La companyia Sanmy, l'embotelladora de refrescs més antiga d'Espanya i una de les poques que queda a Catalunya, no ha deixat mai de conjugar tradició amb modernitat. Al llarg dels seus 130 anys d'història, la innovació ha deixat empremta en l'empresa que gerenta la família Puértolas per elaborar i distribuir refrescs a Espanya i Europa, ja sigui amb fabricació de marques pròpies, marques per a la gran distribució o sèries curtes per a firmes nacionals i internacionals. 

Enguany no serà una excepció. La fàbrica de Terrassa ha treballat intensament en el seu producte estrella: el sifó Geiser, on es troba l'origen de la companyia, el 1895, que aquest any serveix en llauna. El sifó s'elabora seguint la recepta centenària de la beguda transparent i incolora, amb anhídrid carbònic i bicarbonat sòdic. La recerca constant els ha permès fer el llançament del primer sifó Geiser en llauna, explica Pilar Puértolas, consellera delegada del grup, i representant de la quarta generació familiar. "Els Puértolas, diu, mai hem deixat de ser fabricants de refrescs", una tasca que van iniciar amb la gasosa i el sifó. Les gasoses Sanmy, Geiser, La Perla, Gran Vía (a Madrid), Azqueta (Euskadi) o La Familiar són marques del grup que, a més, destina un 25% de la producció a fabricar gasoses, sifó i refrescs per a les marques de la gran distribució. 

Actualment, la seva cartera de productes la formen més de 300 referències de refrescs de tots els sabors i produeixen més de 27 milions de litres l'any, un 25% dels quals per a les marques de la gran distribució, principalment gasosa. "El secret ha estat mantenir la qualitat i la competitivitat, amb les inversions en innovació i maquinària que ha calgut", per poder ser, per exemple, la primera empresa europea a llançar un sifó de PET reciclable sense retorn per a supermercats. Però també la flexibilitat, "perquè som l'única embotelladora d'Espanya que pot fer sèries curtes; per tant, els clients ens poden demanar el volum que vulguin, a partir de 35.000 unitats". En els últims tres anys les inversions acumulades en la millora de processos sumen 6 milions d'euros.

La marca de sifó Geiser és un dels primers productes de Sanmy

D'aquesta manera, abasteixen a empreses amb productes molt específics, com les noves begudes isotòniques o funcionals, o llançaments de moda... "Estem especialitzats a cobrir nínxols de mercat i a begudes amb més ingredients naturals, perquè les línies de producció s'adapten". Aquest any han assumit la distribució de les begudes multifruites de Surprise Drinks, que és una ampolla que incorpora una càpsula per amagar una petita joguina; el sistema s'anomena Drink&Play.

En el cas de les begudes isotòniques o funcionals i les energètiques, també "hi ha molt mercat; cada vegada més", explica Puértolas. "En un cas, és una forma divertida d'hidratar-se, perquè en el fons la beguda porta un 90% d'aigua, i té molta sortida entre els esportistes; en l'altre cas, les vitaminades estan de moda entre els gamers". 

Fomentar l'exportació

Llavors, per què no fer-ho amb marca pròpia? D'aquí que una altra de les novetats de 2025 serà la gamma Mare Nostrum, una beguda isotònica que surt al mercat amb set sabors diferents. Puértolas comenta que, des de fa 10 anys, les estanteries dels supermercats s'han diversificat molt i amb ells, la mateixa Sanmy. Això també ha comportat anar a envasos més petits i, per a Sanmy, ha estat una oportunitat per intensificar l'exportació.

"Amb envasos més petits i la llauna, els nostres productes poden viatjar millor". Per tant, arriben a mercats com Portugal, Itàlia, Bèlgica, Anglaterra... A l'exportació es destina un 5% de la producció. L'objectiu és arribar a un 25% de vendes a l'exterior, en tres anys, sobretot amb productes com les tòniques Mare Nostrum, Kombeauty -una gamma de tres kombucha- o les aigües vitaminades Ocean52... Un puntal per arribar a aquest objectiu serà Nacho Sancho, el fill de Pilar, que acompanya a l'equip del departament d'exportació i que -com a enginyer en telecomunicacions- s'està esforçant en la digitalització de la companyia, tant en processos com en gestió.

