El grup automobilístic xinès Chery començarà a produir cotxes a la Zona Franca de Barcelona durant el tercer trimestre d'aquest any amb 150 treballadors, després de l'acord assolit amb l'empresa Ebro-EV Motors per al desembarcament del gegant asiàtic a les antigues instal·lacions de Nissan.

Així ho ha explicat el conseller delegat d'Ebro-EV Motors, Pedro Calef, en declaracions a TV3 i Catalunya Ràdio a Madrid, on directius de Chery i Ebro-EV Motors han acudit al Ministeri d'Indústria per explicar al ministre Jordi Hereu el projecte, reunió en què també ha participat el conseller d'Empresa, Roger Torrent. Fonts d'Ebro-EV Motors han apuntat que la producció (inicialment s'acoblaran cotxes de Chery) arrencarà amb 150 treballadors, una part dels 600 exempleats de Nissan que actualment estan fent cursos de formació, i després el nombre d'empleats implicats aniria augmentant a mesura que s'executin les diferents fases del projecte.

El primer cotxe sortirà a la tardor

El conseller d'Empresa, Roger Torrent, en declaracions a TV3, ha assegurat que el primer cotxe de Chery acoblat a la Zona Franca sortirà a la tardor i serà de la marca prèmium de la companyia, l'Omoda. Segons Torrent, després es fabricaran vehicles de la marca Ebro, tant de les llicències que tenen dels antics models de Nissan com cotxes Chery de la marca Ebro. El conseller ha detallat que hi ha un calendari que començarà amb l'acoblament de cotxes aquest 2024 i, més endavant, s'aniran concretant les dates fins a arribar a la producció total. "Un procés gradual que les companyies explicaran", ha afegit Torrent.

Per al conseller, el pacte assolit aquest dimarts entre Chery i Ebro-EV Motors ajuda que Catalunya continuï sent una "potència" en l'àmbit europeu referent a la fabricació de vehicles i en la seva reindustrialització. "L'important és que es tornaran a fabricar cotxes a la planta", ha dit Torrent, que ha agraït la responsabilitat que han tingut els sindicats i els treballadors.

Reindustrialització de Nissan

La negociació ha durat mesos i, encara que oficialment no es va tancar fins aquest dimarts, des de la setmana passada es donava per fet l'acord i fins i tot es va començar a filtrar la celebració de l'acte oficial de cara a aquest divendres. L'empresa Ev Motors, qui té el control total del D-Hub, terrenys de Nissan a reindustrialitzar, va formalitzar una joint venture amb Ebro i Chery per instal·lar aquesta nova fàbrica que el conseller d'Empresa no va tardar a celebrar.

Pocs minuts després que es formalitzés l'acord, Torrent va argumentar que "l'acord entre Ebro i Chery culmina amb èxit el procés de reindustrialització de Nissan". "Ens havíem proposat continuïtat industrial amb una activitat vinculada al sector de l'automoció i amb aquest acord s'ha aconseguit", va afegir Torrent, que va recordar les seves múltiples visites a la Xina i trobades amb representants del país per avançar cap a l'acord.