La falta de semiconductors per fabricar microxips sembla arribar a la seva fi i, amb ell, arriba també el final de l' ERTO a les plantes de producció de Seat. S'esperava per al juny, però la recuperació de la cadena de subministrament ha permès avançar-lo al 14 d'abril, tal com s'ha donat a conèixer als treballadors aquest dijous, segons ha pogut saber ON ECONOMIA. El dilluns 17 d'abril, primer després de Setmana Santa, l'empresa reprendrà totalment la seva activitat, minvada per un expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) que afectava els 10.000 treballadors de la plantilla dedicats a la producció de vehicles, tant a Martorell com a Barcelona, amb descansos rotatius de fins a 850 persones i suspensió del torn de nit.

Juntament amb la recuperació de la normalitat a la producció, l'empresa ha acordat el corredor de vacances, com es coneix als ajustaments necessaris perquè la planta no redueixi la seva productivitat durant l'estiu, que permetrà ampliar la plantilla amb fins a 1.000 llocs temporals d'ETTs subcontractades, 300 d'ells per compensar l'alt absentisme que hi ha a l'empresa.

De la pandèmia a les pèrdues

Si des de l'inici de la pandèmia, el març de 2020, SEAT ja va haver d'aplicar un ERTO perquè no li arribaven les peces a causa del confinament, la crisi de microxips es va allargar fins i tot més i el va obligar poc després a encadenar ERTOs. Els semiconductors són un material indispensable tant per a la producció de cotxes elèctrics com per a les peces elèctriques dels automòbils. Originaris en gran part de la Xina, que ha reobert recentment les seves fronteres, la seva distribució s'està normalitzant gradualment i permet a Seat recuperar a la fi, i de moment, la normalitat.

Durant l'any 2021, l'escassetat de semiconductors va portar Seat a deixar de fabricar 125.000 vehicles menys, un 25% per sota de les seves expectatives inicials per a l'any, i va tancar l'any amb 256 milions d'euros de pèrdues. L'aposta decidida per la renovada i reforçada gamma alta Cupra va permetre que fa uns dies presentés uns resultats ja positius, dissipant les ombres de la pandèmia i amb beneficis de 68 milions i una facturació de 10.513 milions, la segona més gran de la història, només per darrere dels resultats de 2019. Cupra va representar el 42% de les vendes totals l'any passat i l'empresa espera que assoleixi el 50% el 2023, enmig d'un procés d'electrificació obligat pels mandats europeus.