La fractura digital s'ha convertit en una barrera que impossibilita molta gent tenir una vida social plena, un hàndicap que s'aguditza entre les persones de més edat, amb 65 i més anys, on es concentra aquesta incapacitat tecnològica. UGT ha analitzat el fenomen i conclou que 3,5 milions de persones de més de 65 anys estan en "situació d'exclusió digital", una de cada tres persones d'aquest col·lectiu. Tanmateix, l'informe posa de manifest que l'"exclusió digital" penetra a totes les capes socials. Certament, el percentatge es redueix considerablement, però pateixen, com a risc addicional, una dificultat més gran per accedir a llocs de treball de qualitat i ben retribuïts. Amb les dades d'UGT, gairebé 700.000 persones en edat laboral -entre 16 i 65 anys- manquen de les mínimes habilitats digitals i una baixa productivitat.
El Servei d'Estudis del sindicat que lidera Pepe Álvarez comptabilitza com un "exclòs digital" a aquella persona que no hagi establert una connexió a Internet en un mínim de tres mesos. "En un món tan tecnologitzat com l'actual, una persona sense interaccions digitals durant un període de tal magnitud ha de considerar-se com un perfil de ple apartament", assenyala l'informe.
Com era d'esperar, la desconnexió de l'espectre Internet és directament proporcional a l'edat: a més anys, major és la fractura digital. Per trams, dels 1,23 milions d'espanyols que superen els 85 anys, el 79% està fora del món digital; entre 75 i 84, l'exclusió arriba al 47,5% i de 65 a 74 anys, al 17,5%. En els trams laborals, el percentatge descendeixo considerablement. Així, entre 55 i 64 anys, la falta d'habilitats digitals afecta el 5,2% (355.042 persones), el que converteix a aquesta cohort d'edat en la més sensible al mercat laboral, ja que a la falta de qualificació i el rebuig de les empreses, s'uneix la falta d'habilitats digitals, una necessitat transversal a la pràctica totalitat d'activitats econòmiques.
Formació específica
En la resta dels trams, el problema es relaxa. El col·lectiu comprès entre 45 i 54 anys, l'exclusió digital arriba al 2,6% (206.634); entre 35 i 45 anys, al 0,9% (59.656); de 25 a 34 primaveres, també el 0,9% (49.165) i entre 16 i 24 anys, al 0,2% del col·lectiu (9.450). No obstant això, en aquests trams és especialment rellevant la seva falta d'habilitats digitals, ja que se'ls pressuposa, la qual cosa les impossibilita la seva incorporació al mercat laboral. No obstant això, des de les tres administracions -local, autonòmica i estatal- s'han desenvolupat nombrosos cursos formatius en digitalització, amb especial incidència en les polítiques actives d'ocupació, molts d'ells finançats amb els fons comunitaris.
Però, l'estudi d'UGT no es limita a un problema quantitatiu, de quantes persones no entrar a Internet mai o gairebé mai, sinó que dona algunes pinzellades qualitatives, ja que saber navegar no implica tenir prou coneixements digitals per a les necessitats laborals de la majoria dels llocs de treball. Aquestes són algunes de les respostes que mostren la intensitat del coneixement digital:
Freqüència en visites a internet. Entre els 16 i 65 anys, la immensa majoria entra almenys una vegada al dia, però en món tan digitalitzat com aquest, sembla poc. Així, l'opció de més d'una vegada diària, la descarten tres de cada quatre persones entre 55 i 64 anys i el 13% de 45 a 54 anys. Per sota d'aquestes edats, són pocs els que no visiten el món digital diverses vegades cada dia: 7% els de 35 a 44 anys i el 2% la resta.
Interacció amb l'Administració digital. Més de la meitat dels majors entre 65 i 74 anys no sol·licita cap documentació oficial o reclamació amb l'administració electrònica per "falta de coneixements". Però aquest tipus d'operacions, que ja requereixen una habilitat digital més gran, afecta en percentatges importants la resta de la població en edat de treballar. En el tram de 55 i 64 anys, el 42% tampoc no interactua amb l'administració electrònica per falta d'habilitat; el 32% en el cas dels que tenen entre 45 i 64 anys; el 27% entre 35 i 44; el 18% entre 25 i 34 i el 13,5% del total dels espanyols entre 16 i 24 anys.
Ciberseguretat. El 15% de la totalitat de la ciutadania espanyola no té cap habilitat de seguretat i el 17,3% les té bàsiques.
Venda per internet. Encara que fa diversos anys que està al mercat, no és encara un ús freqüent entre els internautes. El 26% dels residents entre 16 i 24 anys han venut algun producte; percentatge que s'eleva al 30% en els dos grups de 25 a 44 anys. Previsiblement, perquè hi ha més coses de vendre que ja no utilitzen. A partir d'aquesta edat, va descendint, el 22% entre 45 i 54 anys i el 13,5% en la següent generació de 55 a 64 anys.
Informació a través d'internet. Una quarta part dels ciutadans entre 16 i 24 anys no utilitzen internet per informar-se; percentatge que es redueix al 18% entre els 25 i 44 anys; i es torna a elevar als dos trams següents: el 22% de 45 a 54 anys i el 29% a la següent.