La farmacèutica fabricant d'antibiòtics i injectables Reig Jofre ontuvo uns ingressos de 316 milions d'euros el 2023, un 17% superiors a l'any anterior, i va consolidar un benefici net de 9,5 milions, un 16% més anual. La companyia cotitzada, però amb majoria del capital en mans del vehicle inversor de la família Reig Jofre, amb prop d'un 62% de les accions, ha crescut "en totes les àrees de negoci i a tots els mercats", ha assegurat el conseller delegat Ignasi Biosca. Aquesta indústria farmacèutica, amb seu a Barcelona (Sant Joan Despí), ha aprofitat la recuperació de la demanda d'antibiòtics, ha potenciat la utilització de la nova capacitat de fabricació d'injectables de la nova planta de Barcelona, ha consolidat l'expansió de les filials a Polònia i Suècia, així com la bona progressió del negoci osteoarticular i el creixement de la marca Forté Pharma (complements alimentaris), segons ha destacat durant la presentació dels resultats econòmics de 2023. L'últim exercici "ha estat un any de creixement, amb un resultat operatiu (ebitda) de 35 milions d'euros, és a dir una millora del 15% i que situa la ràtio de rendibilitat en l'11% sobre vendes", ha esmentat Biosca en fer referència a un any "que ha mantingut els increments de costos energètics i matèries primeres, especialment dels productes antibiòtics."

Les perspectives per a 2024 se centren a "seguir creixement en les diferents àrees de negoci i sobre tot creixement en productes i serveis de més marge brut". Això implica més vendes d'antibiòtics "amb reconeixement de preu per medicaments crítics a Europa" i en injectables i liofilitzats, fins a cobrir la capacitat de producció disponible que té la companyia. "Les noves instal·lacions han de permetre'ns entrar productes i serveis de més marge unitari en productes propis i per a tercers", ha comentat Biosca. En l'actualitat, amb 13 àrees d'activitat, Reig jofre fabrica un 85% amb productes de desenvolupament propi i el 15% són per a tercers. A més, preveu créixer en noves terápias i continuar amb l'expansió internacional, especialment en Europa de l'Est, i la consolidació dels mercats exteriors a través de distribuïdors o amb la concreció de noves filials mitjançant acords amb distribuïdors locals. El conseller delegat de Reig Jofre s'ha mostrat obert a realitzar compres per potenciar el creixement inorgànic de la companyia, sempre que "reforcin el nostre model de negoci a futur, permetin especialitzar-nos encara més i siguin potencial de valor per continuar creixent", ha dit.

Entre els riscos del present any, el conseller delegat ha esmentat la persistent pressió inflacionistes en els preus energètics i de matèries primeres i la pujada dels costos salarials a Espanya a causa de l'aplicació del conveni laboral que sindicats i la patronal Feique han firmat i que recull una regularització de l'IPC per recuperar poder adquisitiu dels treballadors del sector, un increment que assoleix el 10,3% en aplicar-se la claúsula de garantia salarial.

En l'evolució del negoci el 2023, per divisions, Specialty Pharmacare, centrada al producte metge de recepta aconsegueix el creixement més important en ingressos, un 31%, en totes les seves àrees terapèutiques. És significatiu el posicionament de la marca en dermatologia, que creix un 12%, a causa del llançament de nous productes desenvolupats mitjançant la tecnologia patentada CicloTech. L'àrea osteoarticular creix un 39%, superant els 65 milions d'euros d'ingressos sobretot per la progressió de la filial de Polònia, creada el 2020.

La divisió de més pes en vendes -representa el 44% del total del negoci-, Pharmaceutical Technologies, dedicada a productes injectables i antibiòtics, aconsegueix un creixement de l'11% conjunt. La gran demanda mundial d'antibiòtics s'ha traduït en un augment del 10% en la fabricació d'aquests productes en la planta de Reig Jofre a Toledo, i representen el 43% de les vendes de la divisió. En injectables, fabricats a Sant Joan Despí, les vendes han crescut un 5%, entre productes propis i producció per a tercers.

La segueix la divisió de Consumer Healthcare, l'àrea de productes de consum, amb la marca Forte Pharma, al mercat francès, belga i espanyol, que creix un 12% en global, però destaca el creixement a Espanya, que augmenta els seus ingressos un 13%. Als productes OTC, Reig Jofre aconsegueix un 10% de les seves vendes. En l'àrea de productes de consum, la farmacèutica valora les vendes on-line, que presenten un notable avanç i en constitueixen ja més del 12% de les vendes d'aquesta divisió, sent els mercats asiàtics la zona de més creixement on-line.

La meitat dels ingressos a l'exterior

Regi Jofre ha obtingut el 2023 el 55% dels ingressos als mercats internacionals. D'aquest volum de venda fora d'Espanya, aproximadament el 60% s'obté des dels països en què la companyia té presència amb filials pròpies -Polònia i Suècia-, i la resta mitjançant acords de distribució, llicència o fabricació CMO. Europa aporta el 43% de les vendes, a tancament de 2023, amb una millora anual del 8%. Les causes del creixement es deuen a l'àrea de productes hospitalaris de Pharmaceutical Technologies i al creixement aportat per la nova filial de Reig Jofre a Polònia. També la marca Forte Pharma creix notablement a França i Bèlgica. La resta de països, que en conjunt representen el 12% de les vendes, aconsegueixen un increment del 47%, gràcies a l'impuls als mercats asiàtics que representen el 8% dels ingressos del grup. Destaca el Japó, on Reig Jofre té un acord amb Maruishi Pharma per a la comercialització d'injectables d'última generació d'ús hospitalari, que es va iniciar el 2016, i "ja s'han subministrat 15 milions de tractaments", segons ha destacat Ignasi Biosca durant la presentació de resultats.

Manteniment de la inversió

La inversió industrial en 2023 va totalitzar 10,6 milions d'euros, destinats principalment a la instal·lació d'un nou liofilitzador en la planta de Barcelona i al començament de la construcció d'una nova línia en la planta de Toledo. En els últims cinc anys, les inversions han superat els 120 milions d'euros, tenint en compte que el 2019, es va materialitzar una inversió de més de 70 milions d'euros, 22 dels quals per a la construcció d'una nova planta d'injectables a Barcelona. "El 2024, continuarem mantenint les inversions productives en línia amb els últims", en els que la mitjana s'ha situat en uns 10 milions anuals.

El 2023, el deute financer net es redueix fins als 55,8 milions d'euros des de 62,4 milions d'euros a tancament de l'any anterior. De manera que la ràtio deute/ebitda ha baixat de 2 vegades a 1,6 vegades, com estava previst després de completar la forta fase d'inversió empresa i iniciar-se el retorn del deute associat a la mateixa, que majoritàriament venç el 2025.