Sabor agredolç en les xifres de Seat S.A. El fabricant d'automòbils espanyol ha informat aquest mateix matí sobre les vendes dels seus vehicles a l'exercici el 2022. Tal com informa la companyia, Seat va matricular 232.700 vehicles a tot el món durant l'anterior curs, un 40,5% menys respecte a les 391.200 unitats comercialitzades el 2021.

En les mateixes dades, el fabricant d'automòbils espanyol informa que va tancar 2022 amb 385.600 vehicles venuts, sumant els automòbils de Seat i de Cupra, la qual cosa suposa un decreixement del 18,1% respecte a l'exercici anterior, m'escampo van aconseguir vendre més de 470.000 unitats de les dues marques.

Seat, llastada per l'escassetat de components

Atenent les dades que ofereix Seat, el rendiment comercial de Cupra ha estat el punt positiu d'un any complex per al sector de l'automoció. De fet, Cupra representa el 40% de les matriculacions del grup Seat. Des de la companyia comenten que la marca germana de Seat ha aconseguit el seu màxim històric amb més de 150.000 unitats entregades, la qual cosa la converteix en la marca de cotxes que més creix a Europa.

Referent a la contracció en les vendes del grup Seat, Wayne Griffiths, conseller delegat de Seat i Cupra, ha comentat que "davant de la contínua escassetat de semiconductors i components, prenem la decisió estratègica de prioritzar els models de Cupra, amb més marge que els vehicles de Seat. Això ha afectat inevitablement els lliuraments de Seat, però era essencial per proporcionar estabilitat a llarg termini a la companyia en el seu conjunt". Seta n'ha apostat més per Cupra en aquest 2022, i sembla que l'estratègia li ha sortit bé en termes numèrics.

La companyia destaca que els registres comercials de Cupra "van impulsar el 'turnaround' financer" de l'empresa. Després d'això, i atenent la inestabilitat financera del tot just acabat 2022, el conseller delegat de Grup Seat, Wayne Griffiths, ha catalogat l'anterior exercici com a "impredictible", però al·lega que "sens dubte els aprofitem al màxim".

Cupra, de rècord

La marca ha assenyalat que "Cupra va continuar superant les expectatives i va consolidar la seva posició com la marca d'automòbils que més creix a Europa". Després d'això, la marca comenta que les "xifres de lliuraments demostren que la demanda de la marca i dels seus vehicles electrificats no mostra signes de desacceleració". Malgrat això, i comptant que el rendiment de Cupra ha estat positiu, les vendes dels vehicles de la marca Seat han decrescut.

I és que, malgrat que Seat continua sent una marca emblemàtica al territori nacional, aquest poder s'ha anat entelant per l'aposta de la companyia a la marca germana. Alhora, Seat segueix llastada per l'efecte de la pandèmia, el qual s'ha sumat a un moment de dificultats econòmiques evidenciades pels problemes a la cadena de subministraments, a més de per "l'escassetat de semiconductors i components", com al·leguen des de la companyia.

Espanya és el segon millor mercat de Seat

Quant als mercats, el 2022, Alemanya va ser el primer mercat per al grup Seat, amb 105.300 unitats entregades, el que suposa un creixement de l'1,2%. Espanya queda relegada al segon lloc com el mercat en el qual Seat ha tingut més presència el 2022. La marca espanyola ha aconseguit lliurar 62.900 unitats al territori nacional, la qual cosa suposa un decreixement del 23,1%. El Regne Unit tanca el podi, amb 36.600 unitats lliuraments, el que es tradueix en una caiguda propera al 28%.

Quant als models més venuts, el Seat Arona va ser el que més va demandar el mercat, amb 71.000 unitats entregades. Malgrat això, aquest model s'ha venut un 33,5% menys respecte a 2021. L'Arona ha superat el Seat Eivissa, del qual es van vendre 51.300 vehicles, un 46,4% menys respecte a l'anterior curs. A aquest model el segueix el Seat Lleó, del qual el Grup Seat va vendre 41.500 unitats, la qual cosa suposa un descens del 47,3%.

Quant als Cupra, el model més demandat i que més èxit ha tingut el 2022 ha estat el Formentor, amb prop de 98.000 unitats venudes. A aquest, li succeeix el Cupra Born, del que el grup Seat va vendre més de 31.000 unitats.

Martorell va fabricar més de 360.000 vehicles

Quant a la factoria de Martorell, Seat va fabricar en ella 366.764 vehicles durant 2022. Malgrat la marca, la fabricació ha caigut en a prop d'un 5% respecte a les dades de l'exercici previ. Seat ressalta que el motiu de la disminució es deu a l'escassetat de components.

En total, la producció global de Seat al llarg de l'exercici que acaba d'acabar (incluyendi l'Audi A1) va assolir un volum de 478.954 vehicles, un lleu descens de l'1,1% en la comparativa interanual.

Mirant a aquest exercici, Cupra presentarà la versió de sèrie del Tavascán, el primer tot camí elèctric de la firma. De la mateixa manera, la marca germana de Seat ampliarà la seva oferta comercial amb noves versions i motors en altres models. A més, Seat també actualitzarà la seva gamma i llaçarà al mercat dos nous sectors, el Seat MÓ 125 performance i el Seat MÓ 50.

Igual com ja van fer el 2022, el conseller delegat de Seat, Wayne Griffiths va destacar que durant aquest any es prioritzarà el creixement de Cupra i l'electrificació de Seat S.A. Després d'això, l'executiu es va mostrar optimista i va destacar que estan "decidits a afrontar els reptes del futur i convertir-los en una oportunitat".