El trànsit aeri recupera els nivells prepandèmia a gran velocitat. El mes d'abril passat, ja es va assolir el 90,5% del nivell de 2019, la qual cosa suposa a més un augment del 45,8% respecte al mateix mes de 2022, segons les dades publicades per l'Associació Internacional de Transport Aeri (IATA). El director general, Willie Walsh, destaca que a l'abril va continuar la forta tendència de tràfic que es va veure en el primer trimestre de 2023.

Segons recull Europa Press, el tràfic nacional (els vols domèstics) són els que millor s'han recuperat després de la crisi de la covid. De fet, el transport aeri nacional de viatgers a l'abril ja va ser un 2,9% superior respecte a les xifres de 2019, mentre que al mercat internacional es va assolir el 83,6% dels nivells prepandèmia, amb un augment en comparació amb el segon mes de 2022 del 42,6% en rutes internes i del 48% en les rutes internacionals.

"La relaxació de la inflació i l'augment de la confiança dels consumidors en la majoria dels països de l'OCDE, juntament amb la disminució dels preus del combustible per a avions, suggereixen una forta demanda sostinguda de viatges aeris i la moderació de les pressions de costos", indica el director general de IATA.

Per zones, el tràfic internacional de les aerolínies d'Àsia-Pacífic va ser el que més va augmentar amb un 192,7% més en comparació amb abril de 2022. La capacitat va créixer un 145,3% i el factor d'ocupació va pujar 13,2 punts percentuals fins al 81,6%. Per part dels operadors europeus, el seu tràfic internacional va créixer un 22,6% respecte a l'any passat, mentre que la capacitat va augmentar un 16% i el factor d'ocupació va pujar fins al 83,3%.

Les aerolínies de l'Orient Mitjà van registrar un augment de demanda del 38% aquest mes d'abril, per sobre de les aerolínies nord-americanes i llatinoamericanes, el tràfic internacional de les quals va créixer un 34,8% i un 25,8%, respectivament. A l'Àfrica, el tràfic de les aerolínies va ser un 53,5% superior l'abril, el segon més alt entre les regions.

Per la seva part, la demanda de càrrega aèria va caure un 6,6% l'abril en comparació amb el mateix període de 2022, mentre que la capacitat mundial, mesurada en tones-quilòmetre de càrrega disponibles, va créixer un 13,4% respecte a l'any anterior. En aquest sentit, Willie Walsh explica que la disminució de la inflació és sens dubte positiva, però admet que "no està clar el grau i la velocitat a la qual això podria conduir a polítiques monetàries més laxes que podrien estimular la demanda".

Per regions, les aerolínies nord-americanes van decréixer un 13,1% en la demanda de càrrega aèria internacional en comparació amb abril de 2022, el pitjor registre. Les companyies aèries de l'Orient Mitjà van registrar un descens del 6,8%, mentre que la demanda de les aerolínies europees va caure un 8,2%. A més, les aerolínies d'Àsia-Pacífic van informar d'una caiguda del 0,4%, mentre que les llatinoamericanes van registrar un descens 1,6%.