La llei de mobilitat sostenible aprovada amb esmenes aquest dijous al Congrés tenia com un dels punts principals l'eliminació de vols que comptin amb alternatives ferroviàries de menys de dues hores i mitja. Però, a la pràctica, el redactat de la llei pot fer que la normativa es quedi en paper mullat, perquè els condicionants que existeixen poden fer que cap trajecte ni aeroport no es vegi afectat

D'entrada, l'eliminació vols no serà immediata amb l'entrada en vigor de la llei i la seva publicació al Boletín Oficial del Estado (B.O.E). Primer, tal com preveu el text, "el ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible estudiarà des d'un punt de vista tècnic si la racionalització de l'ús dels vols mencionats (...) podria ser una mesura que, d'una forma efectiva, permeti reduir emissions del tipus aeri, analitzant, també, altres possibles impactes de la mesura". 

En un període de sis mesos des de l'aprovació de la llei, diu, el govern espanyol presentarà un estudi sobre els impactes econòmics i ambientals de la mesura. Però, a més, el text estableix que el ministeri "impulsarà la reducció dels vols domèstics en aquelles rutes en les quals existeixi una alternativa ferroviària amb una durada menor de dues hores i mitja, tret de casos de connexió amb aeroports que enllacin amb rutes internacionals". Com que tots els vols amb alternatives en tren de menys de dues hores passen pels aeroports de Madrid i Barcelona, tots els trajectes podrien salvar-se de l'eliminació. Caldrà veure si, almenys, es redueix la quantitat. 

Només dos trajectes en el punt de mira

El principal vol que podria veure's afectat és el pont aeri Barcelona-Madrid, que té més de 15.000 vols anuals i 2 milions i mig de passatgers cada any. Es dona la particularitat que, des del passat mes de març, unes obres d'Adif fan que el trajecte sigui d'almenys 2 hores i 37 minuts, 7 minuts més dels habituals 2h30 de mitjana i que, per tant, avui dia no existeix aquesta alternativa de menys de dues hores i mitja per set minuts de diferència. Un cop acabada aquesta obra, el temps de mitjana sí que entra en la forquilla que es podria veure amenaçada. Però caldrà veure si l'estudi econòmic, ambiental i que valora les connexions internacionals, permet eliminar la ruta o almenys reduir la quantitat de vols.

L'any 2023, Ecologistas en Acción va fer un estudi d'impacte d'aquesta mesura. Incorporava els vols entre Barcelona i València perquè es valorava la hipòtesi que l'eliminació afectés també trens de menys de 4 hores. El trajecte en tren és de més de tres hores actualment i, per tant, el vol no es veuria afectat per la nova llei. 

Els 7 minuts que salven Madrid-Sevilla i els 12 de Madrid-Màlaga 

Més enllà de Barcelona-Madrid i Barcelona-València, les rutes estudiades eren Madrid-València (2 hores i 4 minuts), Madrid-Màlaga (2h42 minuts, podria quedar fora per 12 minuts), Madrid-Pamplona (també amb vols de més de 3 hores), Madrid-Sevilla (amb 2h37 minuts sense les obres que ara fan que trigui uns minuts més, podria quedar fora per 7 minuts), Madrid-Santiago de Compostela (3h16 minuts), Madrid-la Corunya (3h56 minuts), Madrid-Granada (3h10) i Madrid-Logronyo (4h04 minuts). Amb la reducció de 4 hores a dues hores i mitja, els vols afectats es redueixen a Barcelona-Madrid i Madrid-València, amb les rutes entre Madrid i Sevilla i Madrid i Màlaga salvades per pocs minuts. Però si a això hi afegim els casos en què hi ha connexió internacional, l'eliminació de vols podria ser zero. 

El Ministeri de Transports no ha respost a la pregunta d'ON ECONOMIA sobre com s'aplicarà aquesta llei en la possible eliminació dels vols, mentre que fonts del sector aeri prefereixen esperar a l'estudi d'impacte.