La Biodramina dels Laboratoris Uriach; la cadena de botigues de Josep Roura o la identitat de la botiga de moda masculina Bugatti, ambdues a Barcelona; Unnim per a la fusió de les caixes d'estalvis de Terrassa, Sabadell i Manlleu; la identitat d'Andorra, el país dels Pirineus; Spanair; Pans & Company; La Sirena; Mesoestetic; Font Vella; Alvalle; Circuit de Barcelona Catalunya; Cinco Jotas, Grifols; Werfen; Vegga; Roca Group i... la imatge dels 125 anys d'història del Barça. Aquesta podria ser una manera de projectar l'evolució de l'agència de consultoria de marca Morillas Brand, que va fundar Antoni Morillas, un dels pioners del disseny gràfic a Espanya, a la dècada dels 60 del segle passat.

Han passat 63 anys des que la va crear i el seu net Marc Morillas es proposa "anar alimentant aquesta catedral de les marques", que "romandrà a Barcelona i seguirà sent familiar, però amb la mirada posada al món". "La meva visió professional és deixar a la següent generació una companyia més internacional i reconeguda mundialment, amb millors capacitats en totes les àrees", explica.  

Malgrat considerar-se l’ovella negra de la família perquè no és ni creatiu, ni dissenyador, ni arquitecte... sinó un financer, Marc porta les regnes del negoci des del 2016 i vol conduir “la creativitat del meu avi i l’esperit emprenedor i empresarial del meu pare Lluís Morillas a un gran nombre de països d’arreu del món i de la manera més ràpida possible”. Ho farà exportant i visibilitzant “l’ànima d’aquesta empresa, que és un gran valor i un immens llegat”, amb l’ajuda dels socis professionals que “entenen el que fem i ho comparteixen”; com ha estat així en la seva estratègia de créixer a Mèxic, Guatemala, República Dominicana, Perú i “ben aviat ens ubicarem a l'Equador”.

El conseller delegat de Morillas Brand, Marc Morillas, membre de la tercera generació de la saga familiar. Carlos Baglietto
El conseller delegat de Morillas Brand, Marc Morillas, membre de la tercera generació de la saga familiar. Carlos Baglietto

Tots els equips de Morillas Brand treballen per projectes destinats a definir el posicionament estratègic de les marques, per ajudar les empreses a vendre més i vendre millor. “La marca ha de buscar i conquerir un espai dins de la ment dels consumidors i aconseguir que la seva relació perduri el màxim de temps possible i de manera sostinguda, fins a aconseguir una relació emocional”, exposa.

Marc Morillas esmenta un estudi de Harward Business Review que estableix un paral·lelisme, treien una mitjana d'unes 4.000 marques en diferents sectors, que estableix que si tu ets capaç d'apujar el valor de la teva marca, podràs multiplicar per 5 el retorn que pots oferir als teus accionistes. "És un efecte multiplicador del valor econòmic per a qualsevol companyia el fet de treballar per augmentar el valor de la marca; fet que depèn d'acostar-la a les teves audiències".

Aquest és l’efecte multiplicador que persegueix Morillas Brand en cadascun dels projectes que assumeix, i que han estat més 14.000 en tota la seva història. El conseller delegat del grup té “un amor infinit” per una de les últimes creacions de la consultora: la imatge dels 125 anys d’història del Barça. Un club que, per a Marc Morillas, va més enllà d’un esport. “És una manera d'entendre la vida de què estic immensament orgullós. A les bones, i a les dolentes”, reconeixia recentment a través de les xarxes socials. En una conversa amb ON ECONOMIA, fa memòria que ell veu i segueix els partits del Barça des que tenia 3 anys, acompanyat del seu avi Alfons Planas -també industrial català-, i que és un gran culer. Però el més important és que “el resultat del projecte que hem fet per al Barça és espectacular, perquè hem estat capaços d’encapsular en un petit símbol tota una filosofia de joc i de passió per la pilota; cosa que no era gens fàcil”.

