treballant per assolir un conveni col·lectiu just, equilibrat i sostenible", va afegir en un comunicat.
Negociacions des del 2024
L'empresa va explicar que ja ha presentat quatre propostes econòmiques que **inclouen millores "significatives" en salari base i la retribució variable, nous plusos, una reducció de jornades i la introducció de noves classificacions professionals**. La negociació -oberta des de juny de 2024- continua activa. **Iryo pretén acordar un conveni de caràcter transitori amb una vigència d'un any** que "permeti comptar amb una visió més precisa de l'evolució del mercat i de la companyia" i donar pas a una negociació d'un altre conveni de més durada i abast.
Per la seva banda, el sindicat al·lega que en les negociacions l'empresa no s'ha mogut del seu plantejament inicial. "No existeix una voluntat real de negociar", han defensat des del sindicat, que detalla que el bloqueig afecta principalment el personal de tripulació i de manteniment.
“L’empresa es beneficia d’una polivalència extrema mentre manté congelats els salaris des del 2022, una situació insostenible davant l’increment de càrregues de treball i l’encariment de la vida”, argumenta CGT respecte al col·lectiu de tripulació, que exerceix simultàniament funcions de venda, embarcament, servei a bord i intervenció.
Quant al personal de manteniment, assegura que les propostes econòmiques arriben fins i tot a situar-se per sota dels salaris actuals del mateix personal, creant dobles escales per a la mateixa feina.
“Si Iryo fa gala d’estabilitat i creixement, és gràcies al treball dels qui avui es veuen obligades i obligats a anar a la vaga per exigir unes condicions bàsiques de dignitat. Tres anys després, aquesta plantilla continua sostenint l’empresa mentre la direcció es nega a reconèixer el seu esforç. El mínim que mereix és respecte”, conclou CGT.