L'agència de competitivitat de l'empresa del Departament d'Empresa i Treball ha acompanyat aquesta setmana una missió de 18 empreses de l'automoció que tenen com a objectiu implantar-se físicament o començar a vendre a Mèxic, mercat fronterer amb els Estats Units i una possible alternativa als aranzels anunciats per Donald Trump, que amenacen amb intensitat canviant el sector. De la mateixa forma que els aranzels a totes les importacions van ser suspesos a la majoria dels mercats menys a la Xina un cop els països van voler negociar, el president dels Estats Units també va corregir i rebaixar els aranzels a les peces d'automoció, inicialment del 25%. Com amb tots els anuncis del mandatari estatunidenc, les empreses estan pendents dels girs.
Mentrestant aquestes 18 empreses han mantingut reunions de treball amb altres companyies a Monterrey i Querétaro, on participen amb espais expositius a la Fira Internacional de la Cadena de Subministrament de l'Automoció, on hi haurà prop de 370 companyies expositores i s'esperen 15.200 assistents.
Celo, Circontrol, E.Vila Projects, Flash, Forminsa Group, Industrias Tapla, iXnet IT Solutions, Maccion, Nutai, Nx Buena Energía, Pertex, Plastic Repair, Pont Aurell, Relats, Shad, Sothis, Tresel i Velutex Flock són les empreses que el Govern ha acompanyat en aquesta missió comercial.
La directora de l’Oficina Exterior de Comerç i d’Inversions d’ACCIÓ a Ciutat de Mèxic, Gabriela Gándara, ha destacat que “el sector de l’automoció a Mèxic es troba en un moment clau per al seu creixement, malgrat les adversitats globals i continua essent una porta d’entrada tant al mercat estatunidenc com a la resta d’Amèrica Llatina”. “Establir-se físicament a Mèxic pot ser una gran oportunitat per a les empreses catalanes per accedir als Estats Units, cap a on s’exporta una gran part de la producció mexicana, en el cas que els vehicles i els components fabricats a la regió compleixin amb els requisits que contempla el tractat de lliure comerç entre ambdós països i el Canadà”, ha afegit.
La delegació empresarial catalana té una agenda conjunta amb trobades de negoci amb companyies de l’automoció de Monterrey, de diferents estadis de la cadena de valor del sector, des dels OEMs, als Tier1 i Tier2. ZF, Magna, Lear o Metalsa són algunes de les empreses amb presència a Mèxic que participaran d'aquestes trobades.
Les exportacions de Catalunya a Mèxic van augmentar el 2024 un 15% fins als 2.160,7 milions d’euros. És el segon mercat més important d'Amèrica per darrere tan sols dels Estats Units. Els vehicles són la segona indústria que més exporta a aquest mercat, que representa un 14,4% del total d'exportacions amb 1.600 companyies que hi exporten i 1.600 establertes amb filials.
L'Oficina Optima per a la Transformació de les Indústries de Mobilitat i Automoció de la Direcció General D'indústria ha participat juntament amb Acció d'aquesta missió, amb l'objectiu que les exportacions també s'alineïn amb el desplegament del vehicle elèctric que impulsa el Govern.