La direcció de la planta de Ford a Almussafes i el sindicat UGT, el majoritari en el comitè d'empresa de la factoria, han arribat a un acord sobre les condicions per a la sortida de 1.144 treballadors en el marc de l'ERO presentat per l'empresa fa gairebé un mes. La negociació, que va quedar encarrilada aquest dilluns després de la disposició de l'empresa d'acceptar prejubilacions des dels 53 anys per minimitzar el nombre d'acomiadaments forçosos, s'ha tancat amb èxit aquest dimarts amb algunes millores per als treballadors entre les quals destaquen l'esmentada reducció de l'edat prevista per acollir-se al pla de prejubilacions o una paga extra de 40.000 euros a tall d'incentiu per als empleats de menor edat que acceptin sortir voluntàriament de l'empresa abans del 30 de juny i que se sumaria a la indemnització que els correspongui pel seu acomiadament.

L'ERO, que a més d'a la factoria d'Almussafes també afecta a les oficines de Madrid, ofereix plans de sortida amb caràcter voluntari per als empleats nascuts el 1969 i 1970 i millora les quantitats per a les baixes incentivades, segons han informat fonts del sindicat. La proposta d'acord definitiva conté un pla d'indemnització econòmica compensatòria pel qual són elegibles tots els empleats de Ford Espanya a València nascuts a partir de l'1 de gener de 1960, excepte els vinculats per un contracte temporal, de relleu o d'accés a la jubilació parcial.

Per als empleats fins a 54 anys complerts en el moment de la baixa es preveu una indemnització equivalent a 45 dies per any treballat amb un màxim de 42 mensualitats de salari brut anual segons taula salarial, més complement d'antiguitat a 30 d'abril i gratificació especial. Per a aquests treballadors es garanteix en tot cas una anualitat de salari brut més antiguitat, i per a totes les sortides voluntàries s'estableix una indemnització addicional de 40.000 euros bruts per a les anteriors al 30 de juny i de 20.000 euros per a les anteriors al 30 de setembre.

En el cas dels empleats amb 55 a 63 anys en el moment de la baixa, s'estableix una indemnització segons taules específiques més un conveni especial amb la Seguretat Social segons llei. El pla de rendes mensuals estableix un 75 % del salari regulador per als empleats de 53 i 54 anys complerts aquest any fins als 57 anys i el 80 % a partir d'aquesta edat; del 80 % per als de 55 i 56 anys, que serà del 85 % a partir dels 57 anys; i del 85 % per als treballadors de 57 o més anys.

El 20% de la plantilla a Espanya

Les negociacions es van iniciar el passat 10 de març a la recerca d'un acord per a la sortida de 960 de la planta de vehicles i 140 de motors, i uns altres 34 entre les oficines valencianes i les centrals de Madrid, dedicades a màrqueting i vendes i distribució. Les baixes equivalen al 20% de la plantilla de la multinacional a Espanya, integrada per 5.800 treballadors.

L'ajustament de la plantilla respon al descens de la producció en la planta com a conseqüència del cessament de la producció dels models S-Max i Galaxy des de l'1 d'abril. Sense aquests dos models, la producció de la planta valenciana es limita als models Kuga i Transit, a raó de 800 i 300 unitats diàries. Aquesta circumstància obligava a redimensionar la plantilla en espera de la concreció de nous elèctrics dins de l'estratègia de Ford cap a l'electrificació total el 2035.

UGT, únic sindicat signant de l'acord, ha destacat que l'empresa ha accedit a la seva principal reivindicació i ha ofert plans de sortida amb caràcter voluntari per als nascuts el 1969 i 1970 (53 i 54 anys) i ha millorat "sensiblement" les quantitats ofertes per a les baixes incentivades, ja que ha augmentat de 20.000 a 40.000 euros.

El sindicat majoritari en la planta d'Almussafes assegura que amb aquest acord conclouen unes negociacions complicades tant pel volum de personal afectat com per les bosses d'edat existents, i diu confiar que l'acord serveixi per solucionar el problema que suposa un ERO com aquest, amb el 100% de voluntarietats.

Segons el seu parer, ha estat "clau" comptar amb l'Acord per a l'Electrificació assolit per UGT amb la direcció europea de Ford, ja que garanteix la continuïtat de la fàbrica i permet "poder exigir" a la direcció local i europea el compromís que té amb la plantilla d'Almussafes, en el sentit de baixar l'edat d'adhesió al pla i fixar unes condicions dignes de sortida, segons recull en un comunicat als treballadors.