Les negociacions entre la direcció d'Air Nostrum i els representants dels treballadors continuen encallades després de set mesos, de manera que el Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries (Sepla) ha anunciat una vaga indefinida diària que afectarà totes les bases i centres de treball on és present l'aerolínia. Les vagues van començar el 27 de febrer i estaven convocades cada dilluns i divendres des d'aleshores, però ara s'estendrà a la resta de la setmana.

Els pilots "lamenten" que Iberia Regional Air Nostrum els hagi empès a fer aquest difícil pas, però indiquen que, després de constatar com l'aerolínia que presideix Carlos Bertomeu "ha refusat" buscar una solució al conflicte laboral que arrosseguen des de fa mesos, "rebutjant les llegítimes reivindicacions laborals i salarials dels treballadors" s'ha vist obligat a fer-ho.

Sepla qualifica l'actitud de la companyia d'"obstruccionista", asseguren que Air Nostrum ha programat un nombre mínim de reunions amb els pilots des que va començar la vaga indefinida al febrer, i per això les negociacions no avancen. El sindicat també critica que el Govern espanyol estigui imposant uns serveis mínims "abusius" que fan que els efectes de la vaga no siguin notoris.

Aquesta aplicació dels serveis mínims (els sindicats asseguren que s'operen la majoria de vols) és "inèdita" en comparació amb altres països d'Europa i "afavoreix a l'empresa", assegura Sepla en un comunicat. El sindicat creu que aquesta situació fa que Air Nostrum no tingui "gens d'interès" a resoldre el conflicte.

"El Ministeri de Transports afavoreix els interessos empresarials i perjudica treballadors i passatgers, generant més incertesa i cronificant un conflicte laboral que s'hauria de resoldre amb més rapidesa", destaquen. En aquest sentit, Sepla recorda que la Fiscalia de l'Audiència Nacional ha donat la raó als pilots en la impugnació dels serveis mínims fixats pel Ministeri de Transports en la vaga convocada des del 27 de febrer, en afirmar que aquesta aplicació vulnera el dret a la vaga.

El sindicat recorda que la vaga indefinida "és un mandat majoritari" que els pilots van atorgar, amb més d'un 92% dels vots, a Sepla en l'assemblea celebrada el 30 i 31 de gener. Així mateix, Sepla lamenta que Iberia Regional Air Nostrum" li hagi forçat a adoptar aquesta mesura" després de set mesos en què la companyia "ha rebutjat sistemàticament" les propostes dels tripulants tècnics en favor d'unes condicions laborals i una classificació professional justes, així com aquelles encaminades a pal·liar la pèrdua de poder adquisitiu.

Air Nostrum no pot atendre les peticions de Sepla

Per part seva, Air Nostrum "lamenta la nova i radicalitzada convocatòria de vaga" que ha plantejat Sepla. En un comunicat expliquen que, durant la reunió celebrada el 26 de maig passat al SIMA, l'aerolínia va oferir al sindicat de pilots un arbitratge extern per intentar posar fi al conflicte entre les dues parts.

Tot i això, el sindicat "s'ha negat a acceptar aquesta via i ha optat per augmentar la coacció amb l'enduriment de la vaga".

L'oferta d'Air Nostrum al SIMA era d'un increment salarial acumulat els propers tres anys del 13% consolidat i un 3% més no consolidat sobre la base d'objectius per als segons pilots (que en total podria arribar a un 16%). I un 10% consolidat per als comandants amb un 3% no consolidat (13% en total).

Aquestes xifres estan a la banda superior del que s'està negociant a la majoria dels convenis col·lectius del país, assegura l'aerolínia, i supera el que recentment van aprovar els sindicats i la patronal (4% el 2023, 3% el 2024 i 3 % el 2025) i allò acordat en el recent conveni signat amb el col·lectiu d'oficines.

Tot i això, Air Nostrum justifica que no pot atendre les peticions salarials de Sepla perquè aleshores haurien d'incomplir amb el pla de pagaments dels crèdits ICO i la devolució del préstec a la SEPI. "Una pujada salarial com la que pretén Sepla hipotecaria la viabilitat present i futura de l'aerolínia.

Air Europa també està en vaga

La vaga d'Air Nostrum, que només opera vols regionals, s'ha estat produint a la mateixa vegada que la d'Air Europa. La d'aquesta última acaba aquest divendres, encara que fonts sindicals expliquen a ON ECONOMIA que decidiran de manera imminent si s'allarga la resta de l'estiu. Des de Sepla fins i tot contemplen dur a terme una vaga general de totes les aerolínies i tots els treballadors del sector aeri per protestar pels serveis mínims que imposa el Govern espanyol. El ministre de Turisme es va mostrar preocupat per aquesta amenaça dijous, tal com va recollir aquest mitjà. Héctor Gómez creu que pot ser una pedra al camí i afectar el turisme en la temporada alta.