Dins del bulliciós ecosistema de les agències de comunicació i màrqueting, la innovació no sempre ve de les grans empreses, sinó de les necessitats no coberta. Aquest és el punt de partida d'UGC Slalom. Pia Mill i Berta Quirante, dues joves emprenedores amb experiència en la gestió de campanyes per a diverses marques, asseguren haver detectat una fractura clara en el mercat: la demanda de contingut real, autèntic i creïble (User Generated Content) superava amb escreix la capacitat de producció de les agències tradicionals.

La solució, però, no va ser ampliar els seus propis serveis, sinó crear una eina que ordeni tot el procés. Així va néixer, fa pocs mesos, UGC Slalom, un marketplace dedicat a connectar marques amb creadors de contingut validats. "Detectem que el model d'agència tenia sostre i que les marques demanaven cada vegada contingut més real, proper i escalable", expliquen les fundadores del projecte.

Més enllà dels 'influencers'

La plataforma s'entén com una peça bàsica per al nou ecosistema digital. No es tracta de buscar perfils amb milers de seguidors, sinó de trobar creadors amb la capacitat de generar una narració sòlida i creïble.

"No busquem un perfil amb molts seguidors, nosaltres apostem per una creació de contingut més creïble i sòlida", assenyala Berta Quirante. És a dir, les emprenedores connecten marques amb creadors que no són necessàriament influencers, però que resulten profundament influents en els resultats.

UGC Slalom centralitza en una única interfície tot el flux de treball: des del briefing inicial i la proposta, passant per la producció, fins al lliurament del material i el cobrament. Això resol un buit crític, on aquests processos solien ser fragmentats. "La necessitat era cobrir tot el procés en pocs passos", afegeixen les fundadores. El projecte, que es va activar el passat mes de juliol, feia un any que estava en fase de desenvolupament.

De l'agència a la start-up tecnològica

La transició no ha estat exempta d'obstacles. Provenir del món de l'agència els va donar una visió global i la capacitat de "fer que les coses passin", però el salt a la tecnologia ha implicat un aprenentatge fonamental: aprendre a delegar. "El repte més gran va ser delegar el control tècnic. No som expertes, així que vam haver de confiar en un soci tecnològic sòlid i aprendre a traduir necessitats reals en producte", assenyala Pia Mill.

UGC
Imatge d'arxiu d'una creadora de contingut | Cedida

Per a Berta Quirante, la clau va estar a convertir l'experiència pràctica en una estructura operativa sòlida, mantenint l'experiència d'usuari com a brúixola: "Vam elaborar un roadmap de gairebé 100 pàgines amb fluxos, casos reals i criteris de qualitat, que després l'equip tècnic va transformar en programari. Aquesta disciplina operativa ens va permetre enllestir un model molt visual i fàcil d'usar per a marques i creadors."

Els perfils de Mill i Quirante són diferents però perfectament complementaris, compartint el criteri creatiu i l'orientació als resultats. Pia Mill lidera la part comercial, la relació amb clients i l'estratègia de negoci, mentre que Berta Quirante se centra en la visió creativa, la gestió operativa del dia a dia i l'estratègia digital. "Treballem amb màxima transparència i divisió clara de tasques, però sempre des d'una visió compartida del producte", destaquen.

El trampolí de l'ecosistema de Barcelona

Barcelona s'ha revelat com el terreny fèrtil ideal per a aquesta iniciativa. La ciutat ha ofert a UGC Slalom un ecosistema únic: accés a talent creatiu, proximitat a marques i una vibrant comunitat tecnològica.

Les fundadores ressalten el valor estratègic d'haver comptat amb socis com Napptilus Tech Labs, que aporta la capa tecnològica, i Wizard Partners, que assessora en l'àrea financera i de negoci. "Tenir aquest suport ens ha permès moure'ns amb solidesa en un terreny nou, des de la ronda d'inversió fins al desenvolupament de producte", apunten.

Els sectors on UGC Slalom té més presència són el de la cosmètica i el món del llibre. Els objectius per als pròxims tres anys són ambiciosos. El primer pas és assolir una facturació d'un milió d'euros aquest primer any. Després, escalar el model i internacionalitzar la plataforma, mantenint sempre tres pilars fonamentals: qualitat, legalitat i claredat econòmica.

"El primer objectiu és consolidar el mercat d'Espanya i posteriorment intentar fer el salt a Portugal, Itàlia i França", expliquen. La visió a llarg termini és global. "En un futur volem estar més globalitzades, principalment a Europa, però conscients que els Estats Units és una plaça amb moltes dificultats d'accés", defensen Mill i Quirante.