Sorli commemora el seu centenari aquest 28 de setembre amb un acte a la Llotja de Mar de Barcelona. Un segle després que Francesc Sorli i Teresa Arall obrissin una botiga de queviures al barri del Poblenou, la seva neta Anna Sorli Gorriz està al capdavant d’un grup de distribució amb més d’un centenar de supermercats, a banda de centres esportius i benzineres, que continua sent de capital 100% familiar. I estan en expansió.

Sorli va facturar l’any passat 261,5 milions d’euros, un 2,5% més que a l’exercici anterior. En aquests moments, compta amb 107 supermercats, 14 cafeteries, 6 Solinaym (cafeteries amb botiga de productes alimentaris de conveniència), 3 benzineres Sorligo, 2 restaurants, 3 centres esportius Sorlisport i un centre comercial que inclou un hotel de quatre estrelles. Ocupa a més de 1.900 persones, de les quals el 63,13% són dones.

El març passat van iniciar la construcció d’un nou centre logístic a Granollers –el quart del grup– en el qual invertiran 18 milions d’euros. També planegen posar en marxa dos nous centres esportius, que se sumaran als de Vilassar de Dalt, Sant Vicenç de Montalt i Sitges, tots situats en centres comercials que acullen supermercats i cafeteries del mateix grup. Precisament, una de les potes de l’expansió passa pels gimnasos.

Tots els seus establiments estan a Catalunya. Les comarques on tenen més presència són el Vallès, Maresme i Barcelonès. Cada cop que els ho pregunten, Anna Sorli i Josep Figueras, director general, asseguren que no s’han plantejat implantar-se en altres comunitats. Descriuen la seva estratègia de creixement com una “taca d’oli” que s’expandeix lentament però de manera segura. En els últims sis anys han invertit 70 milions d’euros en la modernització de les instal·lacions comercials.

Llibre sobre la història familiar

La família Sorli està immersa en la preparació de l’acte del centenari d’aquest dijous. El seu equip de premsa apunta que presentaran un llibre sobre la història de la família i de la companyia, que encara està a impremta. Aquesta història comença el 1923 quan el matrimoni Francesc Sorli i Teresa Arall van obrir una botiga d’ultramarinos al carrer Pere IV, al Poblenou. Però va ser el seu fill petit, Jordi Sorli Arall (Barcelona, 1934), qui va revolucionar el negoci quan, el 1970, va obrir el primer supermercat al carrer Bonaventura Muñoz. En aquell temps, aquest establiment va ser una novetat perquè els clients encara no estaven acostumats a l’autoservei. L’empresa va anar creixent fins que, el 2002, va fer un salt quan es va posar en funcionament la plataforma logística de Granollers-Montmeló, que precisament ara estan ampliant.

Anna Sorli i Jordi Figueras en un supermercat del grup / Sorli / Europa Press
Anna Sorli i Josep Figueras, director general, en un supermercat del grup / Sorli / Europa Press

Jordi Sorli Arall va tenir tres fills: Jordi, Anna i Cristina Sorli Gorriz, però el primer, que estava cridat a liderar l’empresa, va morir en un accident de trànsit el 1996. Finalment, ha estat Anna qui s’ha posat al capdavant i qui ha donat a Sorli un caràcter diferenciat. El 2015, Anna va deixar la direcció de màrqueting i es va convertir en “l’administradora” del grup. Mai ha volgut aparèixer en la premsa com a “presidenta” amb l’argument que “no ho és”. Tot i que va cedir la direcció del negoci comercial en mans de Josep Figueras, Anna ha deixat empremta en aquests vuit anys: se li atribueix el canvi de nom de la marca –de Sorli Discount al simple Sorli– i l’aposta pel concepte de “nutrició i salut” en ajuntar supermercats amb instal·lacions esportives.

Lluita contra la violència masclista

També presideix la Fundació Sorli, creada el 2019 per lluitar contra la violència masclista i fomentar la igualtat de gènere. Aquests criteris els aplica a la seva empresa. S’han establert protocols per evitar l’assetjament sexual i la formació als empleats inclou programes d’igualtat.

Al marge de l’empresa familiar, Anna Sorli ha posat en marxa una firma de moda femenina amb la marca Somia. Comercialitza roba que defineix com a “ètica”, “sostenible”, “ecològica”, “de preu just” que es confecciona en tallers de proximitat. Encarrega la producció de les peces de roba a la Fundació Ared, dedicada a la inserció laboral, i les bosses i complements a la Fundació Nou Xamfrà, d’inserció de persones amb discapacitat intel·lectual, i a dos petits tallers d’Igualada i Mataró. Porta a terme aquesta activitat a través de l’empresa Somiadores SL, de la qual n’és administradora i sòcia única. Es va formar en disseny de moda abans de treballar pel grup familiar. A finals de l’any passat, va obrir una botiga amb el rètol Somia al carrer Rosselló, entre Rambla Catalunya i passeig de Gràcia, que és la tercera després de les de Sant Cugat i Vilassar de Dalt.

Les dues germanes Anna i Cristina Sorli Gorriz estan en el patronat de la fundació i en el consell de la societat matriu del grup en qualitat de conselleres delegades. Anna té dos fills i Cristina, tres. Els més grans de la quarta generació van començar a treballar per les empreses del grup des de baix.