El president dels Estats Units, Donald Trump, ha avisat aquest dimarts que els aranzels per a les importacions farmacèutiques podrien arribar a assolir el 250%, després que l'inquilí de la Casa Blanca avisés la setmana passada 17 companyies del sector de la necessitat que es comprometin a abaixar els preus dels medicaments al país. Durant una entrevista amb la cadena nord-americana CNBC, el mandatari nord-americà ha plantejat que inicialment imposarà un "petit aranzel" als productes farmacèutics, però que posteriorment, en un any o un any i mig com a màxim, podria elevar aquesta taxa al 150% i després al 250%.
En la mateixa entrevista a la cadena, Trump va avançar que espera anunciar la setmana vinent aranzels als semiconductors i xips per forçar al fet que aquests components d'alta tecnologia es fabriquin als Estats Units. El mandatari va assegurar que "la setmana vinent o així" la seva Administració anunciarà aranzels específics als semiconductors i xips, "perquè volem que es facin als Estats Units", mentre va recordar la multimilionària inversió que la taiwanesa TSMC ha fet a Arizona (durant el mandat de Joe Biden) per produir aquests components als Estats Units.
Petit aranzel
En relació amb els medicaments, va matisar que inicialment "imposarem un petit aranzel als productes farmacèutics, però en un any -un any i mig com a màxim- pujarà al 150% i després al 250% perquè volem que els productes farmacèutics es fabriquin al nostre país", va comentar Trump. A començaments de juliol, Trump ja havia amenaçat d'imposar forts aranzels a les farmacèutiques que no traslladessin la seva producció als EUA, encara que aleshores el gravamen que havia plantejat era del 200%.
La setmana passada, el president Trump va enviar cartes a 17 multinacionals del sector farmacèutic en les quals demanda les empreses "un compromís vinculant" per abaixar els preus dels medicaments als Estats Units per alinear-los amb els aplicats en altres economies avançades. Les 17 farmacèutiques a qui Trump va enviar les cartes, segons va publicar en el seu perfil de TruthSocial el mateix Trump, van ser AbbVie, Boehringer Ingelheim, Bristol Myers Squibb, Novartis, Gilead, EMD Serono, Pfizer, Novo Nordisk, AstraZeneca, Amgen, Genentech, J&J, GSK, Merck, Regeneron, Sanofi i Eli Lilly.
A les cartes enviades als màxims executius d'aquests laboratoris, el mandatari recorda l'ordre executiva del passat 12 de maig en la qual exigeix a les farmacèutiques garantir que els ciutadans nord-americans paguin els mateixos preus pels medicaments que altres països desenvolupats. En aquest sentit, Trump assegura que "l'únic que acceptarà de les farmacèutiques és un compromís que alleuja a les famílies nord-americanes dels preus inflats dels medicaments" per a la marca un termini de 60 dies.
D'aquesta manera, el president del país nord-americà reclama als laboratoris que ofereixin els anomenats preus de "nació més afavorida" a tots els pacients acollits al programa de salut governamental Medicaid per a persones de baixos ingressos, i que garanteixin els esmentats preus per als nous medicaments. A la seva carta als executius d'aquestes 17 grans farmacèutiques, Trump assegura que la col·laboració cap a la paritat de preus seria el millor per a les empreses, el Govern i els pacients nord-americans i adverteix que, en cas de rebutjar la proposta, la seva Administració "desplegarà totes les eines del seu arsenal" per protegir les famílies nord-americanes de pràctiques abusives en els preus de les medicines.