Seat ha trobat a Cupra el seu talismà per recuperar els números verds. La marca Cupra ha suposat el 42% de les vendes totals de la companyia el 2022 i s'espera que arribi a superar el 50% el 2023. Així ho ha reconegut Wayne Griffiths, conseller delegat de Seat i Cupra que ha exposat aquest dimecres que Seat va deixar enrere les pèrdues l'any passat. La marca automobilística del grup Volkswagen un benefici després d'impostos de 68 milions d'euros, el que suposa 324 milions més que l'any anterior, quan va perdre 256 milions. La companyia de Martorell va facturar 10.513 milions d'euros, xifra que suposa la segona millor facturació "en 73 anys d'història", per darrere de 2019, ha ressaltat Griffiths. El 82% dels ingressos van procedir de l'exportació.

El 2022, Seat va aconseguir un benefici operatiu de 179 milions d'euros, ja que va millorar amb 550 milions respecte de 2021 -abans de la provisió de costos extraordinaris de 293 milions-, la qual cosa suposa una rendibilitat sobre vendes de 5,7 punts percentuals, passant d'un negatiu 4% de 2021, a l'1,7% positiu de 2022. El resultat va estar penalitzat per les despeses extraordinàries per mesures de reestructuració, aprovades amb els sindicats a l'últim conveni col·lectiu. La companyia té en marxa un pla d'ajustament, que s'estén fins a 2026 i que afectarà uns 1.330 treballadors que optessin a baixes voluntàries. En un missatge dirigit als empleats, el màxim directiu ha agraït "l'esforç, compromís i flexibilitat" que ha demostrat la plantilla de 14.000 empleats, per aconseguir el futur elèctric. Els resultats comunicats aquest dimecres es refereixen a la companyia Seat S.A. i es delimiten a les normes comptables espanyoles, per això difereixen de les xifres que el grup Volkswagen va fer públics la setmana passada a Berlín, i que corresponen al grup d'empreses Seat -inclouen Seat Deutschland-.

Griffiths va explicar que el 2022 ha estat un any marcat per la complexa evolució macroeconòmica i geopolítica, però que la companyia ha continuat amb el seu procés de transformació cap a l'electrificació i cap al seu model de rendibilitat com a model d'empresa, amb un creixement sostenible i competitiu. Va posar de relleu el nivell històric de la facturació perquè es va assolir amb un descens del 30% en el volum de vendes, en relació amb 2019, i sense arribar al màxim de la capacitat de producció a Martorell, a causa de la falta de subministrament de semiconductors. La producció a Martorell va disminuir un 4,8% fins a 367.000 cotxes. Malgrat això, la companyia confirma que la demanda dels models Seat és "molt alta", i la producció s'està recuperant el 2023, a mesura que ha millorat el subministrament de semiconductors. Amb dades ja d'aquest any, el gener i el febrer, les vendes de models Seat crecideron un 12% i la marca Cupra un 75%, "una alça exponencial".

Per la seva part, David Powels, vicepresident executiu de finances i IT de Seat, va detallar que les línies de treball per fer un gir al balanç basades en la millora de l'eficiència "han servit per al canvi de tendència en els beneficis operatius", el 2022. El canvi de tendència financera s'ha produït malgrat vendre un 4% menys, amb una facturació que va créixer un 14% respecte a 2021 i amb ingressos per vehicle un 18% més alts, gràcies als marges que deixa la marca Cupra. Va destacar que l'ebitda va ser positiu en 505 milions, el nivell més elevat dels últims cinc anys, amb un augment de 227 milions sobre 2021 (520 milions si no es tenen en compte els costos de la reestructuració).

Al capítol d'inversions, Powels va explicar que als 4.400 milions destinats a I+D en els quatre anys anteriors, el 2022 la companyia va abocar uns 900 milions en recursos de millora. El que se sumarà al pla de desenvolupament que preveu un paquet de 5.000 milions d'inversió entre 2023 i 2027.

Les bones expectatives de Seat per a 2023

Wayne Griffiths, conseller delegat de Seat i Cupra s'ha referit a les perspectiva d'aquest any "que continua sent incert", però la seva direcció assegura que es continuarà implementant el projecte d'electrificació de la planta de Martorell, en el qual s'invertiran els ja anunciats 3.000 milions d'euros. És el projecte de fabricació dels urbans zero emissions del Grup VW, denominats small BEV, sobre el qual Griffiths preveu que el 2025 ja es fabriquin diversos models. "Martorell s'està convertint en un dels centres de producció de vehiculos elèctrics per al grup Volkswagen i en una part crucial de la cadena de valor".

Entre els nous models, durant la presentació dels resultats aquest dimecres, s'ha recordat que el 2025, a Martorell es fabricarà el ID2all (nom del prototip), la versió del petit utilitari que es farà a la fàbrica catalana, i que tindrà la seva rèplica a tall de SUV per a Volkswagen i amb un model similar per a Cupra. Thomas Schäfer, conseller delegat de la marca Volkswagen, ha recordat que la plataforma per a aquest model serà la base per a la producció de cotxes a la factoria de Pamplona.

La reducció de plantilla, un ajustament 'puntual'

Wayne Griffiths, ha assegurat aquest dimecres que la prioritat de la companyia és "mantenir l'ocupació" en les plantes de Martorell i Barcelona i no haver de reduir de nou la plantilla, "és un ajustament puntual". Per això, ha descartat també que hagin de prorrogar el ERTO que actualment està vigent a la fàbrica: "Espero que no hàgim de prolongar-lo, no és el nostre objectiu". Aquest expedient és d'aplicació fins al proper mes de juny i estava relacionat amb la caiguda dels nivells de producció a causa de la falta de subministraments. No obstant això, ha assegurat que la companyia treballarà per continuar sent flexible i aprofitar tots els instruments que tingui al seu abast, i ha reiterat que l'objectiu és continuar "explotant tot el potencial de producció" que té Seat a Martorell.