La indústria auxiliar de l'automòbil celebra l'arribada de Chery, però la rep "amb cautela". "És una molt bona notícia, però en un primer moment acoblaran peces importades i la indústria començarà a veure el seu efecte quan, en aproximadament dos anys, comencin a produir el cotxe sencer a la Zona Franca", explica Josep Nadal, gerent del Clúster de la Indústria de l'Automoció. El negoci compta amb 543 empreses a Catalunya, factura 23.397 milions d'euros, un 7% del PIB, i dona treball directe a 52.277 persones, segons un estudi del Govern de l'any passat.

Aquest divendres, els governs espanyol i català faran l'acte oficial amb Chery i EV Motors, hòlding en el qual es troba Ebre Motors, i acabaran de signar la notícia més esperada de l'any per a l'automoció, després de mesos de reunions i filtracions. L'empresa xinesa d'automòbils Chery aterrarà ja a l'estiu a la Zona Franca per donar feina a més de 1.000 treballadors, uns 600 d'ells extreballadors de Nissan pendents del seu futur, i amb això culminaran la reindustrialització dels terrenys de Nissan, on també la catalana Ebro buscarà el seu ressorgir a partir de la mobilitat elèctrica, amb una pick-up i un turisme. A l'estiu, la planta arrencarà amb només 150 empleats i anirà creixent.

El conseller d'Empresa i Treball del Govern, Roger Torrent, ha defensat reiteradament l'arribada de Chery per l'impuls que pot donar a la indústria auxiliar i així serà, però caldrà esperar encara uns mesos o anys per a aquest efecte a la cadena de valor. "Ara començaran a acoblar, que no és poc, amb peces importades. I en un parell d'anys aproximadament començaran a fer cotxes peça a peça, probablement amb una participació important de les peces locals," aclareix Nadal.

Espanya és el segon país europeu en fabricació d'automòbils, amb 2,2 milions a l'any, i Catalunya és, al seu torn, un dels territoris on té més pes, gràcies en part als 320.000 vehicles que es produeixen a Volskwagen Martorell (que inclou Seat). Encara que el tancament de Nissan, fa dos anys, va deixar òrfena a la indústria de l'automoció i les peces, "els dos últims anys han estat bons", apunta Nadal, que detalla que ja fa diversos anys que la indústria s'adapta a l'electrificació dels vehicles que determina la Unió Europea i que Chery inaugurarà com a productor de vehicle 100% elèctric a Barcelona.

Les 543 empreses catalanes de l'automoció són el 22% de les que hi ha en tot l'Estat i, entre elles, hi són els Tiers 1, 2 i 3, classificats segons la cadena de valor. Així, el Tier 1 proveeix components o sistemes als fabricants de vehicles (coneguts com a OEM, d'Original Equipment Manufacturer), el Tier 2 fabrica les peces per al Tier 1 i el Tier 3 produeix els materials per als Tier 1 i 2.

Primera pedra de l'electrificació

Entre les principals empreses de la indústria auxiliar que operen a Catalunya es troben Ficosa, filial espanyola de Panasonic que factura més de 1.000 milions i es dedica sobretot a la visió i seguretat, Gestamp, de components metàl·lics, Siemens, Idiada, de motors elèctrics, Meleghi, Zanini i un llarg etcètera. Per a elles, l'arribada de Chery pot ser una oportunitat, però no aquest any. "La primera fase és molt positiva a nivell social, dona feina als extreballadors de Nissan i reactiva la zona. Però perquè comenci a afectar a la cadena de valor, haurà d'arribar una segona fase aproximadament al cap de dos anys", explica Nadal, "i aleshores, probablement, guanyaran importància les peces locals".

Reconeix Nadal que existeix certa "incertesa" pels retards del vehicle elèctric, encara que "no perilla la indústria ni el sector". Nadal confia, a més, que Chery fabriqui amb productes locals i no pretengui completar la cadena de valor amb productes xinesos. "Catalunya té una gran experiència a la cadena de valor i no és un procés lineal, sinó una teranyina en la qual segur que les empreses catalanes tindran un paper".

És més, a l'altra cara de l'auge de la indústria xinesa a Espanya, "Catalunya té empreses amb una important activitat industrial a la Xina", com Relats, de tubs aïllants i fundes de cables, Doga, de netejaparabrises, o Idiada, que compta amb un centre tecnològic d'homologació allà. "Estampació, estructura, pells, seients recobriments, cables... no produïm rodes i no podem fer un cotxe sencer, però pràcticament", completa Nadal, del Clúster, que celebra l'esforç de les institucions per portar a Chery i recorda que el percentatge del PIB de l'automoció s'eleva al 14% i 300.000 empleats es compten els indirectes.

En espera d'altres fàbriques de cotxes elèctrics i de bateries, el que està clar és que almenys Chery posarà la primera pedra de l'electrificació industrial de l'automoció a Catalunya. Abans, fins i tot, que Seat, que espera arrencar amb els elèctrics a Martorell a partir de 2025 o 2026.