Aquesta setmana, Nvidia s'ha convertit en la quarta empresa més gran del món, per darrere de la petroliera Saudi Aramco i les tecnològiques Microsoft i Apple; i ha superat a Alphabet (Google) i Tesla. El seu valor en borsa s'ha elevat a 1,8 bilions d'euros (2 bilions de dòlars), després que aquest dimecres anunciés que l'any passat va assolir un benefici de 27.487 milions d'euros (29.760 milions de dòlars), un 581% més que el 2022. El secret: la creixent demanda mundial de xips d'intel·ligència artificial per a sectors com el dels videojocs, computació mòbil, automoció, centre de dades..., per a la qual Nvidia ha desenvolupat tecnologia molt avançada.

De les línies de negoci destaquen les targetes de processament gràfic de l'empresa nord-americana, establerta en Santa Clara (Califòrnia), copen el 70% de les vendes mundials, segons un informe de la firma Omdia. El 2023, la seva facturació va créixer un 126% i es va elevar a 56.270 milions d'euros (60.922 milions de dòlars). Pagarà el seu pròxim dividend trimestral en efectiu de 0,04 dòlars per acció el 27 de març de 2024. El seu accelerat creixement i el seu fort impacte als mercats borsaris de tot el món, portant-los a màxims durant aquesta setmana, han alimentat el temor, entre analistes i inversors, que es pugui estar gestant una bombolla entorn de la intel·ligència artificial (IA), un negoci a l'alça.

"La computació accelerada i la intel·ligència artificial generativa han assolit un punt d'inflexió. La demanda està augmentant a tot el món", va recalcar el fundador i conseller delegat de Nvidia, Jensen Huang, durant la presentació de resultats. Aquest executiu taiwanès va fundar la companyia el 1993 amb els nord-americans Chris Malachowsky i Curtis Priem, enginyers que s'havien dedicat a dissenyar xips en altres empreses. Però van orientar el seu projecte empresarial cap als videojocs i han aprofitat la intel·ligència artificial com a detonador del seu valor afegit. Ara per ara, Microsoft i Apple són preses dependents dels seus productes, malgrat que les grans tecnològiques nord-americanes també intenten guanyar posicions en aquest negoci i evolucionar amb la IA.

Els desenvolupaments de Nvidia són constants. La companyia defensa que la IA està impulsant el canvi en totes les indústries, des de la IA generativa i el reconeixement de veu fins a les imatges mèdiques i la millora de la gestió de la cadena de subministrament, "la IA proporciona a les empreses la potència informàtica, les eines i els algoritmes que els seus equips necessiten per fer la feina de la seva vida", exposa al seu portal web. A l'última fira internacional CES, a Las Vegas, la companyia va presentar els seus avenços en IA generativa, no només amb el llançament d'una plataforma específica, sinó també amb models d'IA generativa que aportaran personatges realistes a jocs i aplicacions i noves GPU per a jugadors i creadors de videojocs, creació de contingut i robòtica -està accelerant la capacitat de portar als robots des de la prova de concepte fins a la implementació al món real per millorar la relació entre humans i robots. La IA generativa permet als dissenyadors i especialistes en màrqueting crear imatges conceptuals, contingut per a xarxes socials i més.

La tecnològica nord-americana té 50 oficines repartides en els cinc continents i plataformes específiques per a intel·ligència artificial, centre de dades, computació al núvol -amb el desenvolupament GPU-, cotxes autònoms, videojocs i circuits impresos (shield).

Els dubtes dels inversors

En aquest context, els analistes han començat a plantejar-se si el ritme de creixement de Nvidia i del negoci lligat a la intel·ligència artificial és sostenible. "Els dubtes sobre la possibilitat que existeixi una bombolla entorn de la intel·ligència artificial són recurrents entre els inversors aquests dies", apunta David Rainville, gestor de fons a Sycomore AM (societat vinculada a Generali Investments), en declaracions a l'agència Efe. La resposta de Rainville és negativa, encara que amb matisos: "Si pensem en l'entusiasme que suscita la intel·ligència artificial és possible que, amb el temps, es formi una bombolla. Però creiem que només estem en els seus inicis", explica.

El gestor posa com a exemple l'evolució de la mateixa Nvidia. El fabricant de processadors cotitza a menys de trenta vegades el benefici per acció (BPA) esperat per a 2025, molt per sota de la ràtio que va assolir durant la bombolla tecnològica generada per l'epidèmia de covid. "Segons la nostra opinió, els inversors encara poden invertir en intel·ligència artificial", conclou Rainville.

En la mateixa línia s'expressa Josh Gilbert, analista de la plataforma d'inversió eToro. "La gran pregunta per als inversors és: pot continuar això? En poques paraules, sí", sosté. "Nvidia continua complint en tots els sentits i els seus resultats demostren que encara té molt creixement per davant. No es tracta d'una fogonada ni d'una bombolla, sinó d'un negoci que continua fent molts diners", assegura Gilbert.

Joaquín Robles, de XTB, pronostica que el negoci lligat a la intel·ligència artificial continuarà creixent a ritmes alts durant els anys vinents. "Crec que no veurem cap classe de bombolla; podem veure un ajustament o una estabilització", apunta.

Luis Francisco Ruiz, analista de CMC Markets, reconeix que els resultats de Nvidia i el seu comportament en borsa són "excepcionals", encara que precisa que els números "no sonen a bombolla". Ruiz recorda que el sector de la intel·ligència artificial "no para de créixer" i que Nvidia opera en altres segments que li aporten "un gran valor", com el de les targetes gràfiques.

Comparteix aquest diagnòstic Sergio Ávila, analista d'IG. "En un món cada vegada més impulsat per la intel·ligència artificial, la demanda de xips per a centres de dades i unitats de processament de gràfics ha assolit nivells sense precedents". Segons Àvila, Nvidia "ha capitalitzat hàbilment aquesta tendència, dominant el mercat global de xips d'intel·ligència artificial".