Repsol ha aconseguit una fita tecnològica d'abast global en produir, per primera vegada a escala industrial, gasolina 100% renovable. La fabricació s'ha dut a terme amb èxit al complex industrial que la companyia té a Tarragona, un fet que situa Catalunya a l'avantguarda de la producció de combustibles avançats i de baixa empremta de carboni. Aquest assoliment obre una via crucial per a la transició energètica, oferint una solució immediata i eficaç per a la descarbonització dels milions de vehicles de combustió que circulen per les carreteres.
El producte, comercialitzat sota el nom Gasolina Nexa 95 d'origen 100% renovable, ja està disponible en 20 estacions de servei seleccionades de la Comunidad de Madrid i Catalunya. La companyia té previst ampliar aquesta xarxa de distribució fins a un total de 30 punts de venda abans de finalitzar l'any, estenent la seva presència a ciutats com Tarragona, València, Saragossa i Bilbao.
La principal qualitat d'aquesta gasolina renovable és la seva compatibilitat total amb els vehicles de gasolina sense necessitat de realitzar cap mena de modificació en el motor o en els sistemes d'alimentació. Això significa que qualsevol conductor pot omplir el dipòsit amb aquest combustible i contribuir directament a la reducció d'emissions sense invertir en un vehicle nou.
Segons les dades proporcionades per Repsol, l'ús d'aquesta gasolina d'origen 100% renovable permet reduir les emissions netes de CO₂ en més d'un 70% en comparació amb la gasolina convencional d'origen fòssil. Aquesta xifra representa un tall substancial en l'impacte ambiental del transport per carretera, un dels sectors que més contribueix a les emissions de gasos d'efecte hivernacle.
Amb aquest llançament, Repsol inicia la fase d'ampliació massiva de la seva oferta de combustibles renovables. La Gasolina Nexa 95 s'uneix al Diesel Nexa d'origen 100% renovable, que la companyia ja comercialitza. Amb aquesta doble oferta, Repsol vol demostrar que "la descarbonització del transport mitjançant combustibles líquids renovables és viable en els motors de combustió, siguin de gasolina, dièsel o híbrids". Aquest és un punt clau, ja que aquests vehicles representen un 97% del parc mòbil tant a Espanya com a Europa, i un 87% de les vendes des de principi d'any.
El grup, dirigit per Josu Jon Imaz, ha aprofitat l'anunci per defensar amb fermesa que, per assolir els objectius climàtics marcats per Espanya i Europa, "resulta imprescindible reconèixer la contribució dels combustibles 100% renovables". En aquest sentit, han sol·licitat explícitament la revisió del Reglament europeu sobre els estàndards d'emissions de CO₂, que en la seva redacció actual proposa la prohibició del motor de combustió a partir de 2035, sense distingir entre combustibles fòssils i renovables.
Des de la companyia al·leguen que "aquesta incertesa ha provocat un notable envelliment del parc automobilístic a Espanya", que actualment té una mitjana d'edat de 14,5 anys i compta amb 8,5 milions de vehicles, gairebé una tercera part del total, amb més de 20 anys d'antiguitat. Aquesta situació, segons Repsol, és contraproduent per a la lluita contra el canvi climàtic, ja que els vehicles més vells són menys eficients i més contaminants.
Per tant, des de Repsol asseguren que per al desenvolupament definitiu d'aquests combustibles renovables "resulta fonamental establir objectius a llarg termini, com ja existeixen en els sectors de l'aviació i el marítim, i oferir una fiscalitat avantatjosa", mesures que atorgarien certesa per a les inversions en nous motors més eficients. Per donar sortida i impulsar aquests nous productes, Repsol ha teixit una xarxa d'aliances amb companyies líders en el sector del transport per carretera a Espanya i Portugal.
Entre els seus socis hi ha grans operadors logístics com Scania, Grupo Sesé, XPO, Serveto, Havi, Joanca, Carreras, Rhenus i Luis Simoes, els quals donen servei a clients finals de la talla de Coca-Cola, Freixenet i Seat. Aquesta estratègia de col·laboració s'estén també al sector del transport de passatgers, amb acords amb companyies com Alsa i Avanza, i al sector marítim, amb navilieres com Royal Caribbean.
El compromís amb els combustibles renovables també s'estén al sector aeri, un dels més difícils d'electrificar. Repsol ja ha signat acords rellevants amb companyies aèries com Iberia, Ryanair, Vueling i Air Europa per al subministrament de combustible d'aviació sostenible (SAF) per a vols comercials.
En definitiva, la producció industrial de gasolina 100% renovable a Tarragona no és només un èxit tecnològic, sinó que posa sobre la taula una solució real i immediata per a la transició ecològica, alhora que reactiva el debat sobre les diferents vies cap a la descarbonització i la necessitat d'un marc legal que les afavoreixi totes.