La transformació digital de les grans corporacions avança cap a un nou front: la gestió segura i inequívoca de les identitats. En aquest context estratègic, Repsol ha fet un pas endavant en cofundar, al costat del venture builder especialitzada Tritemius, l'empresa emergent Sybol, una firma dedicada a l'emissió i verificació de credencials digitals mitjançant tecnologia blockchain.
L'operació, confirmada per les companyies, va més enllà d'una mera inversió. Repsol, a través de Repsol Corporate Venturing, no només ha adquirit una participació del 15% en el capital de la nova empresa, sinó que ha realitzat una aportació clau: la transferència d'una tecnologia pròpia d'identitat digital desenvolupada internament. Aquesta jugada converteix a l'energètica en el primer gran client i validador de la solució, atorgant tracció comercial immediata al projecte.
Sybol neix com a fruit d'un procés d'intraemprenedoria dins de l'àrea de Repsol Digital, identificant una necessitat crítica en l'ecosistema empresarial: la verificació àgil i segura de les identitats de clients, proveïdors i empleats en entorns digitals. La solució que proposa es basa en credencials verificables (VCs), un estàndard que utilitza blockchain com a base de confiança descentralitzada. Això permet autenticar informació –com certificats, accessos o qualificacions– de forma instantània i sense necessitat d'un mitjancer, reduint dràsticament el frau i la burocràcia.
El projecte ha aconseguit atreure un consorci d'inversors especialitzats. Al costat de Repsol i Tritemius Venture Builder, que aportarà la seva experiència en l'escalat de negocis amb blockchain, s'incorporen a l'accionariat firmes d'inversió com ID Bolboreta Innova Group, Synaptia Invest, Venturade i Chromata Invest. Aquesta diversitat de socis reflecteix l'interès creixent en el sector de la identitat digital sobirana. L'estratègia de Sybol està perfectament alineada amb el nou reglament europeu eIDAS2, que estableix un marc per a les identitats digitals europees i les carteres de credencials.
Això posiciona l'empresa emergent en un mercat regulat i en expansió. La seva utilitat ja és una realitat. Repsol Electricitat i Gas fa servir actualment aquesta tecnologia per emetre de forma mensual més de 2.500 credencials als seus 500 clients corporatius (B2B), certificant automàticament l'origen 100% renovable de l'energia subministrada. Aquest cas demostra aplicacions pràctiques en sostenibilitat, compliance i relació amb proveïdors.
Gema García, directora de Repsol Corporate Venturing, va destacar que amb aquesta operació la companyia "ha apostat per la seva tecnologia, pel seu equip i pel seu potencial per transformar la forma que les empreses gestionen la seva identitat digital". Per la seva part, Nuria Ávalos, directora de Consomis Digitals a Repsol, afegeix que "culminem un procés d'intraemprenedoria i posem al mercat una solució innovadora, provada i alineada amb l'estratègia de Digitalització de Repsol: identificar, desenvolupar i compartir solucions que milloren la competitivitat dels nostres negocis i de la indústria en general".
Sybol serà dirigida per un equip de veterans del sector. El seu CEO, Raúl López, és un expert en identitat digital i excap de Digital Assets i Web3 a Grant Thornton. L'acompanyaran Iñigo García com a director tecnològic, referent en ciberseguretat; Alfredo Abad com a director d'Operacions, que va liderar el projecte dins de Repsol; i Pelayo García-Conde com a responsable de Producte. La creació de Sybol exemplifica la tendència per la qual grans corporacions no només inverteixen en empreses emergents, sinó que les impulsen des del seu interior, transformant innovació interna en negocis escalables amb potencial disruptor.