Les famílies Soler i Sauret fa un segle que estan al capdavant de l’empresa de transport de viatgers, que porta el mateix nom. El tombant de segle, que just commemoren aquest 2025, els planteja nous desafiaments en els quals ja estan treballant des de fa temps, perquè estan en un sector en plena transformació, “com molts altres”, raona Josep Soler, conseller delegat de l’empresa i representant de la quarta generació dels Soler.
Això no els fa distreure de la seva labor: oferir el millor servei de transport urbà i interurbà a diverses poblacions del Baix Llobregat i la seva àrea d’influència, i discrecional, dins i fora de Catalunya. La seva “obligació”, com a empresa i especialment com a sector, és “donar resposta a la demanda de la Catalunya dels 8 milions amb serveis de transport terrestre, fins que el transport ferroviari funcioni adequadament”, diu Soler.
L’empresari admet que això implica créixer com empresa de serveis, però “sempre s’ha de fer sent coherents amb la dimensió que tens”, contràriament “poses el negoci en risc”. Això no impedeix que estiguin a l’aguait i faran mans i mànigues per renovar les concessions que operen ara per ara i que vencen el 2028; i també optaran a nous concursos públics perquè “l’àrea metropolitana de Barcelona i el Baix Llobregat és un mercat molt important, amb molta afluència de viatgers”. També per mitjà de la implementació de serveis "que ens obre una finestra d'oportunitats per presentar-nos a les licitacions, presentant la millor oferta tècnica i econòmica".
En definitiva, la línia estratègica de Soler i Sauret és anar augmentant els serveis de transport i no posar-se límits territorials. El conseller delegat considera que la contractació pública hauria de millorar pel que fa a concepte, perquè “no valora el full de serveis que tenim”. És a dir, els concursos són complexes i “no es pot traslladar a l’oferta els millors elements del servei”. Aquesta és una gran mancança del sistema.
130 autobusos i 9 milions de viatgers
La flota de Soler i Sauret, que dorm diàriament a Sant Feliu de Llobregat on l’empresa té la seu i dues bases amb 16.000 metres quadrats, consta de 130 autobusos i autocars, un 10% dels quals ja són electrificats. “L’ambientalització de les flotes i la millora de l’experiència dels usuaris marquen les línies d’actuació i l'administració i empreses hem de vetllar per donar una adequada combinació de serveis al viatger”, manifesta l’empresari. "Malgrat la integració tarifària vigent, l'ús combinat de dos tipus de transport no és molt elevat, està al voltant del 25%-30% dels desplaçaments; de fet, com més lluny és l'origen, més elevat és el percentatge de transbord", argumenta. És per això que demana que s'avanci en la integració i coordinació i planificació dels diferents serveis, que facilitin l'ús combinat de diferents transports, "i aquí la tecnologia ens ha d'ajudar perquè ja és el present i la tenim a l'abast".
La integració de serveis és un dels desafiaments actuals, de present, però Soler posa també damunt la taula quatre grans reptes a afrontar: sostenir la rendibilitat de l’empresa amb un nou sistema tarifari que ha rebaixat substancialment els preus dels bitllets de transport; l’increment de la mobilitat amb una activitat econòmica creixent; la necessitat de “ser l’alternativa” a Rodalies -mentre no funcioni adequadament-; i respondre al canvi d’hàbits de l’usuari cada vegada més avesat a no tenir cotxe propi o a viatjar més amb transport públic. Soler remarca que “la nova llei de mobilitat sostenible ha de garantir un model de finançament estable i equitatiu per al transport públic i la mobilitat sostenible, amb possibles mesures com la fiscalitat verda o la contribució dels sectors més contaminants”.
Cal entendre que el primordial és donar resposta als increments de la demanda que, "des del 2019, ens ha augmentat un 25%". “Això és insòlit en el sector del transport de viatgers que estava acostumat a registrar increments de com a molt un 2% anual”, observa el conseller delegat de Soler i Sauret. Actualment, Soler i Sauret mou 9 milions de viatgers anuals recorrent més de 6 milions de quilòmetres, que seran més, en funció de les noves rutes que puguin obrir a mitjà termini.
La companyia treballa, principalment, amb dos tipus de contracte. D'una banda, amb la direcció general de transports del departament de Territori de la Generalitat, que és una activitat que prové dels orígens de la companyia el 1925, i que és una concessió per a línies interurbanes -transport entre municipis-. Però des del 1993 l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) comença a implementar serveis de transport urbà als municipis de l'anomenada segona corona de Barcelona i amb l'obertura d'aquests serveis vam acudir a les licitacions per oferir els nostres serveis per a línies urbanes que, a hores d'ara, aporten el 40% dels ingressos. "En tots els casos, les flotes són de l'empresa, com una part dels actius per prestar els serveis; encara que en les concessions la propietat és de l'empresa operadora i en els contractes de serveis per a l'AMB la propietat és fiduciària".
Punts d'inflexió
Un punt d’inflexió en la trajectòria de la companyia va ser el 2014 quan van crear una unitat de negoci específica -Autocars 6- pels serveis de transport discrecional que oferien, per poder créixer en aquesta activitat, que ara regenta Gemma Soler i que ja aporta el 20% del negoci. Amb aquesta estructura “podem fer créixer” el negoci, que el 2025, tancaran amb uns ingressos del voltant dels 24 milions d’euros, amb un augment anual estimat de gairebé el doble dígit.
A l’espera d’optar a noves rutes, “el creixement serà causat pels serveis que ja prestem, pels mateixos increments de viatgers dins del territori” on opera. Actualment, gestiona 11 línies urbanes i 5 línies interurbanes. Això fa de Soler i Sauret "una companyia -propietat i treballadors- amb un compromís territorial molt gran, amb compromís per fer bé les coses, garantint la qualitat: el nostre gran actiu". Fora, amb les enquestes de l'AMB els que reconeixen la puntualitat i l'opinió del viatger; dins, amb una gran cohesió social i valors d'empresa familiar.
L’esforç es fa en el ventall de serveis al viatger i en innovació i electrificació. Josep Soler valora que han estat una de les primeres empreses a posar el servei de parada sota demanda i l’entrega dels objectes perduts en armariets intel·ligents a l’abast dels usuaris, entre altres.
Per culpa i gràcies a Primo de Rivera
La història de les famílies Soler i Sauret va començar el 1925, quan arran d'un decret de Primo de Rivera respecte als transportistes de viatgers -les tartanes- es van unir dues empreses que eren competència en una mateixa ruta. Així, Rosa Ribas, de Vallirana, i Isidre Soler, d'Avinyonet del Penedès, van crear una societat conjunta, per oferir un servei entre Avinyonet i l'estació del tren de Molins de Rei. Només tres anys després portaven els viatgers de Vallirana a la plaça d'Espanya de Barcelona. L'any 1929 va morir Rosa Ribas i les seves accions van passar al seu nebot Jaume Sauret.
Finalment, el 1935, la societat passa a dir-se Soler i Sauret, fins dia d'avui amb l'accionariat al 50% i la quarta generació dels Soler i la tercera dels Sauret, amb Frederic Sauret, codirigint el negoci ambdós amb el càrrec de conseller delegat. Els descendents de la cinquena i quarta generació, respectivament, s'estan formant fora de l'empresa "de moment", per probablement anar-se incorporant a la gestió, però "cal esperar".
Trobaran una empresa dedicada a "un sector que és estratègic per a l'economia del país, que fa de palanca per a la cohesió social i la igualtat d'oportunitats laborals i de vida, perquè el transport col·lectiu públic és la infanteria d'un barri, d'un polígon...", declara Josep Soler.
