NH gira full de la pandèmia. No només perquè ha tornat a guanyar diners, en concret 100 milions d'euros, més fins i tot que el 2019. La companyia deixa enrere els acomiadaments que va haver de dur a terme entre 2020 i 2021 per mantenir controlats els costos i comença a contractar. De fet, la seva plantilla s'apropa ja al nombre de treballadors que tenia l'any abans de la Covid, uns 13.000, malgrat que ara compta amb menys hotels.

Segons reflecteixen els comptes de 2022, l'empresa que dirigeix Ramón Aragonés va recuperar més de 1.200 empleats l'any passat que estaven de baixa mitjançant sistemes d'ajuts públics com els ERTO a Espanya, encara que també va contractar nous treballadors a mesura que s'anava recuperant la mobilitat als 30 països on opera i reobria hotels.

En concret, NH va tancar l'exercici amb un total de 12.800 empleats a nivell grup, la qual cosa li situa a sol un 2% del nombre de treballadors que tenia el 2019, abans de la crisi sanitària, malgrat que en el mateix temps ha reduït el nombre d'hotels des dels 368 fins als 350 actuals, entre els quals es troben els que estan en règim de lloguer, gestió, franquícia o propietat. La companyia ja ha anunciat 16 noves obertures a partir d'aquest any, per la qual cosa recuperaran la xifra inicial.

L'augment de plantilla l'ha portat a disparar els costos de personal en un 65% en els últims dotze mesos, fins als 441 milions d'euros, apropant-se també a la xifra d'abans de la Covid, quan van gastar 448 milions. El grup NH justifica que aquest increment es deu que el 2021 van dur a terme un pla de contingència de despesa per pal·liar el descens en vendes per la pandèmia, amb reduccions voluntàries de la jornada de treball i salari.

A més, van rebre subsidis o bonificacions per part dels Governs i el 2022 aquests ajuts s'han reduït a més de la meitat, segons van anar recuperant treballadors. En concret, 12,5 milions davant els 69 milions d'un any abans, tal com reflecteixen els seus comptes.

El 2021, NH va reconèixer que va haver de dur a terme "un ajustament de plantilla a nivell global, adaptat a la realitat de cada país i operació del negoci, ajustant els costos de personal a la realitat de companyia." Els processos de sortida van ser comunicats individualment a cada empleat, però addicionalment, l'hotelera va executar un procés d'acomiadament col·lectiu en els serveis centrals d'Espanya.

L'ERO a Espanya estava previst per a unes 700 persones, segons van informar els sindicats, que després de la negociació amb l'empresa el van tancar a 187 sortides de treballadors dels seus serveis centrals. Juntament amb acomiadaments a Espanya, el grup hoteler va dur a terme ajustaments, suspensions i reduccions temporals de jornada i salari, en hotels i oficines centrals per causes de força major o motius productius.

Però la situació es va revertir a partir del segon trimestre de 2022, quan òmicron va donar una treva al turisme i la demanda hotelera es va disparar, la qual cosa va portar a NH a posar en marxa fins a 7.928 noves contractacions a nivell grup, segons revelen en els seus comptes. Encara que des de l'empresa expliquen que també hi ha hagut molta rotació i no tots estan ara en plantilla.

La forta demanda de 2022 i la pujada de preus de l'hotelera, han portat NH a superar els ingressos i el benefici prepandèmia. També a reduir el deute i tornar els 250 milions del crèdit ICO que van demanar per trampejar la crisi sanitària.

NH negociarà un 'model híbrid' de treball Espanya

A Espanya, NH té plans per als seus treballadors de serveis centrals. Durant 2022 l'hotelera va firmar un acord de teletreball amb els representants dels treballadors per als empleats de l'oficina de la Central de Reserves ubicada a Madrid. En aquest es va establir que al voltant de 200 agents de reserves podien treballar 5 dies a la setmana en remot de manera voluntària, ja que conserven la possibilitat d'acudir a l'oficina.

Durant l'exercici 2023, faran el mateix amb tots els seus treballadors de serveis centrals. Segons explica NH al seu informe financer, a Espanya "serà necessari definir i firmar un acord per part de la companyia i els empleats de Serveis Centrals, que permeti una implementació efectiva i d'acord a la normativa laboral exigible, del model de treball flexible que ha estat testat en manera pilot durant 2022".

Aquest sistema pilot de treball híbrid provat l'any passat consistirà en un mínim de 3 dies presencials a l'oficina i 2 en teletreball, a distribuir de dilluns a divendres, acord al treball de cada persona. Per facilitar el dinar durant els dies d'oficina, NH oferirà als empleats una ajuda de 112 euros al mes, excloent els mesos d'estiu.