El sindicat UGT espera que les més de mil sortides de la planta de Ford a Almussafes (València) com a part de l'ERO siguin voluntàries. Així ho ha confirmat el portaveu del sindicat en Ford Almussafes i secretari del comitè d'empresa, José Luis Parra, que ha mostrat la seva satisfacció amb l'acord tancat amb la companyia sobre l'expedient de regulació d'ocupació.

El responsable confia que el 100% de les 1.124 sortides, 20 menys que les previstes al principi de la negociació per diverses gestions realitzades i llocs de nova creació, siguin de caràcter voluntari. Una afirmació que arriba un dia després que empresa i treballadors pactin prejubilacions des dels 53 anys i 40.000 euros extra per baixa voluntària.

D'aquesta manera, el portaveu sindical ha subratllat, en declaracions a Europa Press Televisión, la importància que s'hagi aconseguit reduir la xifra de treballadors afectats en l'ERO en 20 persones. "Poden semblar insignificants, però per a nosaltres és important tot el que sigui reduir el nombre d'afectats", ha recalcat.

Parra ha precisat que la xifra definitiva es va comunicar aquest dimarts durant la novena reunió de la Comissió Negociadora en la qual empresa i UGT van tancar l'acord. "Una vegada ha finalitzat aquesta complicada negociació, posarem tota la carn a la graella per centrar-nos en el futur de la factoria i que els treballadors que s'han quedat tinguin un futur pròsper i prometedor", ha recalcat.

Parra ha ressaltat sobre això que, dins "de la situació tan complicada", estan "satisfets" perquè a la taula de negociació l'empresa ha recollit gran part de les demandes del sindicat, com baixar l'edat de prejubilació als 53 anys i un programa de sortides incentivades en el qual l'empresa ha elevat les quanties de les indemnitzacions proposades.

Confia que el 80% s'aculli a les prejubilacions i el 20% a les sortides incentivades

Sobre això, ha explicat que el pla de prejubilacions suposa per a l'empresa unes condicions d'acompanyament fins a l'edat de jubilació que passen per abonar un complement salarial i les cotitzacions a la Seguretat Social en funció de l'edat del treballador, el grau salarial i la seva antiguitat.

Per la seva part, per als treballadors més joves que "desitgin emprendre un nou rumb laboral" ha ressaltat que s'ha aconseguit un incentiu "atractiu" de 40.000 euros addicionals a la indemnització per a qui apuntin abans del 30 de juny. D'aquesta manera, confien que el 80% de les sortides sigui per acolliment voluntari al programa de prejubilacions i el 20% restant, també voluntari, pels incentius a treballadors joves.

D'altra banda, respecte al fet que STM en Ford no hagi subscrit l'acord --en considerar, entre altres motius, que no dona prioritat a l'antiguitat i no recull per escrit la voluntarietat--, Parra ha assenyalat que "hi ha sindicats que critiquen el que UGT pacta, però després, per la porta del darrere, s'apunten i volen que aquestes condicions afectin als seus propis delegats".

Així mateix, ha admès que hi ha "moltíssima inquietud per la transició cap a l'elèctric", però ha ressaltat que les valoracions que els arriben dels companys és que estan "satisfets d'haver dipositat la seva confiança en UGT, que va revalidar la majoria absoluta, i que ha estat capaç una vegada més d'assolir un acord dins d'una situació complicada".

Futur de la planta

De fet, ha mantingut que si no hagués estat per l'acord assolit fa un any amb la direcció europea de Ford per produir la nova plataforma de vehicles elèctrics de la companyia a partir de 2025 "no haurien pogut estrènyer l'empresa i assolir una edat de prejubilació que mai abans no s'havien vist en Ford".

Així, encara que l'ERO afecta gairebé el 20% de la plantilla a Almussafes, ha recalcat que en la planta de Saarlouis (Alemanya) la situació és "justa la contrària": només es queda el 20% de la plantilla. Per tot això, ha insistit que la negociació ha estat "molt intensa i complicada", que estan "satisfets" dels resultats i ha recordat, sobre aquest tercer ERO, que el president de Ford Europa ja va anunciar que serien necessàries retallades en diferents plantes.

"Al sector de l'automòbil hi ha en aquests moments moltíssima incertesa, és tot molt canviant i és impossible poder predir el que pugui succeir en el futur, però nosaltres anem partit a partit i esperem que aquesta complicada negociació serveixi per acompanyar en el procés d'electrificació de la factoria", ha postil·lat.