Sistema de control de processos a la fàbrica de Sanmy a Terrassa

"En una empresa familiar tothom porta més d'un barret", afirma riallera Pilar Puértolas, quan explica que estan fent -per fases- una auditoria de digitalització de tots els departaments de la companyia, amb un clar objectiu: millorar la sostenibilitat i l'economia circular i la competitivitat per, en definitiva, augmentar la productivitat.

Dues branques familiars 

Així es dissenya el futur de Sanmy. L'empresa es va gestar el 1895, amb el besavi de Pilar, Santiago Puértolas i el seu germà Francisco van venir des d'Osca a fer el servei militar a Barcelona i es van casar amb dues catalanes. Quan es van establir a Barcelona treballaven a la fàbrica de gasoses del carrer Aribau que, quan va haver de tancar el propietari que no tenia descendents, la van comprar per 10.000 pessetes. A partir d'aquí, es van separar i Santiago Puértolas es va establir a Badalona i va fabricar allà durant cent anys.

Per la seva banda, Francisco Puértolas va establir-se a l'avinguda de Roma de Barcelona, on ara hi ha el rellotge-sifó -al número 105-, i va començar a fabricar el sifó Geiser. Amb els anys, amb els 50 i 60 amb el boom del turisme, la gasosa i el sifó van passar a un segon estadi i es van llançar llimonades, taronjades i la cola. "El meu besavi ja havia agafat la producció de la Coca-cola perquè era un dels 8 fabricants que a Catalunya envasaven la Coca-cola ja abans de la Guerra Civil, que venia d'Atlanta", explica Puértolas. "Però aquella beguda, que li deien 'la gasosa negra' era massa avançada en el temps i no va quallar i el meu besavi quan després de la col·lectivització per la guerra va reprendre l'activitat no va continuar amb la concessió"; així van perdre 'la gasosa negra'.

La família Puértolas s'autoreconeix el mèrit de subsistir en un sector que s'ha concentrat moltíssim. S'ha de pensar que als anys 50 a Espanya hi havien registrats més de 5.000 fabricants de gasosa, "això vol dir que a molts pobles hi havia un fabricant i a les ciutats com Barcelona a moltes barriades", recorda Pilar Puértolas. Aquesta realitat va anar canviant. De fet, als anys 80 ja només unes 300 fàbriques i actualment "som entre 10 i 15 a Espanya som els que hem quedat". Aquestes són empreses familiars petites, i la major part estan concentrades a Galícia. A Catalunya quedem un parell d'empreses familiars de refrescs i una que produeix sifó de vidre; llavors ja hi ha Pepsico i Coca-Cola. 

"Els fabricants de begudes refrescants antigament eren distribuïdors de begudes i fabricants, però amb el temps van deixar de fabricar perquè s'havia de complir amb molts requisits de sistemes de producció, certificació i sanitaris", per això es va anar deixant. Va ser llavors quan el pare de Pilar Puértolas,  va arribar a un acord amb altres fabricants per produir les seves marques. Així, "fem més de 25 marques de gasosa". 

Als anys 60, a Badalona, la segona generació amb dos germans, Santiago i Miguel, juguen amb els seus noms a l'hora de registrar una marca: Sanmy. En aquesta època, la companyia s'introdueix a l'embotellament de gasoses per a marques de tercers.

Amb la crisi dels 80, la branca de Francisco Puértolas va tancar la fàbrica de Barcelona i es va traslladar a produir a la planta de Badalona, perquè el pare de Pilar Puértolas va comprar el fons de negoci de la marca Geiser. De fet, es va tornar a unificar les dues branques, i per això s'ha mantingut la familiar Puértolas. 

Després del centenari, celebrat a Badalona, l'empresa es va traslladar a Terrassa, el 1992, a la fàbrica que era d'una antiga franquícia de La Casera, que gestionaven 12 fabricants units.