L'Estat no indemnitzarà a Cabify, que va sol·licitar al seu dia el pagament de 237,5 milions d'euros per compensar el decret del govern espanyol aprovat el 2018 per traspassar les competències de les llicències de Vehicles de Transport amb Conductor (VTC) a les comunitats autònomes, informa Europa Press. El Tribunal Suprem ha donat la raó a l'executiu i ha desestimat aquest pagament, que l'empresa Vector Ronda, filial de Cabify, demanava per compensar "tots els perjudicis" causats per la norma, especialment perjudicis econòmics en haver de deixar de donar servei urbà si així ho decidien les comunitats autònomes una vegada passats els quatre anys transitoris que acabaven l'any passat.

En concret, Vector Ronda va interposar el recurs per protegir les seves 2.192 llicències de VTC, calculant un perjudici total de 237 milions d'euros, a raó de 164.320 euros per cada llicència a Madrid, 74.678 euros per llicència a Catalunya i 34.810 euros per llicència a Andalusia, València i Castella-la Manxa.

Per la seva part, l'Advocacia de l'Estat, segons recull la sentència consultada per Europa Press datada el 17 de juliol de 2023, creu que el decret s'ajusta "plenament al sistema constitucional de distribució de competències en matèria de transports terrestres", conforme al qual el transport urbà és, per regla general, intracomunitari i, per tant, de competència exclusiva de les comunitats autònomes.

En qualsevol cas, algunes comunitats, com la de Madrid, han legislat a favor de la continuïtat dels serveis VTC, com destaca la sentència, per la qual cosa qualsevol perjudici calculat també es veuria limitat. La sentència comparteix així els arguments de l'Advocacia de l'Estat, en entendre que les autoritzacions de VTC "no consoliden drets adquirits", per la qual cosa no són generadores de drets patrimonials consolidats o adquirits.

"La nova regulació no priva de cap dret ni suprimeix cap servei o facultat propi d'aquestes autoritzacions, es tracta d'un canvi en les condicions de l'autorització que, davant d'una realitat no qüestionada, es limita a circumscriure l'autorització d'àmbit nacional al contingut propi de la competència estatal, deixant que siguin les comunitats autònomes les que regulin aquesta modalitat de transport quan el seu àmbit sigui exclusivament urbà i, per això, intracomunitari, com demanda el disseny constitucional d'aquesta competència", explica la sentència.

El Tribunal Suprem també descarta que el decret suposi un tracte discriminatori de les VTC davant els taxis, entenent que només ajusta l'autorització estatal a les competències estatals en matèria de transports, segons el criteri territorial de distribució de competències dissenyat a la Constitució.