El president de Pimec, Antoni Cañete, ha emès una severa advertència: l'opa que el BBVA ha llançat sobre el Banc Sabadell posa en risc l'accés al finançament de les petites i mitjanes empreses catalanes i, per extensió, espanyoles. La declaració es produeix hores després que es conegués que l'entitat presidida per Carlos Torres ha millorat la seva oferta inicial en un 10%, intensificant la pressió sobre el consell d'administració del Sabadell.
En una entrevista en Catalunya Ràdio, Cañete ha traslladat un missatge directe als accionistes de Sabadell, a qui va demanar "responsabilitat" amb l'ecosistema empresarial més enllà del benefici immediat que pugui reportar-los l'operació. "Els accionistes hauran de decidir i demano als empresaris d'aquest país que, sent accionistes del Sabadell en aquest cas i podent tenir més o menys interès en l'acció, siguin responsables amb els empresaris", explica el dirigent empresarial.
El màxim representant de la petita i mitjana empresa catalana argumenta que, en cas de materialitzar-se la fusió, les opcions d'obtenir finançament per a les pimes quedarien "totalment condicionades". Cañete ha anat més enllà en assenyalar que un empresari que, com a accionista, pogués beneficiar-se econòmicament de l'opa, "el dia que vagin a buscar un préstec, poden trobar-se que es queden sense finançament".
La seva alerta s'emmarca en el debat recurrent sobre la concentració bancària a Espanya. La desaparició d'entitats mitjanes, històricament més abocades en el negoci local i amb la pime, preocupa les patronals. Una concentració més gran del sector, adverteix, podria reduir la competència i deixar moltes empreses sense el seu banc de referència, obligant-les a tractar amb grans conglomerats amb polítiques de risc més estrictes i menys flexibles.
Cañete ha aprofitat la conjuntura per assenyalar un problema estructural de l'economia espanyola: la mida de les seves empreses. "Les nostres pimes són més petites que les alemanyes, italianes i franceses perquè tenen una sèrie de condicions que els impedeixen de créixer", subratlla. Segons aquesta visió, la possible fusió bancària no faria, sinó agreujar aquest problema, en restringir un dels motors essencials per al creixement: l'accés al crèdit.
Per revertir aquesta situació, el president de Pimec advoca per un canvi de model en les polítiques públiques. "Fa falta legislar pensant primer en el petit per fer-nos grans", afirma, instant a passar d'una "política extractora a una política tractora". Aquest gir, que hauria d'anar acompanyat d'una fiscalitat "més justa" per a les empreses de menor mida, permetria a aquestes "contractar, pagar i exportar més", sentència.
Més enllà de l'operació bancària, Cañete també s'ha referit a la necessitat que tant el Govern com la Generalitat comptin amb uns pressupostos aprovats. Recrimina la paràlisi política que impedeix la seva tramitació i alerta de les seves conseqüències. "Una empresa sense pressupostos no funciona i un país sense pressupostos no funciona. Vivim un moment de canvi transcendental i sense els recursos necessaris no podrem fer els canvis necessaris", afirma Antoni Cañete. L'advertiment de Pimec afegeix una capa de profunditat al pols financer entre el BBVA i el Sabadell, traslladant el debat de l'àmbit merament borsari a l'impacte real que una megafusió tindria en el teixit productiu del país.