La multinacional de fragàncies i moda Puig va tancar el 2023 amb rècord de vendes de 4.304 milions, un 19% més que el 2022, i va elevar el benefici net fins a 465 milions, la qual cosa suposa un augment del 16% respecte a l'exercici anterior. La companyia de la família Puig ha destacat que el creixement ha estat global, en concret de dos dígits, en tots els segments (fragàncies i moda, maquillatge, dermocosmética) i àrees geogràfiques (sent la regió Àsia el Pacífic la de més creixement, amb un augment del 26%) en les quals és present la marca catalana, amb una millor evolució "que el conjunt del sector". Això ha donat com a resultat que assolís un resultat operatiu (ebitda) de 849 milions d'euros, la qual cosa representa un augment del 33% respecte a 2022 i un marge d'ebitda del 20%.

La companyia ha destacat que aquests resultats se situen "molt per davant" del previst en el pla que va establir el 2021 d'arribar als 3.000 milions d'euros en vendes el 2023. "Gràcies al creixement assolit durant els últims tres anys, per sobre del creixement del conjunt del mercat de la bellesa, Puig ha doblat els ingressos nets de 2020 un any abans del planejat i, pràcticament, ha aconseguit triplicar-los dos anys abans del previst", ha subratllat la companyia que presideix Marc Puig.

La informació dels resultats anuals, amb una positiva evolució, coincideix amb els plans del grup per sortir a Borsa, probablement en els pròxims mesos, encara que no ha revelat que percentatge del capital estan disposats a col·locar al mercat de capitals. L'any 2024, s'ha iniciat amb la compra de Dr. Barbara Sturm, i l'ampliació de la seu corporativa del grup Puig, a l'Hospitalet de Llobregat (Barcelona), amb la inauguració d'una segona torre d'oficines de 21.000 metres quadrats i 20 plantes. El hub d'operacions de Puig serà en aquesta segona torre i en ell es troben els laboratoris d'investigació i desenvolupament per a fragàncies, maquillatge i cura de la pell, així com els equips de packaging, compres, qualitat i cadena de subministrament. Innovació aplicada, prototipatge i test de compatibilitat, així com tecnologia experiencial aplicada al món olfactiu i un espai per a panelistes també s'ubicaran en aquesta torre.

Rabanne i Jean Paul Gaultier

Tornant als resultats anuals, per segments, l'àrea de fragàncies i moda, que representa, el 72% de les vendes netes -dos punts percentuals menys que en 2022-, Puig ha registrat un increment del 17% gràcies a la fortalesa de les seves marques pròpies, assegura la companyia. Rabanne s'ha convertit en la primera marca de Puig que supera els 1.000 milions de vendes netes, en un any en què a més ha llançat una nova identitat de marca. Per la seva part, Jean Paul Gaultier va ser la marca de més creixement de tota la gamma de la companyia el 2023.

Principalment amb aquestes dues marques, a les quals se sumeixi Carolina Herrera, la marca ha copat l'11% del negoci mundial de distribució de fragàncies selectives, la qual cosa representa "una fita" en la història del grup. La gamma de Puig inclou les nostres marques Rabanne, Carolina Herrera, Charlotte Tilbury, Jean Paul Gaultier, Nina Ricci, Dries Van Noten, Byredo, Penhaligon's, L'Artisan Parfumeur, Uriage, Apivita, Dr. Barbara Sturm, Kama Ayurveda i Lotus del Sud, així com les llicències Christian Louboutin, Banderes i Adolfo Dominguez, entre d'altres.

La moda també va registrar un creixement, encara que la companyia únicament ha concretat que va ser de dos dígits el 2023, i que s'inclou en els 3.115 milions del sector de fragàncies i moda. L'any passat, el segment de maquillatge va augmentar les vendes un 23%, assolint els 773 milions, i dermocosmética va ser el segment de negoci amb més creixement, el 31%, fins als 431 milions.

La divisió de maquillatge es va desenvolupar gràcies a l'"èxit" de Charlotte Tilbury, que va celebrar el seu desè aniversari amb resultats molt positius al Regne Unit, Amèrica del Nord, Europa, l'Orient Mitjà, Austràlia i Singapur. El fort creixement del segment va ser també resultat de l'acceleració registrada a l'Orient Mitjà i Llatinoamèrica, de l'acompliment de Christian Louboutin Beauté i de la positiva acollida que va obtenir el llançament de la línia de maquillatge de Rabanne, segons el comunicat del grup.

Assolint el 10% de les vendes totals, la dermocosmética deu gran part de la seva millora anual al producte estrella: Charlotte Tilbury Magic Cream. També van contribuir a accelerar aquest creixement l'oferta dermatològica de base científica d'Uriage i Apivita, que durant els dos últims anys han incrementat la seva inversió en innovació i tecnologia per continuar desenvolupant productes fruit de la investigació científica i respectuosos amb el medi ambient. Finalment, la incorporació dels resultats de les marques Loto del Sud i Kama Ayurveda, ambdues adquirides el 2022, ha estat clau a l'hora d'assolir aquest fort creixement el 2023. El gener de 2024, el segment s'ha vist reforçat per l'adquisició de Dr. Barbara Sturm, l'impacte del qual es veurà en els resultats del següent exercici.

Creixement del 18% en les exportacions

Les vendes als mercats exteriors han registrat una millora del 18%, de mitjana, sent Europa, el Pròxim Orient i l'Àfrica (EMEA) les regions que acaparen un 54% del total. Per reforçar la distribució i comercialització de les marques, Puig va obrir una oficina a París l'any passat i pensa fer el mateix a Londres, al llarg de 2024. Respecte a les vendes, Charlotte Tilbury va iniciar la seva expansió a Polònia, Suècia o l'Aràbia Saudita. Puig va continuar consolidant la seva presència a Europa, l'àrea geogràfica on registra més vendes, amb un sòlid creixement al Regne Unit, Espanya i França. A més, també va iniciar la seva expansió en la categoria wellness, amb l'obertura d'una botiga Kama Ayurveda a Notting Hill i un spa a Harrods (Londres).

A Amèrica, que concentra el 36% de les vendes, el negoci ha crescut en EUA, Brasil i Mèxic. Als Estats Units, el mercat més gran de bellesa del món i el país número u per a Puig en termes de vendes netes, el creixement més significatiu es va produir en la categoria de fragàncies Prestige. A començaments de 2024, Puig també va inaugurar les seves noves oficines en EUA, en l'icònic Rockefeller Center de Nova York.

La Xina és el mercat líder a Àsia en termes de vendes i una de les prioritats per a Puig, va registrar un creixement del 27% el 2023 gràcies a la popularitat de Charlotte Tilbury, la principal marca de Puig a la regió, i de Byredo, la marca Niche amb el més gran creixement en l'àrea.