Les baixes per ansietat, estrès laboral o depressió han anat incrementant en els últims temps. El 2024, més del 15 % de les baixes laborals a Espanya van estar relacionades amb la salut mental. Ho va dir el Ministeri d'Inclusió i Seguretat Social fa poc, i no sorprèn ningú. I és que, en molts casos, el feina s'ha convertit en una font d'ansietat més que en una font d'estabilitat. En aquest terreny, la intel·ligència artificial també penetra d'això per aportar sistemes de detecció d'aquests problemes per a l'empresa.
Un exemple d'això és Contact Sentiment és un algoritme enfocat a empreses, que s'executa en entorn aïllat i no recopila cap dada de missatges o d'índole personal; la privacitat dels usuaris està garantida en tot moment. L'eina presentada el mes de maig passat evoluciona i ara és capaç de reexpedir, de manera automàtica, correus electrònics amb missatges negatius per a la seva posterior anàlisi en departaments de recursos humans. El fundador i director de Datarmony, Enric Quintero, ha explicat que aquesta eina és "per ajudar i agilitar, i no per substituir éssers humans o equips de feina. Amb aquesta nova funcionalitat les empreses tindran més capacitat de gestionar, en menys temps, moltes més àrees del negoci en les quals hi hagi relacions personals implicades".
Dues empreses catalanes el lideren
Darrere d'aquesta IA, hi ha dues empreses catalanes, Datarmony i Morning Labs, que fan un pas més a l'eina "Contact Sentiment", dissenyada per a l'entorn empresarial, i que se centren en l'anàlisi dels missatges per determinar les emocions que es transmeten. La intersecció entre emocions i la intel·ligència artificial pren un nou rumb amb la nova funcionalitat de "Contact Sentiment": ara els departaments de recursos humans poden rebre, de manera automàtica, tots els correus electrònics en els quals hi hagi sentiments i emocions negatives, dins de l'entorn empresarial. Tot això, partint dels mateixos principis de privacitat i ètica amb els quals es va desenvolupar la primera versió de la IA.
Com funciona?
Tant Enric Quintero com Dani Plana emfatitzen que aquest nou algoritme "no emmagatzema converses de cap mena. Si Contact Sentiment és capaç d'analitzar els tons dels missatges és gràcies a l'entrenament previ que se li ha donat, abans de llançar-se parra el seu ús en empreses. Ara amb la nova funcionalitat per a correus electrònics l'objectiu és que els departaments de recursos humans tinguin una ajuda addicional que els permeti estalviar temps a l'hora de detectar quines són les relacions personals que no funcionen dins de l'empresa".
El nou algoritme desenvolupat en conjunt per Datarmony i Morning Labs analitzava, en la seva primera versió, únicament aquelles converses i missatges que se li envien de manera directa. Ara permet una implementació més profunda en el teixit digital de les empreses i reexpedirà de manera automàtica els correus electrònics en els quals es detectin emocions i sentiments negatius, perquè així els departaments de recursos humans puguin ser conscients dels problemes que es produeixen i poder gestionar-los d'una manera molt més eficient. Així doncs, ja no fa falta que s'indiqui de forma manual quins missatges s'han d'analitzar. Aquesta part del procés es retalla, per guanyar temps que s'invertirà en supervisió i gestió humana. Són les empreses que utilitzen "Contact Sentiment" qui envien el contingut a analitzar, per després poder conèixer l'estat de satisfacció dels seus clients quan s'ha emportat a terme un procés de venda, independentment de si es tracta d'un producte o d'un servei.
Gestió de dades privada
Encara que es tracta d'una eina que interacciona IA i emocions, Contact Sentiment té per objectiu atacar a la burocràcia i a la paperassa dins de l'empresa. En aquesta línia, ambdós directius expliquen que "ja no serà necessari perseguir clients amb formularis i enquestes per conèixer quin és l'estat de satisfacció". De la mateixa manera, aquesta nova eina segueix amb el pilar fonamental de Datarmony, de cara a la gestió de les dades: "Contact Sentiment avisa en temps real quan una experiència del client pot deteriorar-se, per a així gestionar el problema abans que es produeixi realment. La minimització de riscos i anticipar-se és clau per al bon rendiment de les empreses, i això és possible gràcies a una bona gestió i governança de la dada, fins i tot en aquells aspectes que, a priori, semblen estar menys connectats amb l'àmbit dels negocis," ha explicat Quintero.