Primer, les amenaces del president dels Estats Units, Donald Trump, i després les exigències que les empreses estrangeres inverteixin en el país, amb el trasllat de producció i la creació d'ocupació, estan donant resultats. Especialment dels sectors assenyalats com les medicines i els semiconductors. Al tractat firmat entre Brussel·les i Washington, a més d'un aranzel unidireccional del 15% per als productes europeus i compres per valor de 500.000 milions -especialment en Defensa i Energia-, l'administració Trump ha exigit 600.000 milions en inversions.
No és casual que aquest dimarts, el grup farmacèutic suís Roche ha informat que la seva filial nord-americana Genentech va iniciar les obres de la seva nova planta de fabricació a Carolina del Nord, Estats Units, que comptarà amb una inversió inicial de 700 milions de dòlars. No ha estat l'única. El gegant sud-coreà Hyundai Motor Group ha anunciat que destinarà 26.000 milions de dòlars (22.320 milions d'euros) en la inversió més gran de la seva història als Estats Units, dins del seu pla estratègic d'inversió en el sector de l'automoció, acer i robòtica fins a l'any 2028.
Farmacèutiques
La farmacèutica helvètica ha indicat que la seva inversió als EUA forma parteix del compromís d'invertir 50.000 milions de dòlars en infraestructura de fabricació, així com en investigació i desenvolupament, als Estats Units, en el context de les exigències del Govern perquè les companyies del sector rebaixin els preus dels medicaments i produeixin localment. El president Donald Trump ha demanat a les farmacèutiques que redueixin els preus dels medicaments fins a igualar-los amb els preus més baixos oferts en altres països desenvolupats i els ha advertit que de no fer-ho prendrà mesurades.
Roche va indicar que la nova planta de Genetech participarà en la producció de la futura cartera de medicaments metabòlics de l'empresa, inclosos els tractaments d'última generació per a l'obesitat. "Aquest projecte forma part integral del nostre compromís més ampli de 50.000 milions de dòlars per ampliar la nostra ja significativa presència als Estats Units, basant-nos en el nostre legat de 120 anys impulsant la innovació i creant llocs de treball a tot el país", va assenyalar el director general del grup, Thomas Schinecker, citat en un comunicat. Es preveu que les noves instal·lacions siguin acabades i operatives el 2029.
Automoció
Del costat de l'automobilística asiàtica, ha matisat que suposa una dotació addicional de 5.000 milions de dòlars (uns 4.290 milions d'euros) respecte als 21.000 milions de dòlars (18.030 milions d'euros) anunciada el març de 2025, amb la que el conglomerat sud-coreà pretén reforçar la seva posició al mercat nord-americà en el seu "compromís a llarg termini en impulsar la innovació, la creació d'ocupació i el creixement sostenible en indústries clau".
Hyundai s'uneix a altres fabricants, com Honda, General Motors, Ford, Stellantis, Toyota, BMW, i Mercedes-Benz, que desenvoluparan, models o noves inversions dins del mercat nord-americà per evitar aranzels procedents de l'administració Trump. El 24 de març, el president executiu de Hyundai Motor, Chung Eui-sun, es va reunir amb el president americà, Donald Trump, en una trobada en què també va participar el governador de Louisiana, el republicà Jeff Landry, i el líder de la Cambra de Representants, Mike Johnson. A l'anunci de la primera inversió de l'asiàtica als Estats Units, Trump va anunciar que "Hyundai no hauria de pagar aranzels" en produir acer i fabricar els seus vehicles al país.
Entre les iniciatives que posarà en marxa la companyia als EUA, destaca la construcció d'una acereria a Louisiana valorada en 5.800 milions de dòlars (uns 5.000 milions d'euros), que reforçarà la cadena de subministrament local i donarà suport a sectors industrials clau com l'automoció. A més, les marques del grup -Hyundai i Kia- ampliaran de forma significativa la seva capacitat de producció a terra nord-americà, amb l'objectiu de respondre amb "més agilitat a l'evolució del mercat automobilístic americà".
R+D en robòtica
En paral·lel, el grup establirà un centre d'innovació en robòtica amb una capacitat anual de 30.000 unitats, el que convertirà Hyundai en un dels pols de desenvolupament més grans d'aquesta indústria als EUA. Amb totes aquestes mesures, la firma sud-coreana espera crear 25.000 nous llocs de treball directes als Estats Units durant els quatre anys vinents.
Hyundai Motor Group també va confirmar que continuarà accelerant projectes tecnològics a través de les seves filials amb seu als EUA, com Boston Dynamics en l'àmbit de la robòtica i Motional a la conducció autònoma, a més d'estrènyer col·laboracions amb empreses locals en àrees com la intel·ligència artificial.
Fugida de Suïssa
No obstant això, les mesures de Trump tenen uns beneficis, indesitjats, per a la Unió Europea. L'enduriment de les negociacions entre Suïssa i els EUA, que amenaça d'aplicar als productes helvètics un aranzel del 39%, ha fet que empreses del país estiguin sospesant instal·lar-se a la Unió Europea, on la taxa duanera és del 15%.
Gairebé una de cada tres empreses tecnològiques de Suïssa es planteja traslladar les seves operacions a la Unió Europea (UE), després que els Estats Units hagin imposat un aranzel del 39% a les importacions procedents del país helvètic, molt per sobre del 15% acordat per a les mercaderies procedents dels Veintisiete. Segons Swissmem, l'associació d'indústries d'enginyeria mecànica i elèctrica i sectors tecnològics relacionats de Suïssa, "un gran nombre d'empreses planegen mesures dràstiques", incloent-hi acomiadaments (38%), trasllats d'operacions a la UE (31%) o reducció de jornada (28%).