Renfe va aconseguir tancar el mes d'abril amb beneficis per primera vegada aquest 2023. Els primers mesos de cada any són tradicionalment negatius per al tren, però la mobilitat sol despuntar amb la celebració de la Setmana Santa, que aquest any ha tingut lloc el quart mes de l'any, igual com altres esdeveniments com la Feria de Abril, la celebració de Sant Jordi, o la gran Operació Sortida del 28 i 29 d'abril (amb motiu del pont de l'1 de maig). Tot això va portar la companyia a guanyar 2,81 milions d'euros el quart mes de l'any.

Així ho posa en relleu l'empresa que presideix Raül Blanco en una nota, on explica que el resultat positiu que l'empresa va aconseguir el mes d'abril passat (el primer benefici mensual d'aquest any), es deu al "gran creixement de la demanda, la millora en l'ebitda i l'excel·lent comportament dels ingressos i la contenció en la despesa".

L'ebitda (resultat abans d'impostos) va ser de 42 milions d'euros a l'abril i el nombre de passatgers transportat per Renfe va assolir els 170,4 milions de viatgers, 40,1 milions més (un 31% més) que en el mateix període de 2022. Encara que aquí "destaca" el creixement en els serveis públics de Rodalies i Mitja Distància a conseqüència de la mesura d'abonaments gratuïts aprovada pel Govern, indica la companyia pública.

Renfe també destaca l'increment de la demanda a l'AVE, "que malgrat l'entrada a Espanya de la competència italiana (Iryo) i francesa (Ouigo) ha crescut en el primer quadrimestre un 15,1%, amb gairebé 900.000 nous viatgers en aquest període." La companyia assegura que està realitzant "un gran esforç" per millorar l'ocupació i aprofitar els seus trens d'alta velocitat, ja que compta amb el mateix nombre de trens que tenia fa més de 10 anys i, tanmateix, ha hagut d'atendre, "amb aquest mateix material", necessitats sorgides d'obertures de noves línies, amb l'arribada de l'alta velocitat a Alacant, Granada, Ourense, Múrcia o Burgos, per exemple.

La companyia ferroviària indica que aquesta situació se solucionarà progressivament a partir de novembre, quan comenci a comptar amb la nova flota de trens de la sèrie 106, anunciada per Talgo fa uns dies. Amb tot, l'empresa ha elevat els seus ingressos en 71 milions d'euros durant el primer quadrimestre, en passar de 1.261 milions el 2022 a 1.332 milions el 2023, el que suposa un increment d'un 5,7%.

Quant a les despeses, Renfe subratlla que es troba immersa en un important esforç de contenció. Així, les seves despeses només han augmentat en 28 milions d'euros (un 2,3%), en passar de 1.233 milions en el primer quadrimestre de 2022 a 1.261 milions en el mateix període de 2023. Mentre que l'ebitda acumulat del primer quadrimestre passa de 27,5 milions el 2022 a 70,9 milions el 2023, la qual cosa suposa una millora d'un 157,7%, o elevar-lo en més del doble any contra any.

El resultat net de Renfe (de gener a abril) passa de 97,1 milions de pèrdues el 2022 a 67,6 milions de pèrdues el 2023, la qual cosa suposa una reducció del 30,4%, descomptats les amortitzacions i el resultat financer (encara que aquest últim empitjora en 9 milions d'euros a conseqüència de l'increment dels tipus d'interès).

Renfe porta en pèrdues des de l'inici de la pandèmia. Després de guanyar més de 100 milions d'euros el 2019, la companyia pública va perdre gairebé 500 milions el 2020, uns altres 350 milions el 2021 i 108 milions el 2022. Des de la primavera de l'any passat, alguns mesos puntuals ha aconseguit tornar a beneficis, però no han estat suficients per tancar en verd l'exercici complet.