Les comissions continuen sent un mal de cap per a aquelles persones que tenen un compte al banc, però no estan "vinculades". És a dir, no tenen la seva nòmina domiciliada o fins i tot tenint-la, no arriben al mínim d'ingressos que demana el seu banc o no compleixen amb altres exigents requisits. La banca va començar a castigar aquests clients el 2020, apujant-los les comissions. Fins ara eren CaixaBank i Santander les que més ho havien fet, però ara entra en aquest club Sabadell.

L'últim baròmetre d'Asufin, l'Associació d'Usuaris Financers, posa en relleu que el banc català ha doblat les comissions per manteniment de compte l'últim any, pujant-la de 120 euros a 240 euros per als quals no estan vinculats. Aquesta quantitat, 240 euros, és la que ja paguen els clients de CaixaBank i Santander. De manera que se situen com les tres entitats amb les comissions més altes.

Unicaja també les ha doblat l'últim any, però en el seu cas passen de 60 a 120 euros anuals. El banc andalús ha realitzat alguns canvis en les seves condicions després d'integrar Liberbank, i ara penalitza més els seus clients. Així mateix, Asufin destaca que després de Sabadell i Unicaja, que les han elevat un 100%, se situa Cajamar, que també ha pujat aquesta comissió "de forma important". En el seu cas, un 50%, o cosa que és el mateix, 40 euros més respecte a l'any passat. Passa de 80 a 120 euros.

L'informe assenyala que 7 de les 12 entitats analitzades repeteixen comissions, mentre que en 5 d'elles sí que es produeixen canvis. Sabadell, Unicaja i Cajamar les pugen, mentre que Abanca i Bankinter les baixen. El banc gallec 20 euros, un 13,90% menys que fa un any. Ara cobra 124 euros a l'any davant els 144 euros de l'any anterior. I Bankinter directament la suprimeix, és a dir, deixa de cobrar els 120 euros i passa a un model de compte gratuït universal.

Asufin recorda que és l'únic banc, per tant, en tenir un compte gratis. Perquè altres entitats com Sabadell, Santander o CaixaBank ofereixen un compte sense comissions, però ha de ser 100% en línia, és a dir, el client s'ha de relacionar únicament amb el seu banc pels canals digitals. Tanmateix, Bankinter permet que s'obri un compte pels canals en línia o físics.

"Aquesta diferència ens mostra un model alternatiu de captació de clients", expliquen des d'Asufin. El principal, i majoritari, continua sent el que cobra comissions per compte i els premia sempre que existeixi alguna vinculació amb el banc, essencialment domiciliant la nòmina o un altre tipus d'ingressos. Bankinter, per la seva part, ofereix un compte sense comissions, en un model encara minoritari, només secundat per altres entitats que l'apliquen en comptes que s'operen exclusivament en línia.

Sabadell canvia el model de vinculació

El resultat de tot això és que la comissió mitjana dels bancs puja 4,52 euros, un 3,20% més que l'any anterior. En concret, passa de 141,30 euros fins a 145,82 euros. L'Associació que lidera Patricia Suárez alertava l'any passat de la tendència de la vinculació per trams, que consisteix a comercialitzar diferents nivells de vinculació, separant clients que volien i podien vincular-se al màxim per aconseguir no pagar comissions, contractant principalment productes d'inversió i assegurances, d'altres que, encara que domiciliessin els ingressos o fessin pagaments amb targeta, només aconseguien una bonificació parcial. Aquí aquesta Sabadell.

Però el banc que dirigeix César González-Bueno ha realitzat canvis i aquests han suposat "un pas de rosca important", ja que ara s'exigeix una "ultravinculació". L'entitat ja era l'única que cobrava una comissió, tenint fins i tot vinculació, de 60 euros a l'any. Ara, ha passat a 240 euros si no hi ha cap vinculació, però s'elimina els 60 euros que cobrava l'any passat.

Tanmateix, per aconseguir la gratuïtat total, Sabadell ha elevat els requisits, "que només estaran disponibles per a un segment molt concret i petit de consumidors, pel cost i l'esforç financer que comporten." El banc demana als clients de tenir contractada una hipoteca, un préstec, un crèdit o un rènting. A més de tres assegurances, un fons d'inversió, un pla de pensions individual o un pla de previsió assegurat o social individual, amb un saldo mitjà mensual de més de 25.000 euros.

En el costat contrari es troba Bankinter, que ha passat a oferir un compte sense comissions d'administració per a tots els seus clients, amb independència de la domiciliació d'ingressos regulars i que permet una operativa bàsica, conclou l'informe.