Maurici Lucena, president i conseller executiu d'Aena, operador públic dels aeroports espanyols, ha publicat aquest dimecres un duríssim comunicat contra Ryanair i el seu CEO, Michael O'Leary, per la seva retirada de rutes com a represàlia per les taxes aeroportuàries i també per l'ús que fa de la informació, les estadístiques i les formes amb què tracta els polítics de tota Europa. Aena acusa Ryanair de fer "xantatge" i "extorsió" i de "mala educació" i assegura que "es burla dels polítics escollits democràticament a tota Europa". 

El comunicat de cinc pàgines d'extensió arrenca assegurant que "és difícil trobar a la història empresarial contemporània un altre cas com el de Ryanair en el qual la discordança entre l'excel·lència operativa d'una companyia i la deshonestedat de la seva política de comunicació sigui tan sorprenent". 

Com a resposta a la darrera pujada de tarifes aeroportuàries del 6,5% anunciades per Aena el passat mes de juliol per l'any que ve, la companyia irlandesa ha anunciat que una retallada massiva d'un milió de places que se suma als 800.000 ja executats durant el període estival. A l'aeroport de Santiago, l'aerolínia directament tancarà i retirarà els dos avions que allà hi tenia i que aniran cap a Itàlia, el Marroc, Croàcia i Albània. També abandona per complet les operacions a Valladolid, Jerez de la Frontera i Tenerife. 

Lucena diu que "Ryanair té una inquietant concepció plutocràtica del sistema polític, és a dir, atemoreix l'opinió pública amb la retirada dels avions, reclama la dimissió de ministres de mitja Europa i de la presidenta de la Comissió Europea". 

El gestor aeroportuari passa llavors a donar exemples de les seves males praxis i arrenca pel fet que "en tots els països on està present, desplega una pressió pública constant als governs centrals i regionals per tal d'obtenir beneficis econòmics a curt termini a expenses dels diners dels contribuents i de la sostenibilitat a llarg termini del sistema aeroportuari". 

Després, recorda que l'any 2025 Espanya ha fet un rècord de visites turístiques apropant-se als 100 milions i mostra la seva "estupefacció" pel fet que en aquest context Ryanair afirmi que "Espanya està ara mateix tancada al turisme".

Després defensa la pujada de les tarifes, equivalent a 0,68 euros, i assegura que "tot el món sap que la decisió d'un ciutadà d'agafar un avió no depèn del fet que el bitllet costi 68 cèntims més". I, en canvi, recorda que Ryanair ha pujat de mitjana els seus preus un 21% enguany. 

Entre altres acusacions, Lucena assegura que els aeroports d'Aena tenen unes de les tarifes més competitives. Aena apunta al fet que Ryanair en veritat "trasllada els seus avions als aeroports en els quals pot fixar preus més alts en els seus bitllets d'avió i guanyar així més diners", i ho exemplifica amb el fet que als grans aeroports espanyols, com el de Barcelona, augmenten els vols.  

Lucena acusa Ryanair de voler "disfressar" de preocupació pels ciutadans una voluntat de "guanyar diners" i recorda que el CEO de l'empresa guanyarà un bonus de 100 milions d'euros. I assegura que l'estratègia de la companyia és de "ploriqueig", "entabanades" i "extorsió".