La recuperació de l'automoció espanyola supera els pronòstics inicials del 2023 i tanca l'any per damunt de les expectatives, però amb moderació. Així doncs, respecte del 2022, el creixement ha estat del 17,2%, per damunt del 10% que es van marcar les patronals espanyoles Faconauto i Ganvam el passat mes de gener. Malgrat tot, encara es resisteix la xifra del milió de turismes matriculats i els frega, però no arriba, fins als 949.359. A Catalunya, la tendència segueix un paral·lelisme pràcticament igual. La xifra final de matriculats són 118.476 i el creixement interanual se situa en el 16,6%. A partir d'aquí, el desig dels principals distribuïdors és que el 2024 serveixi per arribar o passar el milió de vehicles matriculats en VN i arribar als dos milions de matriculats en el vehicle seminou o d'ocasió, VO. 

La marca més venuda

Al llarg d'aquest 2023, el boom asiàtic s'ha consolidat i la japonesa Toyota torna a ser, igual que el passat 2022, la marca més venuda a través dels seus models de referència, en total 79.883 vehicles venuts. En segon i quart lloc, dues marques sud-coreanes: Kia i Hyundai. La primera ha venut 58.840 turismes i la segona, 58.874. Completen el podi, el grup alemany Volkswagen a través de la mateixa marca, en tercer lloc (63.871 unitats), i SEAT amb 58.586 en cinquena posició. No perd l'hegemonia, però sí que està lluny de ser la marca o el model líder que ho havia estat abans de la pandèmia, encara que per valoració de fabricants i distribuïdors sempre és una referència.

El model més venut

Si anem als models, la tendència asiàtica també es reflecteix amb un protagonista que està escalant posicions tot i que encara no es menja el pastís: la xinesa MG amb el seu model MG ZS que ha estat el cotxe més venut d'aquest mes de desembre i el quart en el còmput anual amb 19.818 unitats. L'auge s'ha experimentat, especialment, després de les vacances d'estiu i amb la feina feta aquesta tardor aconsegueix fer-se un lloc. Però si anem al líder indiscutible és el Dacia Sandero. Aquest model de cotxe d'una marca de Romania no té cap mena de competidor des de fa anys per les prestacions, el preu i, sobretot, la fama que ha aconseguit imposar-se oferint uns resultats que no deceben posteriors a la compra. En total és número 1 per les 27.951 unitats venudes. Per fer-se una idea, amb tan sols aquest model, es ven més del 50% del que aconsegueix Citroën amb tots els seus cotxes al llarg d'un any, 42.213 unitats.

En paral·lel, el SEAT Arona retalla distàncies al Sandero i se situa segon amb 21.639 unitats; tercer és Toyota Corolla amb 19.845; quart el citat MG ZS; i cinquè el Peugeot 2008 amb 19.433 unitats. La marca Toyota és líder, precisament com a marca, per la seva oferta competitiva amb altres models. Més enllà del Corolla, també trobem el Toyota C-HR en setena posició amb 18.478 unitats. I Volkswagen com a grup frega el lideratge de Toyota si no analitzem la classificació per marques, sinó per grans grups empresarials. Així doncs, l'èxit del Volkswagen T-ROC llançat el 2019 es consolida amb una novena posició en el rànquing de models amb 17.238 unitats i el segueix un aliat del grup alemany, el SEAT Ibiza amb 16.644 unitats que tanca la desena posició.

El sector, satisfet

Faconauto considera que la dada general és positiva tenint en compte que el finançament continua elevat i que la inflació encara no s'ha controlat als nivells que tenia abans de l'escalada de conflictes bèl·lics a escala internacional. Tots els canals mostren dades positives. Les emissions mitjanes de CO₂ dels turismes venuts al desembre es queden en 112,6 grams de CO₂ per quilòmetre recorregut, un 5,36% inferior que la mitjana d'emissions dels turismes nous venuts el mateix mes del 2022. Durant el 2023, les emissions se situen en 117 grams de CO₂ per quilòmetre recorregut, un 2,87% menys que l'any anterior. Si desglossem les vendes per canals, el particular creix un 8,1% fins a les 38.548 unitats, mentre que el d'empresa ho fa un 12,6% fins a 35.997 unitats. El desembre passat, van ser les llogadores les que més van pujar en termes percentuals, un 15,1% amb 7.227 compres.  A l'acumulat anual, el canal particular tanca amb 419.528 entregues i una alça del 14,5% i continua sent el canal que més pes té al mercat, si bé el d'empreses no dista gaire després de tancar amb 393.815 unitats i una pujada anual del 13,1%. Les llogadores van disparar les compres l'any passat un 37,5% fins a 98.887 unitats.