El grup Seat té dissenyat un pla a llarg termini basant en la generació de valor, excel·lència operativa i el creixement sostingut de la marca Cupra. Tant és així que, amb l'objectiu d'aconseguir elevar la rendibilitat al 6% sobre les vendes en l'horitzó del 2030, ara mateix té la vista posada en el nou llançament del Cupra Raval, el primer vehicle 100% elèctric produït a Martorell.
Però per arribar a aquesta fita caldrà girar els resultats econòmics que, el 2025, no han estat satisfactoris: el resultat abans d'impostos va ser negatiu en 21,8 milions, malgrat el creixement del 3,68% del negoci, fins a batre de nou rècord d'ingressos de 15.115 milions d'euros.
Així, les referències a l'èxit que esperen tenir amb el nou Cupra Raval han centrat tota l'exposició de raons que el conseller delegat de Seat-Cupra, Marcus Haupt, ha donat aquest dijous per argumentar que els resultats del 2025 "no estan" on caldria, peró ha subratllat que "aquest és el cost de l'electrificació". Durant la presentació oficial del resultats anuals de 2025, Haupt ha subratllat que Seat treballarà per "revertir" les xifres del 2025 i augmentar els beneficis, ja que el 2024 va guanyar 522 milions.
"El Cupra Raval és un cotxe molt especial amb el qual obrim un segment nou", ha recordat i ha afegit que "el 2026 comença l'era del Raval". "El Raval és l'espina dorsal de la nostra estratègia d'electrificació perquè és el vehicle en què preveiem un volum més gran i més marge perquè és un model que ja des de bon començament, per estructura de costos tindrà un resultat millor que la resta de vehicles elèctrics de la nostra gamma", ha concretat.
A països com Espanya, Itàlia o França el Cupra Raval pot ser un vehícle amb una significativa demanda ja que es comercialitzarà a un preu molt assequible entre els models elèctrics -a partir de 26.000 euros, sense ajudes públiques a la compra- i "democratitzarà l'electromobilitat", ha insistit Haupt. Alhora, veu en aquest model un esperó per despertar el desenvolupament de les infraestructures de l'electrificació a Espanya i que esborri les reticències dels conductors cap a la compra de vehicles elèctrics.
Un model urbà
El model Cupra Raval inicia la producció en sèrie del primer model de la família de cotxes elèctrics urbans -Electric Urban Car Family- que la unitat central de la marca del Grup Volkswagen produirà a Espanya. La plataforma MEB21 del grup Volkswagen s'ha dissenyat íntegrament a Alemanya -amb una inversió de 650 milions d'euros- però després s'ha traslladat el lideratge a Martorell -ha volgut destacar el conseller delegat- per a la industrialització de quatre models. Amb aquesta família de vehicles, el Grup Volkswagen persegueix l'objectiu d'assolir una quota de mercat del voltant del 20% en el segment de ràpid creixement dels cotxes elèctrics petits al mercat nacional d'Europa a mitjà termini.
A Martorell es fabricaran el Cupra Raval i més tard el Volkswagen ID. Polo; a la fàbrica del grup Volkswagen a Pamplona (Navarra) es fabricaran un SUV anomenat ID. Cross Concept, i el Škoda Epiq.
Per afrontar la fabricació d'aquests dos models adjudicats a Martorell, la fàbrica catalana s'ha transformat amb un gruix d'inversions que l'ha deixat preparada per produir fins a 300.000 unitats anuals entre els dos models. S'espera la seva comercialització inicialment a mercats com Espanya, Alemanya, Regne Unit, França i Itàlia, on s'introduirà abans de l'estiu. De fet, el pròxim 9 d'abril està previst el llançament comercial simultani a 16 ciutats europees.
Mesures a curt termini per a maximitzar els ingressos
A més de maximitzar les vendes i d'aprofitar l'arribada del Cupra Raval, una altra palanca per avançar en el camí de la rendibilitat, una vegada culminada la transformació de la planta de Martorell per fabricar cotxes elèctrics, serà retallar les inversions, de manera que es pugui fer pràcticament el mateix amb menys inversions, ha apuntat Patrik Andreas Mayer, vicepresident executiu de Finances i IT de Seat-Cupra.
El pla a curt termini, que ja s'està implementant busca l'eficiència operativa, la transformació digital i la transició ecològica de la gamma de vehicles. Mayer també ha subratllat que Seat està aplicant ja un pla per reduir un 20% els seus costos d'estructura que culminarà aquest any.
Aquest ajust forma pla de l'anomenat pla de rendiment que està aplicant la companyia. També en formen part mesures que faciliten una gestió més sòlida dels ingressos i millorar el mix comercial; d'altres per minimitzar els costos directes -"però no hi ha retallada de la plantilla", han subrallat-, simplificar els processos i augmentar l'eficiència del processos productius.
En el capítol d'inversions, la companyia ha destacat que el més gros del projecte de 6.000 milions per a l'electrificació ja s'ha desemborsat el 2025, amb un import de 1.300 milions d'euros. Ara es prioritzaran aquelles que aportin més valor.