L'hotelera NH s'oblida de la pandèmia amb un resultat que fins i tot supera que va registrar abans del Covid, impulsat per la recuperació del turisme i la pujada de preus. L'empresa que dirigeix Ramón Aragonés va obtenir un benefici de 100 milions d'euros el 2022 davant els 90 milions d'euros que va aconseguir el 2019, segons ha comunicat aquest dimecres a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).

El grup explica que la recuperació del turisme internacional que va viure el sector turístic espanyol durant l'any 2022 li ha portat de tornada als guanys després d'un 2020 i 2021 on només va donar números vermells (uns 516 milions). Els ingressos, destaca, van assolir els 1.759 milions d'euros, un 2,4% més que la xifra aconseguida el 2019.

NH assenyala que sense comptar amb "l'efecte òmicron" del primer trimestre de l'any, el benefici de la companyia assoliria els 156 milions d'euros. Del seu costat, la reducció del deute en més de 260 milions l'any passat i la pujada de preus. L'hotelera revela que tarifa mitjana va créixer gairebé un 20% respecte als preus prepandèmia, fins als 122 euros.

De fet, l'estratègia de preus i el control de costos han portat a la firma a assolir un Ebitda de 519 milions d'euros, el que representa un 94% de la xifra del 2019 "degut sobretot a l'impacte negatiu del primer trimestre de l'any passat", afegeix NH en un comunicat. Exclòs aquest impacte, l'Ebitda va ser de 250 milions d'euros, sent d'abril a desembre, un 11,5% superior al mateix període del 2019.

Quant al deute, NH publica en els seus comptes anuals que es va reduir des dels 568 milions d'euros de 2021 fins als 308 milions d'euros l'any passat. La reducció, per valor de 260 milions d'euros, es va deure "a la forta generació de caixa i a la contribució de la rotació d'actius per valor de 68 milions d'euros a l'exercici".

Això li ha permès reduir l'endeutament financer i per exemple el 2022 van pagar 200 milions dels 250 del préstec ICO que van sol·licitar durant el Covid. Ja el gener de 2023, la companyia va amortitzar els altres 50 milions restants de l'esmentat préstec sindicat, de manera que l'exposició a deute amb cost variable s'ha reduït del 47% al 25%, "una fortalesa addicional davant de possibles pujades de l'Euríbor".

D'altra banda, la recuperació dels preus mitjans (ADR) i dels ingressos per habitació disponible (RevPAR) han compensat, segons l'empresa, el menor nivell d'ocupació el 2022 respecte a 2019. El 2022, NH Hotel Group va situar el seu RevPAR en una mitja de 74 euros, en línia amb la xifra de 2019, malgrat l'impacte negatiu d'òmicron del primer trimestre.

La pujada de l'ADR va ser encara més gran, el preu mitjà per dia va ser de 90 euros en el primer trimestre; de 128 euros en el segon; de 130 euros en el tercer i de nou, de 128 euros en el quart. El creixement de l'ADR respecte a 2019 va ser, per tant, de més del 19% i, si s'exclou el primer trimestre, l'increment va ser d'un 22%.

Tanmateix, l'ocupació mitjana el 2022 va ser del 61%, penalitzada per l'efecte òmicron que la va reduir al 40% entre gener i març. Si bé, entre abril i desembre de l'any passat, l'ocupació mitjana va ser del 68%, encara per sota del 74% assolit en el període equivalent de 2019.

A Espanya, el preu mitjà per habitació en el conjunt de 2022 va ser de 123 euros per dia, un 10% més que el 2019, mentre l'ocupació mitjana va ser del 69%, fins i tot cinc punts percentuals menys que el 2019. "L'increment dels ingressos es va deure a l'excel·lent evolució de les ciutats secundàries al llarg de l'any, i al repunt rellevant de Madrid i Barcelona a partir del segon trimestre amb la reactivació dels viatges de negocis", destaca l'hotelera.

A nivell grup, la companyia espera que la represa dels grans congressos i els viatges internacionals de llarg recorregut, així com la contínua reactivació dels viatges de negocis en les grans corporacions "compensin qualsevol alentiment puntual de la demanda en el segment de lleure" que pugui produir-se aquest 2023.