Entrevista Marc Morillas, Morillas Brand05
Marc Morillas, a les oficines de la consultora al Poblenou de Barcelona. Carlos Baglietto

L'empresa familiar, un futur millor per a Catalunya

També té en el seu Top 3 els projecte que han fet des del 2020 per a Roca Group, on combinen tecnologia d'avantguarda amb la inspiració de la natura, un veritable reflex del compromís de Roca amb la innovació, la creativitat i la satisfacció del client, “i els valors d’una empresa familiar implicada, compromesa en el llarg termini, seriosa en el tracte amb els equips, els socis, amb tota la cadena de valor”. Fa servir la companyia Roca com a exemple del fet que “l’empresa familiar és sens dubte una de les poques garanties que té el nostre país a l’hora de pensar en un futur millor”. “Veure un procés de transformació tan gran en una marca fa que renovi els vots envers la meva feina”, es referma Morillas.

Explica que si fa uns anys el cicle de vida d'una marca era d'uns 10 ó 11 anys, avui en dia s'ha reduït a entre 5 i 6 anys. Però insisteix en el fet que les marques han de ser, per sobre de tot, flexibles. "Actualment, la societat és i viu immersa en la volatilitat; cada any hi ha una macrotendència que fa que tots els actors econòmics es configurin i reconfigurin i, per tant, les marques no poden ser impermeables; han de tenir flexibilitat per adaptar-se constantment". És aquí on entra especialment Morillas Brand: fer un exercici de planificació estratègica per saber quin lloc de la ment dels consumidors vol ocupar una marca i actuar en conseqüència. 

Una feina de Morillas Brand que passa, entre altres coses, per "gestionar una empresa que ven talent", amb un equip de més de 70 professionals de 12 nacionalitats als quals implica en una manera de fer, una cultura d'empresa, que "no està en funció de retenir el talent", perquè "és una expressió que no comparteixo", diu. El talent no es pot retenir, "i menys ara en l'era postpandèmia quan la manera de tractar el talent ha canviat radicalment", el que cal és "fidelitzar i convèncer-los que Morillas és un espai on poden desenvolupar les seves aptituds professionals i créixer amb orgull de pertinença". Per això, Marc defensa "els tres valors que arrosseguem des que el meu avi va crear l'empresa: humilitat i formar equip; donar els professionals el seu espai i que aportin valor, deixar que brillin; i invertir més enllà de l'aspecte econòmic amb un salari emocional, des del tracte a la flexibilitat". Tot sempre "amb la voluntat de millorar i millorar perquè sabem que Morillas no s'escriu sense la seva gent".

Marc Morillas dirigeix un equip de més de 70 creatius, de 12 nacionalitats, des de Barcelona. Carlos Baglietto
Marc Morillas dirigeix un equip de més de 70 creatius, de 12 nacionalitats, des de Barcelona. Carlos Baglietto

Es va enamorar del repte intel·lectual de comunicar 

Això ho diu un MBA per Esade que es considera un enginyer frustrat, perquè quan era adolescent volia dedicar-se al món aeronàutic i era i és un apassionat de la maquinària. Però amb un procés de maduració personal i el vincle que va establir amb tot el que representaven les empreses per als seus antecessors paterns i materns “es va adonar de com d’interessant n’era el repte intel·lectual de comunicar i convèncer a les persones a través de la semiòtica i la tecnologia”.

D’aquí que una de les seves dèries sigui encaixar les noves tecnologies al món creatiu. Lidera les noves oportunitats de Morillas Brand en aquest camp amb diverses iniciatives, entre les quals menciona el llançament de Myoutfits.ai, una plataforma d'IA generativa per crear visuals de moda en pocs minuts. Marc Morillas ha explicat que es tracta d'un nou producte capaç de generar en segons imatges consistents i enfocades des del producte, reduint fins a un 70% el temps dedicat a la creació de materials gràfics. 

Marc Morillas té per davant molts altres reptes, però insisteix a dir que vol deixar una empresa millor i això exigeix duplicar-la en cinc anys. Amb la previsió de tancar el 2025 amb una facturació de 6 milions d'euros, Morillas Brand té importants projectes sobre la taula de treball que "per confidencialitat amb els clients" no pot revelar. Però en tots ells la consultora seguirà sent el pont entre les marques i el món; entre Barcelona i el món. "La marca Barcelona és molt valorada al món; i l'avi, el pare i jo mateix estem molt agraïts a Barcelona, ens ha ajudat molt portar el segell Barcelona".