El mateix dia que s'ha conegut que Brussel·les ha sancionat Espanya per multar les aerolínies de baix cost que cobren pels equipatges de mà —Vueling, Ryanair, Easyjet, Norwegian...—, l'aerolínia irlandesa Ryanair ha anunciat un nou ajust de rosca en la batalla que manté contra AENA, l'operador aeroportuari públic. Així, ha complert amb l'amenaça que va llançar al setembre i el pròxim estiu deixarà d'oferir 1,2 milions de seients en destinacions regionals espanyoles i la cancel·lació de les seves operacions des d'Astúries i cap a Astúries. Cosa que suma, ja, 3 milions de seients suprimits. No obstant això, el conseller delegat de l'aerolínia de baix cost, Michael O'Leary ha declarat que augmentarà la seva oferta en 600.000 seients des dels aeroports espanyols més grans.

Ryanair ha demanat reiteradament una rebaixa de les taxes aeroportuàries del 50%. El conseller delegat (CEO) de Ryanair, Michael O'Leary, ha anunciat aquesta retallada en una roda de premsa a Madrid, en què ha avançat també l'augment de 600.000 places als aeroports de Madrid, Barcelona i Palma de Mallorca. Ryanair ja havia parlat d'una retallada de places el setembre passat, que llavors va xifrar en un milió, i ara concreta que seran 1,2 milions. Se sumen al milió de places que havia rebaixat en la passada temporada d'hivern.

Peticions de Ryanair

Per a O'Leary, a més de revertir la pujada del 6% (0,68 cèntims) en les taxes per al 2026 aprovada per Aena, el gestor hauria de abaixar les taxes als aeroports regionals un 50% per incentivar el trànsit, especialment en aeroports com els de Valladolid i Jerez de la Frontera (Cadis), que havia eliminat de la seva programació de l'estiu passat. A més d'aquests, per a la campanya d'hivern d'enguany ha tret dels seus plans Vigo i Tenerife Nord i ara, per a l'estiu del 2026, elimina també Astúries.

Rutes rendibles

Tot i que en cap de les seves rutes la companyia perd diners, segons ha admès el CEO, col·locarà els 25 avions nous que rebrà fins al febrer vinent en aeroports més rendibles. Ha assegurat que l'aerolínia de baix cost està traslladant la seva capacitat de places a aeroports de menor cost al Marroc, Itàlia, Croàcia, Albània i Suècia, on els governs estan suprimint impostos mediambientals i reduint taxes, segons O'Leary. En el cas de França, on també ha anunciat retallades de capacitat, la situació és “igual de dolenta que a Espanya”.

El màxim executiu de Ryanair ha assegurat que han presentat dos plans de creixement al Govern d'Espanya i a Aena, incloent-hi alguns dels aeroports que ara tanquen, amb els quals haurien augmentat el trànsit un 40% per al 2030, fins a 77 milions de passatgers, tot i que ha matisat que l'executiu espanyol “ha decidit sacrificar el creixement potencial i la creació d'ocupació”.

Les regions espanyoles, diu, poden créixer, però necessiten un govern compromès amb el creixement a través de la reducció del cost dels vols cap a les regions i des d'aquestes. També cal, segons la seva opinió, que el ministre de Consum, Pablo Bustinduy, “protegeixi” els consumidors posant fi al creixement dels sobrepreus de les agències de viatges en línia. I, igualment, que respecti la legislació de la Unió Europea i les sentències del Tribunal de Justícia de la UE que “impedeixen clarament” als governs nacionals interferir en la manera com les aerolínies fixen els preus dels seients o l'equipatge de mà.